FREEWAVE

;ISste jaargang, nummer 340

M
a
a
r
t
2
0
0
2

Maandeh 3

mtdmnagaznnt

ay! El‘




COLOFON

Exploitatie: Stichting Media Communicatie
Hoofdredacteur: Hans Knot

Lay Out: Jan van Heeren

Druk: EPC

Vaste Medewerkers:

Walter du Bateau, Michel van Hooff (Neder-
land); Rene Burcksen, Jan Hendrik Kruidenier
(VS); Jelle Knot (Internationaal); Eric Wiltshire
(Satelliet); Ingo Paternoster (Duitsland); Gijs van
der Heuvel (Caribisch Gebied); Howard Rose
(England); Etienne Kerremans (Belgié)

Verantwoordelijke Uitgever
Stichting Media Communicatie
Postbus 53121

1007 RC Amsterdam

Correspondentieadres:
Hans Knot, Postbus 102, 9700 AC Groningen

Lidmaatschap:

Nederland: Euro 23,-
Europa: Euro 28,-
Rest v/d wereld: Euro 34,50

Einde abonnement?

Op de adresband staat de datum waarop het
abonnement afloopt. Vernieuw dit tijdig!
Voortaan a.u.b uw eigen adres vermelden on-
der mededelingen van uw overschrijving (zo-
wel via een overschrijvingskaart als elektro-
nisch).

U kunt evenueel uw adresgegevens doormailen/ opstu-
ren met verwijzing naar de overschrijving.

Transacties:

Postgiro 4065700

t.n.v. Stichting Media Communicatie, Amsterdam
(met vermelding eigen adresgegevens)

Verzending:

Eventuele klachten inzake verzending, onregel-
matige ontvangst en adreswijziging ten alle
tijden richten aan: Stichting Media Communica-
tie, Postbus 53121, 1007 RC Amsterdam

Advertentietarieven:

eenmalig tweemalig
1/1 pagina: euro 23,- euro 34,50
1/2 pagina: euro 14,- euro 23,-
1/4 pagina: euro 10,- euro 16,-

Kleinere advertenties zijn niet mogelijk.
ISSN NR. 1381-8562

VOORWOORD
Beste lezers,

Hierbij het maart-nummer dat aardig vroeg bij U
op de mat ligt. We hebben gemeend, met de radio-
dag in het vooruitzicht, dit nummer op dit tijdstip al
te laten verschijnen. In het maartnummer, naast
een aantal vaste rubrieken, duiken we diep in de
geschiedenis van de Propaganda Radio. Een vorm
van radio die door velen wordt verafschuwd maar
ook vaak mee heeft geholpen tot probleem-
oplossing in gebieden met brandhaarden. Gezien
dit verhaal heel erg lang is, zal het in twee delen
worden gepubliceerd. Ik wens U allen weer een
aantal uren leesplezier toe

HANS KNOT
INHOUD
Perikelen 3
Heden en verleden 5
Nieuws uit Belgié 10
Nieuws uit Duitsland 11
Nieuws de wereld rond 11
Nieuws uit het Caribische gebied 12
Nieuws uit Amerika 13
Nieuws uit Engeland 14
Kwijn mee met SMC (2) 15
De radio als politiek strijdmiddel (1) 17
Reactie van een lezer 26
Internet surftips 27

Elke auteur en adverteerder is verantwoordelijk
voor zijn/haar eigen publicatie. Zonder toestem-
ming van de redactie is gehele of gedeeltelijke
overname, in welke vorm dan ook, uit deze
Freewave niet toegestaan.

FOTO'
Indien niet anders vermeld zijn alle foto's uit het
Freewave archief.

OMSLAG

Foto: De in verval geraakte MV Communicator,
Almerehaven, 3-2-2002 © Hans Petrie

2 - Freewave 340



PERIKELEN

DI 1 JAN: De luisteraars die tot gisteren intensief
afstemden op de programma’s van Love Radio
op de diverse kabelnetten, worden sinds midder-
nacht getrakteerd op een programma zonder
jingles maar in de stijl van Power FM. Dit is de
voorganger uit 1994 van Love Radio. Zie het als
een stunt van de technici, die zelfs op Nieuw-
jaarsdag het oude laatste uur van het station her-
haalden. Het signaal van ‘Love/Power’ is inmid-
dels van de Eutelsat satelliet en de ASTRA zal
spoedig volgen.

DI 1 JAN: De luisteraars naar het lange golfstation
Atlantic 252, die een tijdje niet hebben afgestemd,
zullen vandaag vreemd hebben opgekeken dat
het station nu testuitzendingen verzorgt voor een
nieuw op te starten sport praatstation. CLT-Ufa
heeft al haar aandelen, zoals door ons eerder
vermeld, verkocht. Het station zal 26 februari on-
der de naam teamTalk verder gaan.

WO 2 JAN: Financial Times komt met het bericht
dat Bertelsman TV ook EndeMol wil overnemen.
Deze onderneming is sinds 2000 in handen van
het Spaanse Telefonica. Bertelsman heeft het
liefst EndeMol in eigen handen nu men het
meerderheidsaandeel in handen heeft van CLT/
Ufa. Deze heeft diverse televisiestations waar
EndeMol programma’s voor maakt. Het verschil
tussen bod en prijs is echter nog te groot om de
overname rond te maken.

DO 3 JAN: Jaarcijfers zijn er ook altijd, ook over
2001. Het blijkt dat de huwelijksaankondiging van
Willem Alexander met Maxima vorig jaar het meest
bekeken programma is geweest. Liefst 3,9 mil-
joen kijkers waren rechtstreeks getuige. Het
daarop volgend programma, het interview met
het toekomstige paar, bereikte de tweede plek
met 3,8 miljoen kijkers. Dit getal werd ook bereikt
door het Achtuurjournaal van 23 september 2001.

DO 3 JAN: Niet tot in detail zullen we een over-
zicht geven van de jaarcijfers inzake het kijken
naar de diverse netten. Wel kan gesteld worden
dat Nederland 2 het afgelopen jaar een markt-
aandeel haalde van 16,6%, waarbij men voor het
eerst sinds tien jaar meer haalde dan RTL4
(16,2%). De publieke omroep ging in totaal ach-
teruit van 39,4 naar 38,4%. De SBS-groep, waar-

toe SBS6, Net5 en V8 behoren, groeide van 17,9
naar 19,6%.

VR 4 JAN: Leuk om te weten dat, nu recentelijk in
de ochtenduren afleveringen van het welbekende
en mooiste kinderprogramma aller tijden, te we-
ten Swiebertje, via de televisie worden herhaald,
de Swiebertje Award is toegewezen. Op het rand
van het Oude Jaar, zo werd vandaag bekend,
heeft de jury van deze onderscheiding de win-
naar bekend gemaakt. Over zes dagen zal deze
Award in het Toy Museum in Dieren worden uit-
gereikt aan de makers van de Fabeltjeskrant, een
programma dat in het midden van de jaren zestig
voor het eerst op de Nederlandse televisie werd
gebracht en decennia lang in de vooravond mil-
joenen kinderen aan de buis hield.

ZA 5 JAN: De Top 2000, zoals uitgezonden via
Radio 2, heeft in de laatste week van de maand
december gezorgd voor een nieuw record. Liefst
4 miljoen mensen stemden af op de uitzendingen,
hetgeen een verbetering is van het record van
3,7 miljoen, dat in 2000 werd gevestigd.

MA 7 JAN: De kijkcijfers van Yorin in 2001 zijn
drastisch terug gevallen als het gaat om de ver-
gelijking met de cijfers van Veronica, zoals het
station voorheen heette. Men daalde in aandeel
10.6% naar 6,6%. De doelgroep waarin Yorin
actief is, de 20 tot 35 jarigen, werd wel goed
bereikt. Men haalde daar in het afgelopen jaar
een gemiddelde van 11,2%.

DI 8 JAN: ‘Het Gevoel van’, is een toch wel aar-
dig populair programma dat mede dankzij Marjo-

Freewave 340 - 3



lein Keuning een succes is geworden. Zij zal ech-
ter niet meer op het televisiescherm terug keren
in dit programma. Men heeft een vervangster ge-
vonden in de persoon van de 31-jarige Antje
Mareiro. Ook zij is begonnen binnen het wereldje
van de musicals, gelijk aan Marjolein Keuning.

WO 9 JAN: Onrust binnen de HMIG daar de nieuwe
eigenaren van RTL willen gaan snijden in de bud-
getten, waarbij vooral de nieuwsprogramma’s
minder geld zullen krijgen. Ook wil Bertelsman,
wiens voorvader ooit in 1835 begon met het ver-
kopen van bijbels en gezangboeken en nu dus
ook eigenaar is van HMG, dat de onder haar man-
tel opererende televisiestations in de toekomst
meer gaan samenwerken op het gebied van uit-
wisseling van programma’s.

WO 9 JAN: RTLZ,
het zakelijk deel van
RTL5, dat al enige
tijd is te zien, heeft
een nieuwe direc-
teur. Reinout van
Kalleveen is be-
noemd om het net
verder uit te bou-

wen. RTLZ heeft

gemiddeld verdeeld per uitzenddag 1 miljoen kij-
kers. Ondertussen is ook bekend geworden dat
SBS concern de eigenaar is geworden van
Cameo, dat al vele programma’s voor de SBS sta-
tions produceerde. De productietak van Cameo
zal verder gaan onder de naam TV Industry.

DO 10 JAN: Zeer verrassend is de uitverkiezing
van de Omroepman over het jaar 2001, zoals van-
daag bekend gemaakt in Hilversum, te noemen.
Het gaat om de 47-jarige Arthur Valkieser die ooit
als cameraman aan het werk was bij het NOB
maar vroegtijdig inzag dat interactief werken de
toekomst zou worden. Inmiddels heeft hij een mil-
joenen bedrijf met een jaarlijkse omzet van 40
miljoen Euro.

MA 14 JAN: Vorige week maakte de KPN bekend
niet langer te willen adverteren bij de publieke
omroepen en al haar televisie advertentie gelden
in de toekomst bij de commerciéle stations te stor-
ten. De Publieke Omroepen zijn teleurgesteld en
hebben de KPN per brief verzocht het besluit in
heroverweging te nemen. Een woordvoerder van
de KPN verwacht niet dat men het besluit zal te-
rugdraaien. Het scheelt de publieke omroep een
omzet van 5 miljoen Euro per jaar.

WO 16 JAN: De komst van een nieuwszender
van de gezamenlijke omroepen, per 1 september,
is van de baan. De werkgroep die de komst moet
voorbereiden ziet het termijn waarin de werk-
zaamheden moeten worden verricht als veel te
eng en heeft haar taak teruggegeven. Per 1 maart
moet de programmering van het nieuwe televisie-
seizoen, dat per 1 september ingaat, bekend zijn.
Dit betekent dat men maar tot 1 maart voorberei-
dingen kan plegen, hetgeen veel te kort is.

DO 17 JAN: Drie jaar is de duur van het her-
nieuwde contract tussen de VARA en Rob
Stenders. Ooit, in 1985, begon hij zijn loopbaan
als deejay bij de Arbeidersomroep om daar ver-
volgens te vertrekken. Via onder meer Veronica
en Kink FM kwam hij in 1996 terug bij de VARA.

ZA 19 JAN: In de vroege nachtelijke uren ontrui-
men Israélische troepen het radiostation The
Voice of Palestina in Ramallah en blazen vervol-
gens het vijf verdiepingen tellende gebouw van
de omroep op. Men heeft dit gedaan om op die
manier een aanvang te nemen met het monddood
maken van de Palestijnse media. En dan te be-
denken dat er door Abe Nathan jarenlang radio
werd gemaakt met als doel de Vrede. Schanda-
lige actie dus.

MA 21 JAN: De HMG heeft het contract met Rein-
out Oerlemans, ooit begonnen in Goede Tijden
Slechte Tijden als Arnie, verlengd tot eind 2005.
De programma'’s die hij voor de HMIG gaat maken
zullen door zijn eigen productiemaatschappij
‘Eyeworks’ worden aangeleverd. Hij zal ook an-
dere programma’s voor de HMG gaan produce-
ren. Zo zal er een nieuw programma komen over
de jaren zeventig met onder meer presentator
Victor Reinier.

MA 21 JAN: In diverse media is een bericht ge-
signaleerd dat de dichter Jules Deelder uit Rot-
terdam is komen te overlijden, hetgeen onjuist is.
Oorzaak van de berichtgeving is een mededeling
op de internetsite van Radio en TV Rijnmond. De
webmaster van deze site stelt dat het bericht er
door een hacker moet zijn geplaatst.

