Met melk meer mans
Ongetwijfeld zijn er onder de lezers van Freewave Nostalgie mensen die beslist geen melk meer drinken omdat ze vroeger veel te veel melk hebben gehad. In mijn omgeving in ieder geval. Zelf neem ik bij het ontbijt iedere ochtend een combinatie van melk en chocolademelk en nooit meer dan één beker.
Maar hoe anders was het in de eind jaren vijftig en begin jaren zestig van de vorige eeuw toen we bijna dagelijks er op werden gewezen hoe goed het drinken van melkproducten wel niet was.
De jeugd werd aangespoord vooral veel melk te drinken want onder het slogan 'met melk meer mans' was een een heuse campagne opgestart. We konden zelfs M Brigadier worden. Ik had destijds, een jaar of negen jong, een donkerblauw winterjack met op de arm een logo waarop stond vermeld dat ik 'M Brigadier' was geworden.
De melkman, in ons geval de heer Beekhuis van de melkfabriek Roden met een dependance aan de Tuinbouwdwarsstraat in Groningen. kwam langs de deur om de melk in het pannetje doen. Eenvoud schaadde niet!
Statiegeld
Er wordt de laatste tijd, met interval, gediscussieerd op hoger niveau om over te gaan tot de invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes als ook blikjes die gebruikt worden voor het innemen van sapjes, bier en andere geneugten. Dit uiteraard om de enorme berg met afval kleiner te maken en het straatbeeld te verfraaien.
Ik herinner mij voor de schooltijd in de eerste helft van de jaren zestig van de vorige eeuw dat we driedimensionale kuipjes met vruchtensap, Sunkist, meekregen naar school en als deze leeg waren gedronken doelwit werden van het lekker laten knallen. Vaak bleef een deel achter op schoolplein en/of de straat.
Bijgaande advertentie uit 1968 vertelde destijds dat er een gemakkelijke manier was gevonden via de introductie van een speciale klipopening van drankblikjes. En dus staat het lijnrecht tegenover de eerder gememoreerde plannen tot invoering van statiegeld.
Nieuw!
In de kapsalon van onze ouders aan de Korreweg in Groningen was een trapsgewijze stellage die op een schoorsteenmantel stond. Op die stellage tal van producten die door de klanten konden worden gekocht. Daar waren de tabaksproducten uit die tijd maar ook de nodige artikelen die onder de noemer cosmetica vielen.
Valdelis van de firma Janssen uit Schiedam was vooral belangrijk voor de verkoopcijfers en hun vertegenwoordiger, dhr. Meinema, was vaak voornaam aanwezig. Soms kwamen er artikelen op die stellage die totaal nieuw waren. In 1959 ging dat om een flesje met een roller erin, dat gepromoot diende te worden. Voor het eerst werd in dat jaar de Odorex roller geïntroduceerd.
Shellina
Het was in de late jaren vijftig en de jaren zestig van de vorige eeuw dat je ze overal zag. Of samen geklonterd in groepjes rondhangend op hun brommer of scooter om gezamenlijk de tijd door te brengen en eventueel ‘keet te schoppen’. Of je zag ze gezamenlijk door de buurt rijden op hun brommers, voornamelijk jongens, om de meiden het hart op hol te brengen.
De brommers hadden echter ook voedsel nodig dus diende met regelmaat een bezinepomp te worden bezocht om bij te tanken. En vergeet niet dat het de tijd was dat de benzine nog door een echte pompbediende in bedrijfskleding in het tankje werd gedaan. Er waren natuurlijk nog meer mogelijkheden om te doen met het brommertje.
Eén daarvan was met het pas verworven meisje een aantal mooi ritjes te gaan maken waarbij ook van de natuur kon worden genoten. De mensen van de reclameafdeling van Shell stapten hier in 1962 op in door het uitbrengen van een gratis te verkrijgen boekje met tips voor tweewielige natuurliefhebbers, uiteraard ‘zo lang de voorraad strekt’. Dit alles onder het motto: ‘stap op de brom’.
Kant en Klaar
Als intensieve radioluisteraar naar Radio Noordzee, ook bekend als RNI, in de periode 1970 t/m augustus 1974 kwam bij het zien van deze advertentie uit mijn archief, schoot mij meteen het deuntje van de reclamespot van destijds in mijn geheugen. du du du du kant en klaar du du du kant en klaar bestel de catalogus van Kant en Klaar. Het wil maar niet uit mijn hoofd vandaag.