Terug naar 1977

8 Track cassette 1977 met Grammy Awards liedjes

tekst: Hans Knot

In januari was het weer een groot gezelschap dat aanwezig was in Los Angeles om feestelijk de jaarlijkse toekennen van de nominaties van de Grammy Awards te beleven. Deze werden toegekend door de Amerikaanse platenmaatschappijen en die betrekking hadden op datgene in 1977 op muziekgebied had plaatsgevonden. Het was bijzonder te noemen dat de twintigjarige dochter van Pat Boone, Debbie Boone, liefst vier nominaties had gekregen door de allereerste single, ‘You light up my fire’, dat meteen een wereldwijd succes werd.

In 1977 kwam ook het kassucces ‘Star Wars’ in de bioscopen en de muziek uit de film kreeg liefst vijf nominaties toegekend. Dit laatste had ook betrekking op de Amerikaanse formatie The Eagles. Andere prominente zangeres op de nominatielijst was Barbra Streisand voor haar lied ‘Evergreen’, dat onder meer was te horen in de film ‘A star is born’. Zeker dient ook de naam van Linda Rondstadt te worden genoemd met een nominatie voor haar versie van de klassieker ‘Blue Bayou.’ 

Een goed gevoel was er zeker ook voor de drie gebroeders Gibb, gezamenlijk The Bee Gees, die twee nominaties kregen terwijl de jongere broer Andy twee nominaties kreeg voor ‘I just want to be your everything’, de song waarvan in 1977 de meeste exemplaren in Amerika over de toonbank gingen.

Fleetwood Mac was met het album ‘Rumours’ ook genomineerd en terecht want in 1977 werden er liefst acht miljoen exemplaren van verkocht. Begrijpelijk dat na deze opsomming de champagne rijkelijk vloeide tijdens het daaropvolgende feest. Maar uiteindelijk diende er gewacht te worden tot 23 februari 1978 toen de winnaars werden bekendgemaakt van de 20ste editie van de ‘Annual Grammy Awards’. 

Hoe het eindresultaat was, is hier te lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/20th_Annual_Grammy_Awards

Het overkomt mij niet snel dat ik een reclameblok tegenkom via de vele televisiestations die anno 2024 in de aanbieding zijn en wel omdat ik zeer gericht kijk en mij alleen bezig houdt via de televisie met het dagelijkse nieuwsbulletin dat tot mij komt via het Journaal om 20 uur via de NOS of het half acht bulletin in de avond via RTL4. In ons geval op het juiste moment de afstandsbediening activeren om de onnodige reclameboodschappen te voorkomen. Bij RTL4 wil dit nog wel eens mislukken omdat men met de voorgaande programmering en het daarop volgende reclameblok nog wel eens een minuut of twee wil uitlopen.

In 1978 was er veel minder aanbod aan reclame want er was nog geen sprake van commerciële televisie en dus dienden we het te doen met het aanbod via de STER op de Nederlandse televisie en datgene dat ons werd voorgeschoteld in de bezochte bioscopen.  En over die bioscopen gesproken werd in januari dat jaar bekend gemaakt dat in Amsterdam in het bioscoop theater City 

Bij wijze van proef startte het bioscooptheater City-Amsterdam op 9 februari met een twee uur durende presentatie van een verzameling aan commercials die of in bioscopen en/of via de televisie werden uitgezonden. Het werd aan het publiek gepresenteerd als ‘Reclame als amusement’ en werd gedurende week bij herhaling vertoond.

Het werd op die manier mogelijk een presentatie van reclamefilms te zien met als duur gelijk aan een gemiddelde filmpresentatie in de Nederlandse bioscopen. De leiding van de City Bioscoop in Amsterdam had ervoor gezorgd dat er een mooie variatie aan reclamespot zou voorbijkomen. Het betrof namelijk een selectie van 150 reclamespots afkomstig uit 18 landen, waaronder Engeland, Amerika, Frankrijk, Spanje, Italië, het toenmalige West-Duitsland en Zweden. Het ging in de reclamespots vanzelfsprekend onder meer weer over spijkerbroeken, melk, hotdogs, grapefruit, thee, bronwater en meer van dit soort zaken. En óók diende de bioscoopbezoeker het weer goed te vinden dat bekende gezichten van toen weer voorbij kwamen in de spots en dus ook andermaal een goed gevulde portemonnee mee naar huis konden nemen.

 

Orson Welles prees een merk sherry aan, weer anderen de favoriete sigaret. Het geheel was niet alleen een kakofonie van luidruchtige aanprijzingen waarbij volop de overbekende humoristische grapjes werden gemaakt. Het was in de passerende reclamespots vooral een kwestie van in de spots zich richten tot de kijker die vol hebberigheid een gewillige consument bleek te zijn.