DI 22 JAN: Goede resultaten voor Radio 2 in het
luisteronderzoek voor de maand december. Men
behaalde 10,4%, terwijl 3FM op 9.3% bleef han-
gen. De regionale omroepen haalden gemiddeld
een luisterdichtheid van 14%, terwijl Radio 1 op
8,4% behaalde.

4 - Freewave 340



WO 23 JAN: Tussen half acht en negen uur in de och-
tend brengt Rob Stenders de soundtrack van de film ‘Zij
gelooft in mij’ in zijn programma op 3FM. Het gaat om de
geluidsband die bij de film hoort en niet om de soundtrack,
die eventueel op cd uitkomt. Het is, zover bekend, de
eerste keer dat een complete geluidslijn van een film op
een radiostation non stop is gedraaid. Achteraf vond
Stenders het een duidelijke vergissing dit onderwerp in
zijn programma te doen.

WO 23 JAN: Ondertussen weet Robert Jensen het ook
hot te maken bij Yorin FM door onze toekomstige konin-
gin uit te maken voor Argentijnse sloerie en hoer. Wel-
aan de RVD stelt inmiddels een onderzoek in maar noch
de leiding van Yorin noch Jensen denkt dat het tot een
veroordeling kan komen gezien Maxima pas per 2 fe-
bruari aanstaande lid is van het Koningshuis en er dus
geen sprake is van belediging van een lid van Oranje.
De hoofdsponsor van zijn programma, ‘Dutchtone’, heeft
zich onmiddellijk teruggetrokken als financier.

DO 24 JAN: Hij was weer de eerste met zijn goede
contacten. Walter Dubateu meldt ons dat morgen de
regering zal beslissen dat de veiling van de radio-
frequenties niet doorgaat. De 7 bestaande commer-
ciéle stations met FM-frequenties zullen die tot 2004 in
ieder geval behouden. Wel zal er een financiéle ver-
goeding tegenover komen te staan, waarover later
details worden bekend gemaakt. Ook komen er twee
nieuwe stations bij, waarbij de eis dat dit een Nederland-
stalig dan wel nieuws station dan wel een klassiek
station zal moeten worden, zal komen te vervallen.

DO 24 JAN: Fons van Westerloo maakt bekend dat de
leiding van SBS6 heeft besloten dat op haar stations in
Nederland het beleid van ‘feel good tv’ zal worden ge-
volgd. Dit betekent dat pornoprogramma’s en The Jerry
Springer Show in ieder geval zullen verdwijnen. Daar-
naast zal er zo goed als zeker een einde komen aan
real-life concepten en er gekozen worden voor drama,
quizzen en showprogramma’s.

DO 24 JAN: Wat
al eenftijdje in de
geruchten-
stroom zat is
vandaag zeker
geworden.
Adam Curry zal
terugkeren op de radio. Via BNN zal hij vanaf 8 maart
wekelijks op de vrijdagavond via Radio 2 zijn te beluis-
teren in een programma dat hij tussen acht en tien uur
samen met Ruud de Wild zal gaan presenteren.

MICHEL VAN HOOFF EN HANS KNOT

HEDEN EN

VERLEDEN

2

Dave Dennis en Earl Richmond, Radio London

Overleden

ZA 29 DEC: Vandaag wordt via internet
bekend dat afgelopen mei Earl Richmond in
Bangkok is komen te overlijden. Earl was
één van de eerste personen die door de
leiding van Radio London in 1964 was aan-
genomen als deejay. Hij werkte vanaf het
moment dat het station van start ging tot en
met april 1966 bij Radio London. Daarvoor
was hij al binnen de BFBS in Triest actief
geweest. Op 16 april 1966 maakte hijzelf in
zijn programma op Big L bekend niet langer
aan boord te blijven, daar zijn gezin voor-
rang had. Hij bleef wel incidenteel via de
getapte programma’s te beluisteren. Ver-
volgens werd hij directeur van de afdeling
Studies at the School of Broadcasting in
Londen. De in 1928 in Highgate, Londen,
geboren John Dienn —zoals zijn echte naam
was — woonde al jaren in Thailand. Daar
was hij onder meer actief in de radio en
televisiewereld en runde hij tot zijn overlij-
den een restaurant met de naam
‘Beafeater’.

Freewave 340 - 5



Documentaire

Op Manx Radio is vandaag een documentaire over
de geschiedenis van de zeezenders te beluiste-
ren. Het blijkt het tweede deel uit een serie te zijn.
Dit alles in de plaats van de show van Andy Wint,
die er normaal op de zondagen eruit gaat op het
aloude Manx Radio op het eiland Man.

Update
WO 2 JAN: Daar gaan we weer met de eerste
drie aanvullingen op de discografielijst voor het
jaar 2002. Allereerst dient bij MFSB en het num-
mer ‘TSOP’ worden toegevoegd dat ook Frans
van der Drift op Radio Mi Amigo dit nummer ge-
bruikte en wel op het einde van zijn programma’s
in het tweede deel van 1974. Het nummer ‘Dan
moet je mijn zuster zien’ van Ria Valk werd in een
nieuw jasje gezet door Stan Haag, waarna het
1 ‘Dan moet je die vo-
gel zien’ in de
commercial voor Mi
Amigo Jeans werd
gebruikt. Dan de
laatste in deze rij,
andermaal betrek-
king op Radio Mi
Amigo. In 1976
werd een
commercial ge-
maakt die fake
was. In de commercial werden de luisteraars op-
geroepen mee te doen met een tocht vanuit Spanje
naar het zendschip in de Theemsmonding. In de
promospot werd het nummer ‘Sailor’ van de gelij-
knamige groep gebruikt.

Religieuze gekte

DO 3 JAN: In de loop der afgelopen decennia zijn
er veel plannen geweest voor zeezenders met
een religieuze achtergrond, waarbij eigenlijk ge-
steld kan worden dat het voornamelijk om droom-
plannen ging. Slechts enkele plannen konden
doorgang vinden dan wel een aantal lieden een
schip konden uitrusten. Hoewel het uitrusten daar-
bij het eindpunt was. Tijdens mijn zoektocht op
internet was ik wat aan het zoeken via de ma-
chine van ‘google’ naar Maasbach en Toornvliet.
Al ras kwam ik bij een site terecht waarin men
spoedig een nieuw zendschip aankondigde met
een religieuze achtergrond. MV Odelia is de naam
van het schip (in de jaren tachtig lag al een schip
met dezelfde naam en uitgerust met een televisie-
zender aan boord voor de kust van Israél) Het
nieuwe ‘Odelia’ zou al op de Noordzee zijn terwijl
het in de haven van El Verro in Spanje was uitge-

richt. Tja, EL Ferro bedoelt men en eigenlijk wil ik
over dergelijke informatie verder niets meer mel-
den, want het is gewoon weer een droomidee.
Kijk maar eens op de surfsite voor het adres van
deze ‘organisatie’.

Drie in één

Z0 6 JAN: Martin van der Ven
stuurde vandaag een sounds-
file waarin hij drie verschillende
promo’s liet horen die op 28 au-
gustus 1978 via Radio Caroline
waren te beluisteren. Allereerst
‘Being for the benefit of Mr. Kite’
van The Beatles, die werd ge-
bruikt ten bate van de Caroline
Road Show Tour. Daarna van
Pink Floyd het nummer ‘Have a cigar dat werd
gebruikt voor een promo voor de Caroline Fun
Bus. Tenslotte ‘Hello | love you’ van The Doors,
dat door Radio Caroline werd ingezet voor een
Loving Awareness Jingle. Ben Meyering meldt
ons dat het Canadese duo Perry en Kingsley met
het nummer ‘Porcupine Rock’, kan worden toege-
voegd aan de lijst. Dit nummer werd gebruikt voor
de verkeersspot op Radio Veronica met de tekst:
‘Een autosnelweg is bestemd voor snelverkeer
... pas uw snelheid aan het overige verkeer aan’.
Dan het begin van ‘Land of the 1000 dances’ van
Wilson Picket is gebruikt voor de jingle ‘1,2,3, Ra-
dio a go go Radio 270'.

FIGHT FOR
FREE RADIO

Geen goed antwoord

DI 8 JAN: Vanavond werd om 22.57 uur het VARA
TV programma ‘De Gids’ uitgezonden. In dit pro-
gramma zit een vast onderdeel dat de kortste
quiz van Nederland heet. Presentator Matthijs van
Nieuwkerk legt een panel een aantal vragen over
radio & tv voor. Eén van de vragen was ditmaal
wat het eerste programma van Barend en van
Dorp was. Het vier man tellende panel, waaron-
der Pieter Jan Hagens, moest na enkele verkeerde
antwoorden toegeven het juiste antwoord niet te
weten. Presentator Matthijs van Nieuwkerk moest
de heren van het panel het juiste antwoord me-
dedelen: ‘Sportief zijn beter worden bij de zee-
zender Radio Veronica'.

Herinneringen vliegen door het geheugen
WO 9 JAN: Vele herinneringen vliegen op dit mo-
ment door mijn geheugen. Zittend op een kruk op
het strand van Scheveningen bij een kampvuur in
het jaar 1977. Het zilte Noordzeestrand waar hij
als vele anderen optrad voor een televisie uit-
zending, waarin de herinneringen aan de zee-

6 - Freewave 340



zenders werden terug gebracht in het programma
‘The Day the Music Died’. David McWilliams. Deze
van oorsprong ler werd in 1967 op een enorme
manier gebracht op Radio Caroline middels het
pluggen van zijn eerste drie LP’s, die binnen een
periode van een jaar op de markt werden ge-
bracht.

Major Minor
David werd in mi-
nuten lange
reclamespots ge-
bracht door de
platenmaatschappij
Major Minor, dat ei-
gendom was van
Philip Solomon,
mede eigenaar op
dat moment van Radio Caroline. In die periode
werden vele artiesten op dat lable, waaronder
The Dubliners, Raymond Lévéfre and his
Orchestra en Frankie McBride ontzettend inten-
sief gepromoot. David maakte op mij direct een
intense indruk en al zijn LP’s heb ik destijds dan
wel rechtstreeks in Nederland, dan wel via de
importeur naar Nederland gehaald. Toen zo'n 6
jaar geleden de CD Audio Recorder haar intrede
deed heb ik een compilatie gemaakt van alle mooie
nummers die niet op de door EMI uitgebrachte CD
verzamelaar stonden. Al zijn LP’s heb ik toen af-
gestaan aan één van mijn radiovrienden, die ze
nu zeker nog zal koesteren. David McWilliams, in
de jaren tachtig nog omschreven als niet alleen
vriend maar ook bewaker van Ronan O’Rahilly, is
niet meer. De herinneringen zullen blijven met num-
mers als ‘Can | get it by Candlelight’, ‘The Days of
Pearly Spencer’, ‘Hirosjima’ maar zeker ook door
de enorme plugging van de film ‘Gold’ via Radio
Caroline in 1972 en 1973, een film geproduceerd
door Ronan, die er nooit zou komen.

Geen doorgang

WO 9 JAN: Vandaag wordt bekend dat het eer-
der gemelde project dat Harry de Winter wenste
te starten voor de kust van Israél dan wel in het
land zelf, geen doorgang zal vinden. Een uitge-
breid onderzoek heeft uitgewezen dat een der-
gelijk Vredesstation op dit moment geen nut heeft.
Harry de Winter is de afgelopen week een aantal
dagen in Israél geweest, terwijl ook een van zijn
compagnons langdurig voor besprekingen er is
geweest. Men wil eventueel voor de volgende
verkiezingen alsnog proberen een licentie voor
een station aan land te krijgen. Voorlopig wil men
zich alleen richten op het plaatsen van allerlei

advertenties in dag- en weekbladen, waarin men
het Israélische volk wil duidelijk maken dat Vrede
de enige weg is tot oplossing van de problemen
in het land.

Naar Malta

WO 9 JAN: lets verder noordelijker dan Israél ligt
het eiland Malta, alwaar onder meer het radiosta-
tion Calypso FM is gevestigd. In het verleden heeft
daar een aantal voormalige VOP deejays een
aantal jaren doorgebracht. Ook was Bob LeRoi
(ex-Radio City, ex-Radio Caroline) daar al een
paar keer vakantie-invaller. Hij vertrekt spoedig
naar het eiland op verzoek van de eigenaar van
het station (Terry Bate, waar hebben we die
naam toch eerder gehoord), om de programme-
ring aan te passen om uiteraard betere luister-
cijffers te halen. Hij is benoemd tot programma
directeur en zal tevens de Drive time show gaan
presenteren. Bob zal derhalve dit jaar de grote
afwezige zijn op de radiodag, waar hij de laatste
jaren frequent aanwezig was. Maar in één van
de te draaien video’s zullen we Bob alsnog zien.

