tekst: Hans Knot
In de jaren zestig was elke nieuwe klant er weer een gewonnen en probeerde elke middenstander ook die nieuwe klant zo goed mogelijk te bedienen. Zo was er een bedrijf in het hartje van de binnenstad Groningen, en wel aan het A-Kerkhof, waarvan de eigenaar wel super klantgericht werkte. Het ging om ‘Radio Schut’, niet alleen gespecialiseerd in verkoop van radiotoestellen, maar ook in allerlei andere apparatuur, waaronder televisies.
Als speciale service voor de klanten, die een televisie bij het bedrijf hadden aangeschaft, stelde men thuis de toestellen voor de klanten af en mochten ze toch een of andere storing hebben dan kon dit worden gemeld, zelfs in de avonduren, waarna een techneut zich spoedde naar het huisadres om andermaal een klant super tevreden te maken.
Maar wat te doen als je denkt als middenstander dat het geen nut heeft om tijdens de zomermaanden in de avonduren deze zeer klantgerichte service voort te zetten? Bij Radio Schut hadden ze de oplossing gevonden door middel van een advertentie in de regionale krant, waarin men de klant berichtte over de tijdelijke stopzetting van de avondservice. Als reden voor de stopzetting werd ‘de geringe kijkdichtheid’ aangegeven.
Een alternatief was gevonden door de mogelijkheid aan de klant te geven een boodschap in te spreken op de ‘bandrecorder’. En de klachten die in de avond- en nachtelijke uren waren ingesproken werden de volgende dag beslist in behandeling genomen.
Foto telefonisch antwoordapparaat: CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=614011