(door Hans Knot)
Men heeft zo van die momenten, bladerend door oude dagbladen, dat direct een herinnering naar boven komt, zoals met een krant uit de begin jaren zeventig waarin een advertentie voor een Amerikaans bedrijf dat zich nog niet lang daarvoor op de Europese markt had gezet. De gigant in de VS was duidelijk op zoek naar een groot marktpercentage op het gebied van de kopieermachines. Tijdens mijn eerste loopbaan als assistent-bedrijfsarchivaris bij het Elektriciteitsbedrijf voor Groningen en Drenthe (EGD) was ik al in aanraking gekomen met de machines van Rank Xerox, waarbij de service van het bedrijf altijd voorop stond.
De machines, die al snel de stencilmachine bij het EGD deden vergeten, kon behoorlijke aantallen aan en bovendien was het probleem een goed uitziende stencil te maken ook verleden tijd. Wel waren er de incidentele storingen aan de machines maar ook daar leerde je mee omgaan. Hoewel we hadden ook een collega die storingen met opzet veroorzaakte en als dan de chef weer eens foeterend op de afdeling tekeer ging stelde deze collega dat hij het probleem wel even zou oplossen. De deuren van de machine werden geopend, hij dook in de machine en in no-time had hij het probleem, eerder door hem veroorzaakt, weer opgelost en kreeg hij weer alle complimenten die hij dacht te verdienen.
Na ruim 9 jaren bij dat bedrijf besloot ik de overstap te maken naar de tweede en laatste werkgever in mijn loopbaan, de Rijksun iversiteit Groningen. We praten dan over 1975. Ik kwam in dienst bij de afdeling Orthopedagogiek, toen nog een kleine afdeling, en kreeg ondermeer de taak de afdeling te verfrissen op technisch gebied. De instituten werkten in die tijd nog voornamelijk individueel en dus was de ene beter uitgerust dan het andere.
Ik wist echt niet wat ik de eerste dag zag. In de toch wel moderne tijd van hulpapparatuur voor een secretariaat en administratie maakte men er nog gebruik van een zogenaamde 'nat kopieerder', waar van die grijze, gladde kopieën uitkwamen. Papier zat op een rol en je kon zelf de lengte van een te maken duplicaat bepalen en als deze klaar was diende je die af te snijden. Het was absoluut een grote stap terug in de tijd, vergeleken waarmee we werkten bij het EGD.
In de eerste week heb ik direct contact opgenomen met de persoon in Zwolle van Rank Xerox, waarmee ik ook de contacten had tijdens mijn werk op het EGD. Een offerte voor een lease-apparaat, inclusief onderhoudscontract, was snel gemaakt en zo deed de Rank Xerox haar intrede de Grote Rozenstraat 38. Maar hoe ga je met zo'n machine om, vooral als er storingen ontstaan. Ook voor mij was het een nieuw type. Men had daar een gedegen oplossing voor, namelijk een korte opleiding in Zwolle als machine-operator. Drie man sterk gingen we naar Zwolle voor technische uitleg en een uitstekende lunch en na afloop kregen we, zoals een Amerikaanse bedrijf gewend is, een prachtig certificaat als machine-operator. Ik geloof dat collega Bieuwe Van der Meulen na al die jaren dit certificaat nog steeds in zijn bezit heeft. Ik dacht er even aan bij het zien van bijgaande advertentie.
…
Collega Bieuwe van der Meulen is helaas in oktober van dit jaar overleden.