] cecho

L BlbE L Bt MUl Mans " :1'1

De snor krijgt ode

DO 10 JAN: Een aantal artiesten, waaronder
Jacques Herb en Corrie Konings, hebben een
nummer opgenomen waarin ze Chiel Montagne
eren. Ze willen, zoals vele anderen, Chiel weer
terug op de televisie met een programma met
Nederlandstalige liederen. In de jaren zeventig en
tachtig van de vorige eeuw was Chiel Montagne
het boegbeeld van zeer populaire TROS program-
ma’s. Montagne’s loopbaan begon als nieuwsle-
zer bij Radio Veronica in 1965, waarna hij deejay
werd. 3FM deejay Roeland van Zijst, die waar-
schijnlijk Montagne zelf nooit live op de televisie
heeft gezien, voert momenteel campagne op de
radio voor de terugkeer van Chiel. De opgeno-
men song heet ‘Hij zit wel snor’.

Van Kust tot Kust

VR 11 JAN: In het programma ‘Van Kust tot Kust’
bij de regionale omroep Noord Holland is Hans
Knot vanavond de gast van de avond. Dit naar
aanleiding van de volgens de redactie van het
programma ‘mooiste site op het gebied van radio
en muziek’. De rust en enorme hoeveelheid infor-
matie straalt er volgens hen van af. Uiteraard

Freewave 340 - 7



gaat het gesprek al vrij snel naar de uitgebreide
kennis, die er bestaat, over de zeezenders. Daar-
bij wordt Hans zijn ‘leven’ voor de radio in de
afgelopen 4 decennia doorgelicht en worden vele
herinneringen, gelardeerd met typische Radio
London-, Radio Caroline- en RNI-platen, opge-
haald.

Moore oh Moore

Z0 13 JAN: Een aantal weken geleden is er na-
mens Peter Moore een licentieaanvraag ingediend
voor het mogen gebruiken van de 171 kHz voor
uitzendingen van Radio Caroline. In de diverse
nieuwsgroepen zijn daar grote vraagtekens over
neergezet, ook door de samensteller van deze
rubriek. Onmogelijk en zeker niet alleen vanwege
de antenne die geplaatst zou moeten worden maar
ook het financiéle plaatje dat erachter zit, het-
geen voor Caroline zeker niet realiseerbaar is.
Erger nog is het gegeven dat men een apparaat
aan het werk zet in Groningen, waar de licentie-
aanvraag behandeld dient te worden. Maar Moore
leest mee en meldt vandaag aan Rob Olthof: ‘Hans
is nogal boos op me over het 171 gebeuren. Hij
heeft waarschijnlijk niet door dat ik wel wat extra
publiciteit kan gebruiken rond het gebeuren met
de licentie voor de kabel in Nederland. Hij moet
tevens begrijpen dat ik bepaalde zaken niet zo
kan regelen omdat Ronan’s gedachten eenmaal
anders zijn en ik die moet volgen.’.

Bob Le Roi

En daar kruipt hij dus als een bang hondje op de
schoot van Ronan. Immers heb ik in de verschil-
lende Britse bladen geschreven dat ene Bob Le
Roi best op de plek van station manager zou mo-
gen zitten. Die zou er veel en veel meer van ma-
ken dan wat de laatste jaren is gebeurd met het

maar
bleven storten binnen de Caroline-kas. Nee, stelde
Moore in eerste instantie, LeRoi en Ronan pas-
sen niet door één deur. Nu stelt hij dat Ronan zijn
meningen nu eenmaal gevolgd dienen te worden.
Allemaal onzin. Het is slechts Peter Moore, die
bang is voor zijn hachje en denkt zijn positie snel
kwijt te raken. Eigenlijk wil ik er verder niets aan
toevoegen, behalve dat Moore denkt op 26 ja-
nuari niet naar Nederland te komen omdat zijn
vriendin net terug is van een verre reis. Tja, een

managing director die niet aanwezig is op de of-
ficiéle lancering van een station, is in mijn ogen
beslist geen manager en zeker geen directeur.

Na 33 jaren weg

DI 15 JAN: Harmen Siezen heeft besloten per 1
december een definitief vaarwel te zeggen te-
gen zijn werk bij het NOS Journaal. Harmen heeft
dan 33 jaar bij de NOS het nieuws gelezen en
kwam het afgelopen jaar nog op de tweede plaats
als het ging om de meest betrouwbare nieuwsle-
zer. In de jaren zestig was Siezen werkzaam als
nieuwslezer en later als presentator bij Radio
Veronica, alwaar hij zeer relaxte programma’s
presenteerde. Hij zocht echter een ander doel in
zijn leven, het werken binnen de journalistiek
werd. In november 1966 ging hij werken bij de
TROS en werd hij onder meer ingezet voor het
maken van docu-
mentaires. Op 1
september 1969
werd het NTS
Journaal, zoals
het NOS Journaal
toen nog heette,
zijn volgende
werkplek.
Harmen zal na 1 december wel bij de NCRV op
freelance basis blijven werken voor de presen-
tatie van de Nieuwsquiz. Een woordvoerder van
de NCRV maakte bekend dat men uiterst tevre-
den over Harmen is en zeker met hem zal door-
gaan zolang het programma jaarlijks in de herha-
ling zal gaan.

Wel aanwezig

WO 16 JAN: Omdat Peter Moore heeft besloten
niet aanwezig te zijn op de opening van Caroline
Nederland, op zaterdag 26 januari in Harlingen, is
hier een lijstje van mensen die wel aanwezig zullen
zijn op de partyboot gelegen in het water langs
de Kanaalweg in deze prachtige havenstad: On-
der meer de deejays Graham L. Hall, Barry James,
Dave Foster, Stevie Gordon en Andy Brooks.
Sales medewerker Dave Francis is er en zender-
technici Alan Beech en Colin Turner komen ook.
Het echtpaar dat op de Ross zat toen die met
Kerstmis 1999 aan de grond liep [Jim & Maria
Ross] komen ook.

Uit Schiedam

WO 16 JAN: In de postbus andermaal een prach-
tig artikel over de familie Bates, dit keer toege-
stuurd door Brian Keith. In het verhaal zowel het
verleden van Sealand en het heden, waarbij on-

8 - Freewave 340



der meer het gebruik van het eiland als basis
voor een internetonderneming wordt beschre-
ven. Prachtige kleurenfoto’s versieren dit Britse
tijdschriftartikel. Verder meldt Brian dat, wanneer
hij bij zijn moeder in Engeland is, hij altijd op de
zaterdagochtend tussen 10 en 12 uur naar
‘Soundtrack of the Sixties’ luistert, een programma
van Chris Williams. In dit programma heeft hij ook
een ‘Caroline Spot’, waarin iedere week aandacht
voor Radio Caroline North, dat vanaf een positie
in de buurt van het eiland Mann haar program-
ma’s verzorgde.

Andy Archer

Ook meldt Brian altijd met plezier op zijn vrije dag
te luisteren naar het programma van Andy Archer
(direct naast Arrow Classic Rock op de midden-
golf en wel via BBC Radio Norfolk). Tussen 10 en
13 uur Nederlandse tijd is Andy op de
doordeweekse dagen te beluisteren. In het pro-
gramma veel interviews en ook haalt hij nog vaak
herinneringen aan Radio Caroline op. Sinds kort
heeft Hans Knot weer contact met Andy Archer
en we zullen hem in één van de komende jaren
vragen naar Nederland te komen voor de radio-
dag.

Communicator en Nobert

VR 18 JAN : Vandaag wordt bekend dat er toch
weer een container is neergezet bij de MV
Communicator bij Aimere. Niet bekend is welk sta-
tion er nu door de Nozema zal worden geacti-
veerd vanaf het voormalige zendschip van La-
ser. Jan Hendrik Kruidenier meldt ons dat Nobert’s
tune op Radio Mi Amigo ‘The Soultrain of love’
heette. In dit geval is nog niet bekend wie de
uitvoerende waren. Wel het label, namelijk Stax.
En dan bij te voegen aan de lijst in de categorie
zingende deejays en medewerkers: ‘Nederland
Bedankt’ een re-
cent uitgekomen
single waarin de
voormalige direc-
teur van Radio
Paradijs, Ben
Bode, zijn ge-
dachten heeft
neer gepend, in
samenhorigheid
met Rob Olthof.

Ben Bode en Bull
Verweij

© Jelle Boonstra

Bevestiging

Z0 20 JAN: In het televisieprogramma ‘Het Bui-
tenhof was onder meer Harry de Winter te gast,
waarbij hij ook inging op zijn plannen een soort
van Vredesstation voor de kust van Israél te be-
ginnen, dit naar het toenmalige idee van Abe
Nathan in de jaren zeventig van de vorige eeuw,
een station dat tot en met oktober 1993 bleef uit-
zenden. Harry bevestigde dat het plan voor goed
uit de wereld is omdat het totaal geen zin heeft
heden ten dage nog een nieuw station met het-
zelfde doel neer te zetten. ‘Daar er al zo'n 150
radiostations in het land zijn heeft het geen nut er
nog een 151 bij op te richten’. Derhalve gaan
we verder dromen.

Oude bekende

WO 23 JAN: Gezeten aan een door
een veertigtal personen bijgewoond
feestelijk diner kun je nog wel eens
een verrassende opmerking of
nieuwtje horen. Zo geschiedde ook
vandaag waar we te horen kregen
dat zeer recentelijk, voor het interview dat met
Maxima en Willem Alexander op de televisie werd
uitgezonden, beiden nog een drie dagdelen du-
rende mediatraining hebben gehad. Deze werd
verzorgd door Hans Prakke (zie foto). Een intense
luisteraar van Radio Noordzee weet dat hij actief
was bij het programma ‘AD Sport en Sport We-
reld’” en ook tijdens de ‘Hou ‘em in de lucht actie’ in
den lande interviews verzorgde. Heden ten dage
werkt hij bij de overheid.

Speels maar onbegonnen

In de discussie groep zeezenders een groot aan-
tal lieden die in discussie is over de voortgang
van de politieke partij Leefbaar Nederland. Onder
meer is natuurlijk Willem van Kooten aanwezig in
het partijbestuur en de mensen die meedoen aan
de discussie vinden deels dat Willem maar onze
toekomstige minister voor onder meer mediazaken
moet worden. En dat onder het motto ‘Dan kan hij
meteen de anti zeezenderwet uit 1974 opruimen’.
Wel een onzinnige discussie want dit sprookje
zal nooit realiseerbaar worden. Vader Abraham,
zo horen we net, is ook aan de kandidatenlijst

toegevoegd.

Dank aan: Mike Brand, Wim van de Water,
Mary en Chris Payne, Martin van der Ven,
Walter Dubateau, Juul Geleick, Rob Olthof
en Jan Hendrik Kruidenier.

Samenstelling: HANS KNOT

Freewave 340 - 9



NIEUWS UIT BELGIE

4FM In de aanval

Het nieuwe landelijke radiostation 4FM heeft een
klacht ingediend tegen Vloro, het bedrijf achter
Radio Contact. 4FM stapte naar de rechter omdat
Radio Contact op haar
beurt op vrijdag 28 de-
cember bij het parket van
Antwerpen een klacht
met burgerlijke partij-
stelling ingediend heeft
tegen de baas van de
Antwerpse megadan-
cing Zillion, Frank Vers-
traeten. De klacht heeft
te maken met de toeken-
ning van de licentie tot
landelijke commerciéle
radio aan 4FM. Radio Contact was ook kandidaat
maar viel niet in de prijzen en dus zijn alle midde-
len goed om ruchtbaarheid te geven aan het on-
genoegen. Frank Verstraeten is aandeelhouder
in de groep Think Media, de financiéle groep ach-
ter onder meer 4FM, en er bestaan volgens Ra-
dio Contact indicaties dat Frank Verstraeten als
belangrijke aandeelhouder met voorkennis heeft
gehandeld en de aandelenhandel van Think Me-
dia heeft gemanipuleerd. De klacht van Radio
Contact volgt na herhaalde pogingen van de RTL-
groep (Vloro), aandeelhouder van Radio Contact,
om een partnership te sluiten met 4FM. De leiding
van 4FM moest echter niet van de liefde weten
en wees de vrijage af, blijikbaar gooit men het nu
over een andere boeg.

