Elektrische auto is niet van de laatste twee decennia

Replica van de eerste elektrische auto die sneller dan 100 km/u kon rijden (in 1899!) Door Alexander Migl - Eigen werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73743152

tekst: Hans Knot

In augustus 1967 werd bekend dat een Japanse fabriek een elektrische auto had ontwikkeld die werd aangedreven door een krachtige motor en een snelheid van 100 km per uur kon bereiken. De motor en de batterijen waren op een klein vrachtwagentje bevestigd dat 80 kilometer op één lading batterijen kon rijden.

Het totaalgewicht van de auto was rond de 1000 kilo, terwijl de batterijen een kwart ton wogen. Een woordvoerder van de fabrikant meldde dat de kosten ongeveer een derde bedroegen als van een normale met benzine rijdende automobiel, terwijl er werd aangegeven dat het experiment met de elektrische auto met de motor ongeveer 27 paardenkrachten kon worden verkregen.

Maar het was zeker niet de eerste keer dat er een elektrische auto van de band kwam in Japan. Een ander voorbeeld is de ‘TAMA’, een elektrisch voertuig ontwikkeld door Tokyo Electro Automobile Co. Toen deze auto in 1947 voor het eerst op de markt kwam, had Japan te kampen met een acuut tekort aan olie, goederen en voedsel, terwijl de levering van elektriciteit een overschot had omdat er bijna geen huishoudelijke apparaten of grootverbruikers van elektriciteit waren.

Onder deze omstandigheden, met aanmoediging van de overheid, werden er veel elektrische voertuigen ontwikkeld door beginnende autofabrikanten. Een eigenaar van een TAMA bereikte een rijbereik van 96 km en een maximumsnelheid van 35 km per uur tijdens de 1ste test van elektrische voertuigprestaties.

De TAMA werd tot tevredenheid ingezet als taxi tot ongeveer 1951. De modelcode is E4S-47 I. E stond voor elektrisch, 4S voor 4-zits Sedan, 47 voor het jaar en I staat voor het eerste type. De merknaam TAMA kwam van de naam van de plaats waar de fabriek was gevestigd. Elektrische voertuigen reden in Japan kort na de Tweede Wereldoorlog en hielpen bij de wederopbouw van Japan. Deze auto is volledig gerestaureerd naar de originele specificaties van het jaar 1947 en is in 2010 teruggebracht naar rijdende staat toen het productiemodel van de elektrische auto Nissan Leaf van de band liep.

Info onder meer www.nissan-global.com en er valt veel meer te lezen over diverse projecten met elektrische automobielen, de geschiedenis ervan gaat heel ver terug in de tijd: https://www.caranddriver.com/features/g43480930/history-of-electric-cars