Dagje uit (5): Flevohof/ Walibi

tekst: André van Os

"Beleef de dag van je leven in de Flevohof (en je steekt er nog wat van op ook). Herinnert u zich de reclame nog, met het vrolijke koortje? Eén van de meesterwerkjes van componist Joop Stokkermans, dat opriep om af te reizen naar... Biddinghuizen. Niet voor drie dagen popmuziek en kamperen op Lowlands, maar voor een bezoek aan een "agrarische themapark". Het park werd op 21 mei 1971 geopend door prinses Beatrix en prins Claus, in aanwezigheid van directeur Herman Eshuis.

De Flevohof (puriteinen zeggen het Flevohof) draaide om landbouw, veeteelt, bloemen en planten. Zo waren er boerderijen, (tropische) kassen, een champignonkwekerij, een heuse veiling, (speel)tuinen, een indianendorp en een modelspoorbaan. De Flevohof had paviljoens voor veevoeder, suiker, aardappelen, vlinders en bijen. En het park had een eigen spoorlijn van 2,5 kilometer lengte, waarvan de rails grotendeels bewaard zijn gebleven. Het oorspronkelijke ritje duurde 45 minuten.

Naast een leuk dagje uit was het ook educatief en was er -geheel in de tijdgeest van de jaren zeventig van de 20e eeuw- ruimte voor creativiteit. Kinderen konden bijvoorbeeld pottenbakken, schilderen, knutselen en zelf kaas maken. Ideaal voor schoolreisjes. De Flevohof werd al snel één van de populairste bestemmingen voor een dagje uit in Nederland.

Om het park laagdrempelig te maken was de toegangsprijs laag. Misschien te laag, want in 1991 ging de Flevohof failliet. Het kon de concurrentie met andere snel groeiende parken als Slagharen en de Efteling niet meer aan. Of, zoals een medewerker het omschreef in NRC: “De hele wereld is veranderd, alleen de Flevohof niet.”

Het park werd nu een serieus pretpark, eerst onder de naam Walibi Flevo (vanaf 1994): geen educatie meer, maar achtbanen en spannende attracties. Alweer geheel in de tijdgeest, nu van de jaren negentig. Vanaf 2000 werd dat nog een tandje extremer toen na allerlei overnames het park verder ging als Six Flags Holland en de laatste restjes Flevohof werden uitgewist. Maar de forse investeringen in nieuwe attracties werden gevolgd door teruglopende bezoekersaantallen.

Na nog meer fusies en overnames in de internationale pretparkwereld werd Six Flags na 2005 Walibi World. Onder die naam is het park tot op de dag van vandaag een flinke publiekstrekker, ook al moet ze drie dagen per jaar de aandacht delen met het Lowlands Festival, aan de overkant van de weg...

Bekijk een tv-reclame uit 1984