CONTACT 2

Doorlichting commerciéle radio’s

Sinds begin september 2001 zijn Q-Music
(Vlaamse Media Maatschappij) en 4FM (Think
Media) de erkende landelijke commerciéle radio-
stations in Vlaanderen. Een eerste evaluatie van
beide stations was voorzien in het najaar maar
mediaminister mediaminister Dirk Van Mechelen
heeft opdracht gegeven om tegen einde februari
2002 een rapport te bezorgen aan het controle-
rende Vlaams Commissariaat voor de Media
(VCM). De bedoeling van het rapport is om uit te
maken of de nieuwbakken radio’s wel degelijk de
radio maken waarvoor ze een uitzendvergunning
gekregen hebben. De bedoeling van de minister
is de mond te snoeren van de andere kandidaten,
die uit de boot vielen voor de landelijke FM licentie
(onder meer Radio Contact) en oppositieleden in

het Vlaams Parlement die het niet hebben begre-
pen op de werking van en de controle door het
VCM. Vlaams parlementslid Carl Decaluwé van
de Vlaamse Christen Democraten (de CD&V) stelt
zich vragen bij de vaststelling dat na de toeken-
ning van de licenties wijzigingen werden inge-
voerd, die juridisch misschien wel in orde zijn,
maar waar hij het deontologisch moeilijk mee heetft.
Zo had 4FM eerst gesteld de reclameregie in ei-
gen beheer te houden maar na toekenning werd
al vlug besloten met de nationale RMB regie in
zee te gaan. Bij de toekenning van de licenties
tijdens de puntenweging werd hiermee geen re-
kening gehouden. Bij Q-Music zou de weekend-
programmering teveel jukeboxradio zijn en die
moest net vermeden worden.

Commerciéle radio’s: meer laten zien om
(hopelijk) meer gehoord te worden

De Vlaamse commerciéle radio’s 4FM, Q-Music
en Radio Donna doen er alles aan om in het
straatbeeld te verschijnen. Zo is Rani De Coninck
als 4FM presentatrice op twintig vierkantenmeter-
affiches in het straatbeeld te zien en rijden er
vijfhonderd lijnbussen in Vlaanderen en met 4FM-
reclame beklede trams in Antwerpen en Gent rond.
Verder is 4FM sinds zondag 13 januari vier uur
lang op de reistelevisie Libertytv.com te zien in
het politieke debatprogramma ‘Zwart of Wit' van
ex-Top Radio programmamaker Jurgen Verst-
repen. QMusic is sinds maandag 14 januari elke
voormiddag op VTM te horen terwijl op pancartes
de FM-frequenties te zien zijn. Volgens Peter
Bossaert, radiodirecteur van de Vlaamse Media
Maatschappij, moet de schermvermelding op VTM
de com-
munica-
tie over
de fre-
guenties
verge-
makkelijken om dus op te kunnen boksen tegen
de grote VRT machine, die Radio Donna momen-
teel promoot.

MUsI1C

En hoe wordt Radio Donna gepromoot!

Sinds de start van de landelijke commerciéle ra-
dio’s is de Donna affichage niet meer uit het straat-
beeld verdwenen, evenmin in kranten en tijdschrif-
ten en op prime time TV 1 op diverse momenten
worden spotjes getoond. Radio Donna probeert
ook in de bedrijfswereld zo zichtbaar mogelijk te
zijn door zoveel mogelijk ondernemingen te lin-
ken. Bedrijven waar de radio’s altijd op Donna
zijn afgestemd kunnen zich aanmelden en wan-

10 - Freewave 340



neer
op een
mooie
dag
pre-
senta-
tor Jan
Bosman binnenwandelt in het bedrijf en het
eerste radiotoestel, dat hij hoort, staat inder-
daad op Radio Donna, dan organiseert hij met-
een een ‘Happy Hour'. Dit betekent dat het mo-
biele Donnacafé naar het desbetreffende be-
drijf gereden wordt. De werknemers krijgen
een stapel drankbonnen en wordt er op kosten
van Radio Donna een feest georganiseerd. Van
het feest is de dag daarna een verslagje te
horen in het ochtendprogramma van Peter Ver-
hulst. Dat Radio Donna populair is bij de bedrij-
ven mag ook blijken uit de wachtlijst voor het
dagelijks Donnaverzoekprogramma ‘Klant is
Koning’, dat nu al de komende twee jaar is vol-
geboekt.

ETTIENNE KERREMANS

NIEUWS UIT DUITSLAND

American Forces Network Europe

Centrale plek

Vanaf 2004 zal AFN Europe een nieuw hoofd-
kwartier krijgen in Mannheim Duitsland. Dit
maakte commandant Michael Edrington recen-
telijk bekend. Hij is sinds afgelopen zomer ver-
antwoordelijk voor de activiteiten van AFN in
Europa. Nu is het hoofdkwartier nog in Frankfurt
gevestigd. De verhuizing zal niet alleen geld
besparen (men denkt tussen de 2 en 3 miljoen
dollar per jaar) maar zal tevens het afscheid
betekenen van Frankfurt, alwaar het station
sinds 1945 haar hoofdkwartier heeft. De be-
sparing heeft voornamelijk te maken met de kos-
ten voor huur, bewaking en onderhoud. Voor
de luisteraar zal de verhuizing op termijn niets
uitmaken. Het aanbod zal in principe hetzelfde
blijven.

INGO PATERNOSTER

NIEUWS DE WERELD ROND

Over de 1000 verschillende kanalen

Eutelsat, één van werelds grootste maatschappijen
verantwoordelijk voor het verspreiden van satelliet-
signalen, heeft recentelijk een mooi record bekend
gemaakt. De in Parijs gevestigde onderneming heeft
namelijk sinds kort meer dan 1000 televisiesignalen
die men per satelliet verspreidt. Sinds 1983 is
Eutelsat actief, waarbij Sky Channel destijds tot de
eerste klandizie behoorde. Heden ten dage beho-
ren grote
onderne-
mingen als
de BBC,
Canal+,
TPS, RAI, EuroSport, Bloomberg en CNN tot de klan-
tenkring van Eutelsat. Een recent onderzoek, uitge-
voerd in opdracht van de onderneming, heeft uit-
gewezen dat rond de 122 miljoen huizen in Europa,
Noord Afrika en het Midden Oosten zijn uitgerust
met mogelijkheden tot ontvangst van Eutelsat sig-
nalen via schotel, kabel en normale televisie-
antennes. Van dit aantal worden liefst ruim 98 mil-
joen huizen voorzien van signalen die via de Hot
Bird en de Euro Bird satellieten worden uitgestraald.

»e* eutelsat

Meer aantallen

Zoals als gesteld, Eutelsat verspreidt meer dan
1000 televisiesignalen. Dit gebeurt via 21 satellie-
ten die de onderneming in de ruimte heeft. Van deze
signalen gaan er 970 al digitaal eruit. Eind oktober
vorig jaar werd de meest recente satelliet van
Eutelsat gelanceerd. Het gaat om de Atlantic Bird 2.
Naast het verspreiden van de diverse televisie-
kanalen levert -

men via de sa-
tellieten ook
kanten klare te-
levisiepro-
gramma’s aan,
die specifiek
voor kabelnet
werken wor-

Definitief

Vorige maand meldde ik U dat het eventuele toe-
komstige lange golf station in Noorwegen een nieuw
zenderpark wenste in te richten, mocht een licentie
van de regering worden verkregen. Wel inmiddels

Freewave 340 - 11



is deze licentie binnen en heeft de leiding van de organisatie achter
het station bekend gemaakt dat men vanaf begin 2003 zal gaan
uitzenden onder de naam Cruisin 216. Meer details zullen spoedig
bekend worden gemaakt.

Nieuwe president
Dr Ben Schoun is benoemd tot de nieuwe president van The Adventist
World Radio. Met de benoeming is hij de opvolger geworden van Don
Jacobsen. Schoun is twaalf jaar betrokken geweest aan de Evan-
gelische faculteit van de Andrews University in het Amerikaanse
Berrien Springs in de staat Michigan. Schoun denkt er aan in de
komende jaren de uitzendmogelijkheden van AWR aanzienlijk uit te
breiden, daarbij vooral zich te richten op Afrika en het Verre Oosten.
Heden ten dage straalt met per

il ADVENTIST — wcck meer dan 1200 verschil-
==y HAORLD RADN 'ende programmauren uit in meer

dan 50 verschillende talen.

Plannen van Branson

BEC Tero Entertainment Co, een onderdeel van BEC World Pic, is een
joint venture aangegaan met de Virgin Group. Doel van de samen-
werking is het plan uit te voeren waarin Richard Branson kwam met
het idee een aantal radiostations te gaan oprichten in het Verre
Oosten, inclusief in Thailand. BEC heeft momenteel zelf al drie radio-
stations actief in Bangkok. Het is echter nog niet geheel duidelijk of er
wel in Thailand nieuwe frequenties beschikbaar zijn. Het eerste deel
van de samenwerking bestaat uit mensen vanuit de Virgin organisa-
tie te laten meedraaien bij de radiostations in Bangkok om op die
manier meer kennis binnen de stations in te brengen en de huidige
staf op een beter niveau te brengen. Daarna zal bekeken worden of
er stations bijgevoegd kunnen worden. Het probleem is echter in de
meeste landen in het Verre Oosten dat frequenties in handen zijn
van voornamelijk de overheid en militaire instanties, die deze weer
voor grof geld tijdelijk verhuren.

Weg uit Zweden

RTL heeft zich teruggetrokken uit de Zweedse radiostations Lugna
Favoriter en WOW 105.5. Men heeft de stations verkocht aan de
Modern Times Group. Zoals bekend werd eerder vorig jaar al af-
scheid genomen van het station RTL 7 in Polen en afgelopen decem-
ber van Atlantic 252.

Radio vanuit Mozambique

Met kortegolfzenders en een geproduceerd programma vanuit En-
geland worden er sinds enkele weken programma’s gericht op de
inwoners van Zimbabwe. Op die manier probeert men een eerlijke
en onafhankelijke boodschap te verspreiden over politieke en an-
dere aspecten van het menselijke leven. Het station werd opgezet
door Gerry Jackson die in 2000 in Harare het station Capital FM
opzette. Dit station werd alras door de politicke leiders in Zimbabwe
gesloten. Op de nieuwe manier probeert Jackson samen met zijn
team toch eerlijke berichtgeving te verzorgen richting het volk van
zijn land.

JELLE KNOT

NIEUWS UIT
HET CARIBISCHE

GEBIED

Radiostations gestoord
door mobiel net

De uitzendingen van radiosta-
tion Easy FM en tenminste drie
andere radiostations op
Curacao zijn medio januari
ernstig gestoord. Bij Easy was
de storing dermate groot dat
de uitzending gestaakt moest
worden. Aanvankelijk dacht
directeur/eigenaar Kevin Carty
aan problemen met zijn appa-
ratuur, maar daar bleek niets
mis mee. Navraag bij het Bu-
reau Telecommunicatie & Post
leerde dat de storing lag in de
straalverbinding tussen de
studio van Easy FM en het
zenderpark. Curagao Telecom
was bezig om zijn mobiele
telefoonnetwerk te testen. De
meeste radiostations op het
eiland hebben een link-

verbinding naar hun zender
toe, die op een heuvel staat.
Op diezelfde verbinding zit
echter ook het mobiele net. De

testen zijn direct na de
storingsmelding stopgezet.
Curacao Telecom wil dat de
radiostations de frequentie
van de straalverbinding ver-
anderen. Carty bevestigde dat
hij al eind december een
brandbrief heeft gehad om
véoér 4 januari op te geven
welke apparatuur zijn station
gebruikt. De frequentie-
verandering is een kwestie
van een paar minuten. Maar
goedkoop is het niet, zegt

12 - Freewave 340



Carty. Hij schat dat aanschaf van nieuwe apparatuur tussen
de 10- en 20.000 Antilliaanse gulden kost (euro 6.000 -
12.000).

Signaal DirecTV geblokkeerd
Bezitters op Curacgao van een schotel van
satellietservice DirecTV keken begin dit jaar
lelijk op hun neus. Het geluid werd wel uit-
gezonden, maar het beeld stond op zwart.
Volgens DirecTV Latin America was dat met opzet gedaan in
de strijd tegen het illegale gebruik van de schotels. Van tijd tot
tijd zendt Direc TV Latin America een storingssignaal uit om
de illegale schotels te storen. Door het veranderen van de
code van de kaart, die gebruikt wordt voor de decoder, kan
een provider de storing ongedaan maken. DirecTV hoopt nu
met deze zware maatregel voorlopig een einde te hebben
gemaakt aan het illegaal oppikken van het signaal vanuit Zuid-
Amerika. Alleen tegen betaling van een maandelijks abonne-
ment kan het signaal weer ontvangen worden. Probleem is
wel dat er op Curagao geen leveranciers zijn van de legale
DirecTV. Het alternatief is Venezuela maar dan moet daar
iemand bereid gevonden worden zijn creditkaartnummer op
te geven. Leveranciers zullen wel weer gaan proberen de
chipcode in de decoder te kraken. De enige andere mogelijk-
heid om legaal buitenlandse televisiestation te ontvangen op
Curacao is via kabelmaatschappij TDS. Dit bedrijf is dan ook
blij met de actie van DirecTV. TDS heeft meerdere malen bij de
buitenlandse tv-stations erop aangedrongen om actie te on-
dernemen tegen de illegale satellietontvangst.

