(door Hans Knot)

In Nederland kenden we in de jaren zestig van de vorige eeuw een grote campagne opgezet door het Nationaal Zuivelbureau om het drinken van melk bij de schooljeugd te bevorderen. Kinderen konden lid worden van de M-club, want met Melk meer mans. Men was trouwens al decen copy-of-jun18_01 nia bezig in Nederland met tal van campagnes om de melk als gezond en belangrijk in de markt te zetten. Eén van onderstaande links verwijst naar een special, uitgezonden in het programma ‘Andere Tijden’, waarin de promotiegeschiedenis van het Nationaal Zuivelbureau wordt uitgelicht.

Bijgaande foto is echter van begin vorige eeuw en toont ons hoe de melk in België werd uitgedeeld op het consultatiebureau om op die manier vooral de moeders duidelijk te maken hoe belangrijk het drinken van melk was voor de opgroeiende jongeren. In de eerste onderstaande link is een promotieboekje ‘Kind en Gezin’, waar deze foto uit afkomstig is, in zijn geheel te bekijken.

https://www.kindengezin.be/brochures/KG_FOTOBOEK/#/8/

https://www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden/afleveringen/2007-2008/Melk-de-witte-motor.html