Radio Mas richt zich op positivisme

Radio Mas 99.7 FM is het nieuwste radiostation op Curacao.
Het is toepasselijk gevestigd in de wijk Goede Hoop. Volgens
directeur Nathaly Petronia-Doran ligt de kracht namelijk in het
positivisme dat wordt nagestreefd. Elk uur zal Mas een bulle-
tin lezen met positief nieuws. Maar natuurlijk zijn er ook ‘ge-
wone’ nieuwsuitzendingen in de ochtend, om twaalf uur ’s

middags en om zeven uur ’s avonds
met het onvermijdelijke negatieve
nieuws. De nieuwsredactie bestaat
uit enkele bekende mensen uit de
mediawereld op het eiland en men
beschikt ook over een reportage-
wagen. Eigenaar van Radio Mas is
Nelson Farah (op het eiland vooral
bekend uit de florerende gok-
branche). Het station zegt een com-
pleet format te hebben waarin edu-
catie een grote plaats inneemt, maar
ook muziek en natuurlijk sport moe-
ten de luisteraars trekken. Met Radio
Mas komt het aantal radiostations op
Curacao op 21. Binnenkort gaat ook
Radio 538 de lucht in, voorlopig
vooral met programma’s van het Ne-
derlandse moederstation. Twee an-
dere stations hebben al een vergun-
ning en frequentie, maar zijn nog be-
zig met de voorbereiding terwijl er
nog zeven aanvragen liggen bij het
Bureau Telecommunicatie & Post.

GIJS VAN DEN HEUVEL

NIEUWS UIT

AMERIKA

Promotie

Radio One in Baltimore heeft Howard
Mazer benoemd tot General Mana-
ger, waarbij hij voorheen station ma-
nager was. Dat betekent dat hij nu
niet alleen voor Radio One in
Baltimore maar ook voor WERQ 92 in
dezelfde plaats werkt. Ook Clear
Channel heeft de nodige wijzigingen
in het nieuwe jaar ingevoerd binnen
haar organisatie. Mede vanwege de
financiéle problemen binnen de radio-
industrie is men genoodzaakt ge-
weest meer dan vijftig banen te
schrappen binnen 45 stations. Maar
ook heeft men binnen de diverse-
stations overplaatsingen gedaan van
medewerkers om een frisse wind te

Ruel Rosalia (dj Ruel the Cruel) en
Scarlett de Groot-Zalm zijn twee van de
nieuwe medewerkers van Radio Mas

© Amigoe.com

Freewave 340 - 13



laten waaien. Hierbij denkt men betere luistercijfers bin-
nen de diverse stations dit jaar te kunnen behalen, waar-
door ook weer meer omzet gemaakt zal kunnen wor-
den.

Reclame voor alcohol

Voor het eerst wordt er via de programma’s van ABC
Television in Amerika reclame uitgezonden voor sterke
alcoholische dranken. In een reclameblok rond het sa-
tirische blok ‘Saturday Night Live’, zo meldt de
Adformatie, wordt er reclame gemaakt voor Smirnoff.
Wel werd er voorheen reclame gemaakt voor licht al-
coholische dranken als wijn en bieren. Men denkt dat
de tegenvallende reclame-inkomsten de oorzaak zijn
van de toelating van deze vorm van reclame, die tot nu
toe niet eerder voorkwam op de Amerikaanse televisie-
stations. De reclamespots worden alleen na negen uur
in de avond geprogrammeerd.

Extreem

Het begon allemaal in Nederland toen we ons verbaas-
den dat EndeMol een groep mensen gedurende 100
dagen in een huis wilde stoppen en daar dagelijks live
beelden van wenste te brengen bij Veronica TV. Daarna
zijn er tal van soortgelijke programma’s geweest waar
massaal naar werd gekeken. Ook internationaal werd
er mee gescoord en als gevolg van het succes kwa-
men andere productiebedrijven en televisiestations met
nog extremere plannen. ABC heeft bekend gemaakt
binnenkort van start te zullen gaan met ‘The Chair’. In
dit programma zullen deelnemers onder meer onderhe-
vig aan stroomstoten worden gebracht.

Enorme bedragen

Dat er nog steeds enorme bedragen omgaan binnen
de media in Amerika mag blijken uit het nieuwe
contract dat CNN heeft afgesloten met Larry King. In
de komende vier jaar gaat hij liefst 14 miljoen dollar
per jaar verdienen, hetgeen een verdubbeling is van
zijn huidig salaris. In het contract staat dat de 68-
jarige King niet alleen zijn huidig programma zal blijven
presenteren maar dat hij ook gaat meewerken aan de
ontwikkeling van een nieuw programma.

JAN HENDRIK KRUIDENIER
ENRENE BURCKSEN

PURID.
= ULt LIl

NIEUWS UIT

ENGELAND

Chinese klanken
Natuurlijk is het al lang be-
kend dat Groot Londen
een grote multi culturele
samenleving is. In be-
paalde deelgemeenten,
zoals Hounslow, wonen bijna 100 verschil-
lende nationaliteiten bijeen, waarvan een
deel hun eigen landstaal voornaam belang-
rijk is boven de Engelse taal. Via Spectrum
558 wordt al enkele weken lang een dage-
lijks, €én uur durend, programma uitgezon-
den in de Chinese taal. Dit programma, dat
moet worden gezien als een actualiteiten-
programma, wordt geproduceerd door
Radio China International en via de techni-
sche faciliteiten van World Radio Network
gedownload voor heruitzending via de
middengolf. Ook op de welbekend ‘208’
worden in de avonduren dezelfde pro-
gramma’s uitgezonden.

Afscheid
Na een pe-
riode van 37
jaar bij de-
zelfde werk-
gever, Manx
Radio op het
eiland Man,
heeft Charlie
Webster on-
langs beslo- '}
ten het sta- !
tion te verla- 1
ten. Hij trad
op 1 april 1965 in dienst van het station op
de afdeling technische zaken. In het mid-
den van de jaren zeventig werd hij pro-
gramma producer, weer later werd hij be-
vorderd tot senior producer, een job die hij
tot zijn vertrek hield. Met zijn lange staat
van dienst is Charlie dé persoon met de
meeste jaren bij een baas binnen de Britse
commerciéle radio industrie. En het zal ze-
ker jaren duren alvorens dit record nog
eens wordt verbroken.

HOWARD G ROSE

14 - Freewave 340



KWIJN MEE MET

SMC (2)

Het aardige van internet is dat het nieuws (of
gerucht zo u wilt) heel snel gaat. Zoals de
Freewave lezers bekend zal zijn, startte Radio
Caroline Nederland eind januari op de kabel haar
programma’s op die los komen te staan van
Caroline UK. Radio Caroline Nederland is dus uit
het ‘nest’ van Malcolm Smith (Peter Moore) geval-
len en vaart een zelfstandige koers. Hoe zelf-
standig zal de toekomst leren.De Engelse ‘grote
leider’ kwam niet op het feest in Harlingen want hij
moest zijn vriendin ophalen van het vliegveld, hoe-
wel die een week eerder aankwam!

Alweer een kans voorbij laten gaan, uitgerekend
op het moment dat Radio Caroline eindelijk legaal
een kans heeft gekregen in Nederland. Zonde!
Malcolm aka Peter Moore - geachte lezers van dit
blad - heeft ‘zorgen’. Ik zal het u uitleggen:

Malcolm zit met een boot opgescheept, u raadt
het al:de MV Ross Revenge. Ruim 10 jaar ligt dat
ding daar in de binnenwateren van Engeland te
niksen. Natuurlijk even vergeten, er waren nog
een paar RSL's waarbij het dure schuitje werd
ingezet. Naar buiten gaan in internationale wate-
ren en de zenders aansteken schijnt ook niet te
kunnen, want — zo las ik onlangs in de ‘praat-
groep’ van de zeezenders (ook wel nieuws-
groepen genoemd) — er schijnt een wet te zijn die
dat soort radioschepen onmiddellijk naar binnen
kan laten halen. Sommigen denken van niet, an-
deren wel, sommigen zien de noodzaak van een
zeezender in en ik ben iets te nuchter voor deze
optie en denk dat het economisch niet meer haal-
baar is, afgezien van de juridische conflicten dat
een station op zee kan opleveren.

Wat moet Malcolm eigenlijk nog met de boot? Er
zijn wel wat opties die in zijn hoofd rondspoken:

- Er schijnt een belangrijke televisiebons in Neder-
land te zijn die het ding graag wilde huren om als
een tweede Voice of Peace voor de kust bij Tel
Aviv te verankeren. De man, Harry de Winter, is
inmiddels uitgedroomd en gaat nu zijn propaganda
via advertenties in de Israélische kranten laten
afdrukken. Is immers goedkoper dan een schip
opnieuw uitrusten en een bemanning erop zet-
ten, het te bevoorraden en dergelijke. De Winter

© Martin van der Ven

Ross Revenge

schijnt door te krijgen dat er in dat wereldje toch
niet allemaal betrouwbare mensen rondlopen en
bovendien er geen ruimte is voor dergelijke speel-
stations, die er in de jaren zestig en zeventig en
tachtig van de vorige eeuw met vreugde werden
gerund en beluisterd.

- Delta Radio is zijn vergunning kwijt om voor de
Zeeuwse kust wat paaltjes in zee te rammen en
vandaar uit op de lange golf (171) te gaan zen-
den. Een soort kloon van het REM eiland dus.
Gaat niet door zegt de minister en nu hoorde ik
van het plan dat Radio Caroline graag draadjes
wil spannen op de Ross Revenge voor die fre-
quentie. Bijna geen Hollander luistert naar de
lange golf maar de Engelsen nog wel. Wel heb ik
van goeroe Hans Knot gehoord dat deze plan-
nen alleen maar op een stukje ‘briefpapier’ staan,
ingeleverd bij de RDR in Groningen. Met Moore
heeft hij daar uitgebreid over gecorrespondeerd
omdat hij het geen goede zaak vindt dat er op
deze wijze gedacht wordt meer publiciteit te krij-
gen in verband met de opening van de legale
Radio Caroline in Nederland. Malcolm heeft in de
mail datgene bevestigd dat Hans al verwachte:

Freewave 340 - 15



‘Er zal nooit een geluid van Radio Caroline via de Lange Golf klinken.’

- Maar ik heb zelf nog wel een optie die misschien wel te realiseren is: De Ross Revenge in de haven
van Scheveningen leggen als museumschip, studio annex pub. Lijkt me een uitstekende optie. Of in de
haven van Londen zal ook kunnen met als mooiste plekje St Katherins Dock..

Tja, een station opzetten is nog te doen, maar een station in de lucht houden is een ander verhaal, zo
zei Gerard van Dam eens. Feit is wel dat het gebodene van Radio Caroline op de ASTRA satelliet zeer
wisselend is. Beide Kerstdagen geluisterd en geen gepresenteerde programma’s! Nieuwjaarsdag,
idem. Zonde. En Pasen staat al weer bijna voor de deur. Toch draait men zo nu en dan best leuke
muziek! Misschien kan er een uitwisseling komen van de programmering van Caroline Nederland met
die van de UK zodat ook de satelliet overdag wat flitsender wordt. Ik blijf zo’n schotel fantastisch
vinden.

Volgens Malcolm moeten er nu gemiddeld 75.000 luisteraars naar zijn station luisteren. Feit is wel dat
de Engelse Caroline Sales behoorlijk wat omzet heeft dankzij de spots op de station. Ook met Radio
192 gaat het goed qua luisteraars. Helaas zal het station wellicht in april van de kabel gaan in
Amsterdam omdat één of andere allochtonenstation zo nodig op die frequentie moet, Radio Kabul
Internationaal of zoiets! Grapje. Suggestie: laat Radio 192 ook op de ASTRA gaan, kan ook Belgié en
de rest van Europa meegenieten. Nog een suggestie voor Ad Bouman en Michael Bakker: die
Veronica programma’s die zondag 's morgens uitgezonden worden zijn wel leuk, maar elke week nasi
eten, gaat vervelen. Er waren destijds nog meer collega’s op zee: wat dachten jullie van een uurtje
Radio London, Radio City, Radio Caroline, Radio 355, Britain Radio enz.?

Ik heb me laten vertellen dat er mensen in Nederland zijn die een en ander destijds hebben opgeno-
men, misschien mogen jullie daar wel uit putten als je het vriendelijk vraagt.

ROB OLTHOF

-advertentie-

RADIO MI AMIGO HERINNERINGEN DEEL 3 IS NU UIT!!

Gelijk aan de afgelopen jaren andermaal een boek over de geschie-
denis van Radio MiAmigo. In dit derde deel beschrijf ik de periode van
januari 1977 tot en met januari 1978. In deze periode verlieten niet
alleen vele medewerkers de organisatie in Spanje maar was het aan
boord van het zendschip ook een komen en gaan van medewerkers.
Als klap op de vuurpijl besloot de, in mijn oren, populaire kern van het
presentatieteam — Stan en Michelle Haag en Marc Jacobs en Frank
van der Mast het radiostation te verlaten. Dit gaf een enorme golf aan
publiciteit voor en tegen het station. Ook werden er diverse tenders
opgepakt, waren er lekken op het zendschip. Bestond er een
deejayopstand aan boord van het schip en vielen vele veroordelin-
gen via rechtbanken plaats. In deel 3 vertelt Marc Jacobs exclusieve
verhalen, die niet eerder naar buiten zijn gekomen. Een voorproefje is

te lezen op www.soundscapes.info.
Hans Knot
Radio Mi Amigo Herinneringen deel 3 is te bestellen door HANS EMOT

Euro 15 over te maken op giro 2929268 t.n.v. J A Knot te Groningen.

Bestellingen vanuit het buitenland slechts in cash gezien de enorm hoge wisselkosten van
bankcheques en het uitvallen van de Eurocheque.
\ Dus Duitsland en Belgié 15 Euro en vanuit Engeland 10 Pond. /

16 - Freewave 340



DE RADIO ALS POLITIEK STRIJDMIDDEL

Propagandaradio in heden en verleden (1)

it de Amerikaanse vliegtuigen boven

Afghanistan vielen de laatste maan-
den niet enkel bommen. Sommige toestel-
len werden door de Amerikaanse regering
ingezet om haar visie op de situatie op een
andere manier aan de plaatselijke bevol-
king bekend te maken. Radio is daarbij het
belangrijkste middel. Het is allemaal niet
nieuw. Boven Kosovo werden vanaf midden
april 1999 dezelfde middelen ingezet — zie
het artikel “Truth Channel Nato” dat Luc van
Braekel hier destijds over schreef in
Soundscapes. De combinatie van propa-
ganda en radio is op zichzelf bovendien
bijna zo oud als het medium zelf. Vaak is de
politieke beinvloeding niet doelbewust,
maar sommige stations hadden en heb-
ben propaganda zelfs als hoofddoel. Hans
Knot neemt ons hier mee langs een aantal
van dat soort stations.

1. Kritiek op de “Voice of America”
Ze zijn inmiddels maar al te bekend en we zullen
ze ook niet snel vergeten, de beelden van de
terroristische aanslagen, op 11 september 2001,
op het Pentagon en het World Trade Centre en
het neergestorte vliegtuig in Pennsylvania, be-
doeld voor nog een aanslag. Een stuk minder
bekend is dat de Amerikaanse regering slechts
enkele dagen na de aanslagen op de stoep stond
bij de belangrijkste zenderfabrieken in het land
met de vraag of het mogelijk was om met voor-
rang sterke korte-golf-zenders te bestellen. Voor
mediaspecialisten lag de reden voor de hand. De
Amerikaanse overheid achtte de zenders die voor
de Voice of America (VOA) in het Midden-Oos-
ten, Europa en
Azié in diverse
zenderparken
staan opgesteld,
4 klaarblijkelijk niet
voldoende voor
VOICE OF AMERICA het voeren van
propaganda-uit-
zendingen in het kader van de strijd tegen de
Talibaan en Al Qaeda, de organisatie achter
Osama bin Laden.

faah
h-1

Er gebeurde de laatste maanden meer bij de The
Voice of America. Zo benoemde George Bush
een nieuwe
hoofdredac-
teur, Robert
Reilly (foto).
Uiteraard
met de be-
doelingomde
programme-
ring beter te
kunnen af-
stemmen op
de wensen
van de Ame-
rikaanse re-
gering. Zo'n
tien jaar gele-
den werd
besloten dat de VOA meer onafhankelijk zou moe-
ten kunnen functioneren. Meteen na Bush’ ingreep
vroegen mediaspecialisten zich daarom af of de
journalistieke onafhankelijkheid van de staats-
omroep niet in het geding was. De kritiek op de
VOA leeft echter al langer en met zijn maatregel
lijkt Bush daar gehoor aan te geven. Tegenwoor-
dig richt het station zich in 57 landen met haar
programma’s op de bevolking en ook Afghanistan
is al jarenlang een van de doelgebieden. Woord-
voerders van de bewoners van het noordelijke
deel van het land hebben zich meermalen in ne-
gatieve zin uitgelaten over de uitzendingen van
de VOA, aangezien in de programma’s veel te
weinig kritisch bericht werd over de Talibaan.
Ook vanuit de Amerikaanse politiek werd al meer-
dere malen gepleit voor het opnieuw bijstellen
van de doelen van de VOA.

De Voice of America was en is het meest be-
langrijke wapen van de Amerikaanse psycholo-
gische oorlogvoering, of zoals het in militaire jar-
gon heet “psyops”: psychological operations. De
taak van haar programmamakers bestaat uit het
brengen van wereldnieuws en analyses daar-
van, die zijn afgestemd op de standpunten van
de Amerikaanse regering. Verder laat het station
veel commentaren en ook veel muziek horen.
Sinds het midden van de jaren zestig, toen de
VOA enthousiast en dogmatisch de Vietnam-po-
litiek van president Johnson volgde, vaart het sta-

Freewave 340 - 17



tion een meer gematigde koers. De VOA heeft
zich ontwikkeld tot een achtbare en weinig
aanstootgevende volgeling van de politici in Was-
hington. Het station zou nu de belangen van Ame-
rika — lees: de Amerikaanse regering — weer meer
eenduidig en sterker moeten gaan dienen.

De VOA is niet het enige radiostation dat als voor-
naamste doelstelling het leveren van overheids-
propaganda heeft. Er zijn en waren er aanzienlijk
meer in de lucht. In dit essay lopen we er een
aantal langs. Behalve de VOA zelf, zijn dat onder
meer de Reichs Rundfunk Gesellschaft, Radio
Moskou, Radio Peking, een aantal stations uit de
voormalige Oostbloklanden zoals Radio Tirana,
Radio Free Europe, Radio Liberty en, een geval
apart in deze context, de BBC

ders (foto blz.19). Deze vliegtuigen worden gele-
verd door de 793rd Special Operations Wing
van de luchtmacht van de VS en opereren onder
de naam Commando Solo. De vliegtuigen zijn
voorzien van vijf antennes, die deels onder de
vleugels zijn geinstalleerd. De apparatuur in de
vliegtuigen kan tegelijkertijd worden gebruikt voor
het uitzenden van programma’s en voor het sto-
ren — jammen — van lokale zenders in Afghanis-
tan.

De vliegtuigen van Commando Solo vliegen langs
de grenzen van Afghanistan. De programma’s
worden in het Pashtu en Dari uitgezonden, de
lokale talen van het land. Men is tien uur per dag
in de ether en wel van vijf tot tien uur in de och-
tend en van vijf uur in de middag

World Service. Eerst kijken we
echter nog even naar de midde- |+
len die nu door de Amerikaanse 5
overheid worden ingezet om de
Afghaanse bevolking via de ra-
dio te bereiken.

2. Vliegende zenders boven
Afghanistan

In de derde week van oktober
2001 werd er uitgebreid melding
gemaakt van het inzetten van
B52-bommenwerpers boven Af-
ghanistan. Niet het laten vallen
van bommen behoorde tot de ta-
ken van de piloten. Nee, de toe-
stellen werden tijdelijk ingezet
voor het massaal droppen van
propagandafolders. Meestal vlie-
gen deze bommenwerpers op
grote hoogte omdat ze moeilijk

Information Radic
) 3 umw S

tot tien uur in de avond, lokale tijd.
Naast onder meer traditionele
Afghaanse muziek brengt men
steeds terugkerende nieuwsbe-
richten en commentaren. De zend-
tijd wordt daarnaast gebruikt om
het volk op te roepen om weg te
blijven van bruggen, fabrieken, mi-
litaire installaties en trainings-
kampen, alle plaatsen kortom die
als mogelijk aanvalsdoel gelden. De
Afghaanse bevolking kan de pro-
gramma’s onder meer beluisteren
via batterijloze opwindradio’s, die
de Amerikanen boven de bevolkte
delen van het land hebben afge-
worpen.

De frequenties, waarop de VOA
sinds 14 oktober in Afghanistan
uitzendt, zijn de 864 kHz en de

manoeuvreerbaar zijn en daarom
een te gemakkelijk doelwit vormen voor vijandig
luchtafweergeschut. De vraag is dan ook of de
verspreiding van de folders vanaf een dergelijke
hoogte wel een optimaal effect zal hebben ge-
had. Er zijn twee soorten folders afgeworpen.
De ene toont een Amerikaanse soldaat die de
hand van een inwoner van Afghanistan drukt. In
deze folder meldt de Amerikaanse regering dat
een bondgenootschap van landen naar Afgha-
nistan komt om het volk van Afghanistan te hel-
pen. De tweede folder laat een zendmast zien
met daarop de tijden en frequenties waarop de
VOA gericht is te ontvangen (zie afbeelding), on-
der meer vanuit zeven vliegtuigen van het type
Constellation EC-130E — een toestel uit de Hercu-
les-serie, dat voorzien is van AM- en FM-zen-

1107 kHz. Daarmee volgen de Ame-
rikanen een bekende tactiek. Die frequenties zijn
namelijk officieel in gebruik door Radio Afghanis-
tan in Kandahar en Kabul. Maar, aangezien beide
zenderparken als gevolg van de bombardemen-
ten niet meer functioneren, horen de Afghanen
op deze voor hen bekende frequenties nu het
geluid van de Voice of America. Aan boord van
de vliegtuigen bevinden zich telkens drie verschil-
lende 10 kW zenders, te gebruiken in de FM-band
en de AM-band. De noodzakelijke energie wordt
geleverd door vier generatoren, die op hun beurt
weer worden aangedreven via de rotatie van de
propellermotor in het vliegtuig. En verwacht wordt
dat de uitzendingen goed worden beluisterd in
het land. De VOA is daar immers niet onbekend.
Een onderzoek van de BBC, op basis van een

18 - Freewave 340



steekproef van tweeduizend
mannen, wees uit dat in Af-
ghanistan in 1999 liefst 80%
naar de uitzendingen van de
VOA luisterde, waarvan 67%
elke dag op de zender af-
stemde. Overigens worden
ook de programma’s van
France Inter en de BBC World
Service in Afghanistan veel-
vuldig beluisterd.

De huidige uitzendingen van de
VOA worden niet alleen ge-
bruikt om de Afghaanse bur-
gerbevolking aan te spreken.
De berichten wenden zich ook
direct tot de soldaten van de
Talibaan. Voor hen geldt de op-
roep om zich zo snel mogelijk
over te geven. In krijgshaftige bewoordingen wordt
er bij gezegd hoe dat moet gebeuren: “Wanneer
u zich wenst over te geven, loopt u met opgesto-
ken handen in de richting van de Amerikaanse
militairen. U dient uw wapenmagazijn te verwij-
deren en dit compleet met het wapen op de grond
te werpen. Alleen dan maakt u kans te overle-
ven.” De Amerikanen benadrukken hun militaire
overmacht en dat klinkt ook door in de uitgezon-
den berichten, die deels ook in Europa via de
8700 kHz USB — de Upper Side Band - zijn te
ontvangen: “Onze soldaten zijn met de modern-
ste wapens uitgerust. En wat heeft u in handen?
Verouderde en slecht functionerende wapens.
Onze helikopters zullen u aanvallen voordat ze
door uw radarposten zijn ontdekt. Onze bommen
zijn z6 doelgericht dat wij u door uw huizen heen
kunnen achtervolgen.” Meerdere malen werden
de Talibaan en de volgelingen van Bin Laden ook
direct gewaarschuwd dat er speciale eenheden
zijn ingezet die erop getraind zijn om onder de
moeilijkste omstandigheden te vechten en die de
terroristische organisatie rond Bin Laden voor
eens en altijd buiten gevecht zullen stellen.

Onder normale omstandigheden vinden de uit-
zendingen van de VOA vooral plaats via de korte-
golf en zenderparken op land. Vliegtuigen wor-
den alleen bij uitzondering ingezet. De geschie-
denis van het gebruik van zenders vanuit vlieg-
tuigen gaat al bijna zo’n vier decennia terug in de
tijd. De eerste keer was in 1962, tijdens de zoge-
naamde Varkensbaai-crisis. Toen, op het hoog-
tepunt van de Koude Oorlog, werd er in opdracht
van de Amerikaanse regering met spoed een groot

vrachtvliegtuig voor dit doel omgebouwd. In het
ruim werd zendapparatuur ingebouwd en ver-
volgens vloog het vliegtuig, al uitzendend, tussen
Florida en de kust van Cuba heen en weer. Men
gebruikte een transistorradio om een signaal te
kunnen ontvangen, dat werd uitgezonden via een
middengolfstation van de Voice of America in
Marathon in de staat Florida. Dat signaal werd
ontvangen via de 1180 kHz en via de zender in
het vliegtuig opnieuw uitgezonden via de 1040
kHz. Sindsdien heeft de Amerikaanse regering
voor dit doel vliegtuigen ingezet in elf verschil-
lende landen, waar brandhaarden waren. De toe-
stellen werden niet alleen gebruikt voor het uit-
zenden van radioprogramma’s via de AM en de
FM, maar ook voor het uitzenden van televisie-
signalen.

In het prille begin werden deze vliegtuigoperaties
ook wel Blue Eagle genoemd. Dit omdat er di-
verse malen in de uitzendingen van deze naam
gebruik werd gemaakt ter identificatie. Tegen-
woordig wordt doorgaans gesproken van Com-
mando Solo, hoewel de naam soms ook wordt
aangepast aan de lokale omstandigheden. Tijdens
de oorlog in Vietnam. werd de Blue Eagle bij-
voorbeeld ingezet met als identificatie AFRTS —
de American Forces Radio and TV Network. Toen
men echter tevens in het Viethamees ging uit-
zenden werd als naam onder meer de Voice of
Patriotic Militiamen’s Front gebruikt. Meer re-
cente voorbeelden zijn: de Voice of Gulf, gebruikt
tijdens de Golfoorlog, en Radio Democracy dat
tijdens de oorlog in Bosnié en Servié als naam
diende.

Freewave 340 - 19



Doorgaans wordt bij dit soort operaties overi-
gens gebruik gemaakt van grondstations. Het-
zelfde gebeurt nu dus ook weer de uitzendingen
gericht op de Afghanen. Vanuit een grondstation,
dat op de 8700 kHz uitzendt, wordt het signaal in
de vliegtuigen ontvangen en heruitgezonden via
1107 kHz en 864 kHz. Niet duidelijk is waar dat
grondstation nu precies staat. Melding wordt ge-
maakt van Turkmenistan, maar dit is nog nergens
bevestigd. De activiteiten van de VOA blijven ove-
rigens niet altijd onbeantwoord. Soms grijpt de
tegenpartij naar dezelfde wapens. Zo richtte de
Vietcong zich tijdens de Vietnam-oorlog vanuit
Hanoi via de radio met Engelstalige programma’s
op de Amerikaanse soldaten, die met eenzelfde
soort dreigende taal werden aangesproken.

3. Propagandaradio via de korte-golf

De VOA bestaat al sinds 1942. Dat is een lange
tijd, maar toch is de VOA in de tijd bezien niet de
eerste in de categorie waar dit station deel van
uitmaakt: propagandaradio gericht op het buiten-
land, soms via een netwerk van AM- en FM-zen-
ders, maar meestal via de korte-golf. Tijdens de
Tweede Wereldoorlog werd de radio al uitgebreid
voor propagandadoelen ingezet en het lag daar-
bij voor de hand om daarvoor niet alleen AM- maar
ook krachtige SW- ofwel korte-golf-zenders te
gebruiken. Het aards bereik van AM- en FM-zen-
ders is namelijk beperkt. Door het grote bereik
van de korte-golf-zenders was het, ook in de tijd
van voor de satellieten, mogelijk berichten over
de hele wereldbol te verspreiden en daarmee
was het een machtig middel om propaganda te
bedrijven tot ver buiten de eigen landsgrenzen.
Wanneer we hier spreken van propagandaradio,
gaat het kortom om stations met zogeheten “in-
ternationale services”.

Propaganda is volgens de Dikke Van Dale, de
“werkzaamheid, met name van een organisatie,
om aanhangers te winnen voor zekere princi-
pes.” Het woordenboek voegt daar vervolgens
nog als voorwaarde aan toe aan toe, dat er in de
boodschap een ideéel element moet zitten, want
anders is het geen propaganda, maar reclame.
Dat ideéle, of zo men wil ideologische element
onderscheidt propaganda kortom van reclame.
Moeilijker is het echter om propaganda te onder-
scheiden van berichtgeving en nieuwsanalyse.
Het nieuws kan immers selectief, verdraaid, ver-
tekend of overdreven worden weergegeven
vanuit een ideologische stellingname. Soms is er
zelfs sprake van apert valse, misleidende infor-
matie. Dergelijke berichtgeving is zeker een van

de belangrijkste middelen van radiopropaganda,
zeker in tijden van oorlog wanneer, zoals dat heet,
“de vijand meeluistert.” Op een enkele uitzonde-
ring na, zal de waarheid in dergelijke situaties
nooit compleet worden verteld via de radio.

Zelfs het achterhouden van informatie kan on-
derdeel uitmaken van propaganda. Een goed
voorbeeld daarvan biedt de situatie in Afghanis-
tan aan het eind van de jaren zeventig en het
begin jaren tachtig, toen Russische troepen mas-
saal Afghanistan waren binnengevallen. In het
grootste deel van de wereld werd de toestand in
het land afgeschilderd als buitengewoon schok-
kend. Vele landen meden in 1980 om die reden de
Olympische Zomer Spelen, die dat jaar aan Mos-
kou waren toegewezen. Een opvallende zaak,
tijdens die periode van oorlog in Afghanistan, was
dat de Russische overheid de omroep — toen nog
volledig in handen van de staat — de opdracht gaf
de oorlog grotendeels te verzwijgen in de pro-
gramma’s, dan wel onjuiste informatie te verstrek-
ken. Met als gevolg dat de familieleden en vrien-
den van de in Afghanistan strijdende soldaten
totaal niet wisten waar ze aan toe waren.

Als je de intensiteit van propaganda opvoert,
schiet je al snel door naar regelrechte indoctrina-
tie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebeurde
dat doelbewust in Nazi-Duitsland. Dat was mis-
schien wel het eerste grootschalige inzet van
het medium radio als propagandamiddel. Vanuit
een opportunistisch, offensief beleid bestookten
de Duitse Nazi-stations niet alleen de eigen be-
volking met hun propaganda. Met behulp van
krachtige zenders, die geheel Europa en de regio
daarbuiten bestreken, voorzagen ze de luiste-
raars van een sterk gekleurde berichtgeving,
doorspekt met agressieve, propagandistische
toespraken van de Nazi-leiders. Laten we eens
kijken hoe dat in elkaar stak.

4. De “Reichs Rundfunk Gesellschaft”

Toen de “National Sozialististische Deutsche
Arbeiter Partei” (NSDAP), de Nazi Partij van Adolf
Hitler, in 1933 grote invloed kreeg in Duitsland,
was het medium radio nog een betrekkelijke nieu-
wigheid. Slechts weinige Duitsers beschikten op
dat moment al over een dergelijk “ontvangst-
toestel”. De propagandamogelijkheden van dit
medium waren tot op dat moment dan ook nog
niet uitgeprobeerd. Toch was het geloof van de
Nazi-leiders in het medium al uitermate groot. De
toenmalige chef van de Duitse radio, Eugéne
Hadamowski, schreef in zijn dagboek destijds:

20 - Freewave 340



“We zien de macht van het medium radio, omdat
we geloven in de enorme mogelijkheden ervan.
Het is het sterkste wapen waarover we ooit de
beschikking hebben gehad, omdat het de harten
van de mensen kan openen. Het stopt niet bij ‘s
lands grenzen en het kaatst niet af op gesloten
deuren. Het overbrugt rivieren en bergen en het
heeft de mogelijkheid volkeren te bewegen om tot
het uiterste te gaan.”

Ook Adolf Hitler zelf was overtuigd van de macht
van het medium radio. “Radio is een gevaarlijk
wapen in de handen van degenen die weten hoe
ze ermee moeten omgaan,” zo luidde een van zijn
bekende uitspraken over het medium. Ook Joseph
Goebbels (foto),
Hitler's machtige |
propaganda-
minister, liet zich niet
onbetuigd. Al in
1933, tijdens de
opening van de In-
ternationale Radio-
tentoonstelling in FES
Berlijn, gaf hij te ==
kennen dat de radio,
naar zijn mening, in
de twintigste eeuw de belangruke positie, die de
drukpers tot dan toe had vervuld, zou overne-
men. Even leek het erop dat Goebbels toen al
voorrang zou hebben gegeven aan de televisie.
Hij stelde tijdens de openingsplechtigheid name-
lijk dat het geweldig zou zijn als ‘s lands volk niet
alleen de stem van “der Fihrer” in de huiskamer
zou kunnen horen, maar daarbij ook zijn gezicht
zou kunnen zien. Die opmerking kwam niet uit de
lucht vallen. Duitsland liep immers voorop bij de
ontwikkeling van de televisie. Slechts enkele ja-
ren later, in maart 1935, stond er in Duitsland al
een televisiezender waarmee programma’s wer-
den verzorgd voor een klein publiek van Nazi-
kopstukken. Ook de Olympische Spelen van 1936,
die in Berlijn plaatsvonden, konden in Duitsland
op de televisie worden bekeken in speciaal daar-
voor ingerichte televisielokalen, zogeheten
“Fernsehstuben”.

Echt grootschalig was het allemaal nog niet en
het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog
maakte een einde aan de verdere ontwikkeling
van het medium televisie. Naar verluid speelde
daarbij overigens ook mee dat Goebbels de tele-
visie steeds minder zag zitten, vooral omdat hij
daar zelf bepaald niet goed op overkwam. En zo
bleef het medium radio over als propaganda-

middel, of misschien beter gezegd indoctrinatie-
middel. Een belangrijk kenmerk van indoctrinatie
is dat het, behalve intensief, ook alomvattend is.
Radio was daarom voor de Nazi Partij wel een
belangrijk, maar niet het enige onderdeel van de
grote propagandamachine van Nazi-Duitsland.
Goebbels had vrijwel alle middelen, die gebruikt
konden worden voor propaganda, onder directe
controle. Behalve de radio, was dat ook de orga-
nisatie van kunst, cultuur, toneel, toerisme, litera-
tuur en sport. Maar, de radio speelde in het ge-
heel toch een uitermate belangrijke rol, niet in de
laatste plaats omdat ook de troepen van de Duitse
strijdkrachten moesten worden voorzien van het
nodige aangepaste entertainment en de toespra-
ken van belangrijke partijleden.

De programmamedewerkers werden door de
“Reichs Rundfunk Gesellschaft” (RRG) met zorg
geselecteerd en opgeleid. Propaganda werd door
Goebbels gebracht als een wetenschap, een
mixture van politiek, psychologie en voordrachts-
kunst. Personen die mee wensten te doen aan
de betreffende radio-uitzendingen en nog geen
deel uitmaakten van de RRG, werden onderwor-
pen aan een examen, afgenomen door een spe-
ciale commissie die bestond uit stafleden van het
RRG. Pas wanneer ze de strenge proef hadden
doorstaan, werden ze gediplomeerd verklaard.
Nog voor de echte vorm van propaganda van het
RRG van start ging, gaf Goebbels een verklaring
uit, waarin hij stelde: “Echte radio is eerlijke ra-
dio.” Hij maakte gelijk duidelijk wat hij daaronder
verstond. “Propaganda,” zo vervolgde hij, “bete-
kent vechten met volle kracht op alle terreinen
waar de strijd plaatsvindt. Het overbrengen, het
vermenigvuldigen, vernietigen, het bouwen, teniet
doen, uitroeien, verdelgen en vooral beinvloe-
den.” De Duitse propaganda-radio kwam pas goed
op gang in 1934 met een campagne die tot doel
had om Saarland opnieuw in te lijven bij het grote
Deutsche Reich. Goebbels had een speciaal kan-
toor opgezet om uitzendingen te codrdineren. In
Saarland werden radio-ontvangsttoestellen goed-
koop op de markt gebracht en de boodschap, die
via de radio werd overgebracht, was er niet een
van politieke maar van emotionele beinvloeding.

Nadat de bevolking van Saarland enkele maan-
den met de uitzendingen was bestookt, werd in
januari 1935 een stemming gehouden over een
eventuele inlijving van het gebied. Het succes
was gegarandeerd. Liefst 91% van de
stemgerechtigden gaf de voorkeur aan inlijving
van Saarland bij het Derde Rijk. Mede door dit

Freewave 340 - 21



succes werd het de Nazi-leiders duidelijk dat het
medium radio veel meer macht had dan men ooit
had kunnen dromen. Ironisch genoeg zou het me-
dium radio uiteindelijk ook een van de grootste
gevaren gaan vormen voor het propaganda-mi-
nisterie van Duitsland. Ondanks het feit dat de
BBC er niet eerder dan in 1938 in slaagde met
haar Duitstalige uitzendingen te starten, zouden
de uitzendingen van buiten Duitsland gedurende
de eindfase van de Tweede Wereldoorlog hun
steentje hebben bijgedragen aan het einde van
het Nazi-regime.

Volks-
radio. Dit
model uit
1938 was
de DKE 38
GW, de
Deutscher
Klein-
Empfénger,
ook wel
bekend als
“Goebbels-
Schnauze”.

De Nazi Radio was er destijds vooral op gericht
om de luisteraars achter de partij te scharen —
een duidelijke vorm van psychologische beinvloe-
ding, maar minder gericht op overtuigingen als
wel op gedragingen. Een belangrijk principe van
het Nazi-propagandamodel was namelijk, dat het
moest leiden tot actie: het veranderen van ge-
drag en minder van houdingen. Het was de be-
doeling dat het merendeel achter de partij en haar
leiders zou gaan staan en vooral ook zou blijven
staan. Er werd dan ook vooral op het gevoel ge-
werkt en men benadrukte ook steeds wat er van
de luisteraar — als lid van het “Duitse volk” werd
verwacht. De eigen grootheid werd beklemtoond
en de nazi-idologie werd er bij de eigen bevolking
met antisemitische en anticommunistische leuzen
ingestampt. Daarnaast werd de boodschap uit-
gestraald via een zogenaamde internationale ser-
vice, waarvan de zenders stonden opgesteld in
een locatie in Zeezen. Uiteindelijk gingen de pro-
gramma’s van deze service in maar liefst 55 ver-
schillende talen de ether in — een aantal dat tegen
het einde van 1944 werd bereikt.

Voor de uitzendingen van de internationale ser-
vice werden buitenlandse presentatoren ingezet
die de nazi-ideologie onderschreven. Een berucht

geval is de Amerikaan William Joyce, die van-
wege zijn bijtende toon bekend werd onder zijn
spotnaam “Lord Haw Haw”. Joyce, die lid was
van de British Union of Fascists en over een
Brits paspoort beschikte, kreeg na de oorlog in
Groot-Brittannié de doodstraf. Eenzelfde lot on-
derging in Nederland overigens de NSB-
propagandachef Max Blokzijl, die in 1945 door
een Bijzonder Gerechtshof werd veroordeeld en
in 1946 als landverrader werd geéxecuteerd.
Voormalig VARA-medewerker Blokzijl was tijdens
de oorlog berucht vanwege zijn praatjes voor de
gelijkgeschakelde Nederlandse Omroep, waarin
het venijn vaak verscholen ging achter een be-
grijpend en vriendelijk getoonzet betoog.

Ondanks het gegeven dat niet alle uitzendingen
in de verschillende talen even agressief klonken,
waren ze allemaal antisemitisch en anti-
communistisch en werd het charismatisch leider-
schap van de Fuhrer altijd even krachtig en dui-
delijk naar voren gebracht. Het was puur
machiavellisme waarop de berichtgeving dreef.
Wat op een bepaald moment waarheid was of
leugen was totaal niet van belang. Wat de ene
dag als waarheid gold, kon de volgende dag in de
berichtgeving al compleet anders worden gepre-
senteerd. De “waarheid” stond kortom in dienst
van de overwinning. Alle “positieve” berichtgeving
in de programma’s werd steevast gerelateerd aan
het overwicht van de ideologie van het nationaal-
socialisme en fascisme. Goebbels en de zijnen
hadden alles van te voren tot in het kleinste detail
uitgedokterd en de programma’s werden zo in
elkaar gezet dat de emotionele impact van de bood-
schap zo groot mogelijk was. De luisteraars zou-
den door de uitzendingen gefascineerd, ja zelfs
gehypnotiseerd moeten worden. Goebbels zelf
speelde daarbij met zijn felle en meeslepende toe-
spraken een belangrijke rol. Een van de gevolgen
van de propaganda was, dat het nazisme tot ver
buiten Europa aanhang verwierf, zelfs tot in de-
len van Zuid-Amerika toe. Niet voor niets zochten
veel Duitsers met een Nazi-verleden na de afloop
van de Tweede Wereldoorlog hun toevlucht in
landen als Argentinié en Chili.

Om effectief te zijn, moet propaganda klaarblijke-
lijk niet al te veel uit de pas lopen met de waar-
neembare feiten. Het succes en effect van de
Nazi Radio nam af naarmate de kansen keerden.
Naarmate de tijd vorderde werd het duidelijker en
duidelijker dat de oorlogsdoelstellingen die in de
uitzendingen werden aangekondigd, niet werden
gerealiseerd. Het internationale effect van de

22 - Freewave 340



propagandaradio van de Nazi's was tegen de
afloop van de Tweede Wereldoorlog bijna tot nul
gedaald.

5. Communistische agitprop

De Leninistische principes van agitatie — de zo-
geheten agitprop — vertoonden zo op het eerste
gezicht veel overeenkomst met de Nazi-technie-
ken van propaganda. Toch zijn er ook duidelijke
verschillen waarneembaar. Hitler en Goebbels
waren er allereerst op uit om hun macht zoveel
mogelijk uit te breiden. De Russische —en ook de
Chinese — communisten hebben echter altijd in
een aantal fundamentele waarheden geloofd. Zijj
gingen ervan uit dat ze beschikten over een we-
tenschappelijke theorie — het historisch-materia-
lisme — waarmee de toekomst — de onvermijde-
lijke komst van de communistische heilstaat — kon
worden voorspeld. De geschiedenis zou, zo dacht
men, dat gelijk bevestigen. In hun propaganda-
uitzendingen, of die nu voor het eigen volk of
voor de “vijand” bestemd waren, waren altijd
doordrongen van plicht om die waarheid uit te
dragen.

De communistische berichtgeving werd dan ook
gekenmerkt door een constante interpretatie van
het nieuws in het kader van de “internationale
klassenstrijd” waarbij ook steevast een voorspel-
lende toon werd aangeslagen. Vanzelfsprekend
moest men zich soms in allerlei bochten wringen,
wanneer de gebeurtenissen zich vervolgens
anders bleken te ontwikkelen. Sommige commen-
tatoren van Radio Moskou bleken daar bijvoor-
beeld ware meesters in. Andere waren ronduit
klungelig en naief. In beide gevallen klonken de
commentaren doorgaans clichématig en voorspel-
baar. Dat alles neemt niet weg dat ze de “waar-
heid”, hun waarheid dan, hoog in het vaandel
hadden. In dat opzicht week hun propaganda be-
slissend af van het Nazi-model.

De Russische revolutionaire beweging was de
eerste die kon worden bijgeschreven in de anna-
len van de geschiedenis van de draadloze pro-
paganda. Ze waren er zelfs al bij toen er nog

geen sprake was van radiostations. Onder de
aankondiging “Aan ieder, aan ieder, aan ieder”
stuurde men op 30 oktober 1917, op instigatie
van Lenin zelf, het bericht van de Russische re-
volutie draadloos de wereld in. De volledige tekst
luidde op die dag: “Het Algehele Russische Con-
gres van de Sovjets heeft een nieuwe Sovjet-
regering gevormd. De regering van Kerensky is
omvergeworpen en in zijn geheel gearresteerd,
uitgezonderd Kerensky die op de vlucht is gesla-
gen. Alle officiéle instanties zijn nu in handen van
de Sovjet-regering.” Het bericht werd via de draad-
loze telegraaf internationaal verspreid en het was
de bedoeling dat het op die manier alle potentiéle
revolutionairen in Europa en de Sovjet Unie zou
bereiken.

De Russische revolutionairen besteedden veel
aandacht aan de radio en de ontwikkeling daar-
van werd met kracht ter hand genomen. In 1921
was men zover, dat het eerste radiostation in
gebruik kon worden genomen. Op openbare plaat-
sen werden luidsprekers geplaatst, waarmee de
bevolking het programma kon volgen — radio-ont-
vangers waren immers nog flink duur. In 1922
beschikte men in Moskou over de sterkste zen-
der ter wereld. Daarnaast werd er, in samen-
werking met andere landen, een radionetwerk
opgebouwd. De uitzendingen daarvoor werden
verzorgd door het station All Union Radio, dat in
1924, werd opgericht en onder de kenners nog
steeds beroemd is vanwege haar opnames van
klassieke muziek. In 1925 ging in Moskou daar-
naast ook de eerste korte-golf-zender ooit de lucht
in. In 1928 werd de radio in de Sovjet Unie onder
staatstoezicht gesteld, middels de installatie van
het Volkscomité voor Telegrafie en Post. De radio
werd de krant zonder papier. De communistische
ideologie moest snel worden verspreid over de
bevolking van de immens grote Sovjet Unie en
naar de volkeren in Europa volgens de “enige
echte ideologie”. Vanaf 1929 startte men daar-
voor, via het station Radio Moskou, met uitzen-
dingen die speciaal waren gericht op Duitsland
en Frankrijk. Vanaf 1930 begon men ook uitzen-
dingen in het Engels en Nederlands te program-
meren.

Vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde
Radio Moskou een belangrijke rol, zeker nadat
de Sovjet Unie door Hitler-Duitsland was aange-
vallen. Via het krachtige station kon toen het ver-
loop van de oorlog aan het Oostfront in heel Eu-
ropa worden gevolgd. Om die reden stemden ook
veel niet-communistische luisteraars, in die tijd

Freewave 340 - 23



op de frequenties af. Ook actief droeg het station aan de oorlog-
voering bij. Zo riep Radio Moskou op 29 juli 1944 de bevolking van
Warschau op, om de wapens tegen de Duisters op te nemen. Na
de oorlog nam de belangstelling voor het station in Europa echter
weer duidelijk af. Als er al geluisterd werd, dan kwam dat omdat
het station in de nachtelijke uurtjes vaak de enige zender was die
nog duidelijk op de korte-golf doorkwam.

6. Radio Moskou in de koude oorlog

Na de Tweede Wereldoorlog fungeerde Radio Moskou als een
onderdeel van de Koude Oorlog. Daarbij veranderde er ook het
een en ander op organisatorisch vlak. In 1953 kwam de controle
over de radio onder toezicht van het Ministerie voor Cultuur, en
vier jaar later tenslotte in handen van het Russische Staatscomité
voor Radio en Televisie Uitzendingen. Hiertoe werd een speciaal
departement ingesteld. Radio Moskou was verantwoordelijk voor
de propaganda-uitzendingen namens de Sovjet-regering. Daar-
naast werd in juli 1964 nog een tweede station opgericht: Radio
Station Peace and Progress. Dit station stond onder leiding van
Lev Tolanov, bijgestaan door een groep burgers, die voor toezicht
op het station waren aangenomen. Bij Westerse regeringen was
echter men van mening dat de KGB bij dit station de touwtjes strak
in handen had.

Tegen het einde van de jaren zeventig had Radio Moskou de
tweede plaats bereikt op de lijst van belangrijke internationale
stations. Men straalde in 64 talen maar liefst 2.100 programma-
zend

uren per week uit. Gericht op Europa en Amerika kwam dat aantal
uit op ruim de helft: 1.350 uur. Van de andere kant stond daar ook
het nodige tegenover. De westelijke uitzendingen die via Radio
Free Europe (1.100 uur) en Radio Liberty (850 uur) op de Sovjet-
bevolking werden gericht, logen er ook niet om. Daarbij moeten
we dan ook nog eens de programma’s optellen, die vanuit de
studio’s van de RIAS Berlin, de Voice of America, de BBC World
Service en uit landen als bijvoorbeeld Italié, Frankrijk, Israél en,

Gebouw Radio Moskou

niet te vergeten, het Vaticaan
dagelijks gericht werden op het
Sovjet-volk.

De leiding van Radio Moskou
verstrekte geen specifieke
luistercijfers per doelgebied. Zo
tegen het eind van de jaren ze-
ventig wist men alleen te melden
dat men een vast luisterpubliek
had van dertig miljoen luisteraars
in verschillende delen van de
wereld. Wel kan duidelijk gesteld
worden dat Radio Moskou altijd
van groot belang is geweest
wat betreft politieke en militaire
pressie aangaande de commu-
nistische buurlanden. Om enige
voorbeelden te noemen: voor de
breuk, in de jaren zeventig, tus-
sen de regeringen van Joego-
slavié en de Sovjet Unie, waren
er per week slechts 24 uur aan
programma’s gericht op Joego-
slavié. Na de breuk werd dit aan-
tal alras opgevoerd naar 193 uur
per week. Na een gedeeltelijke
verzoening tussen beide landen
werd dat aantal weer afge-
bouwd naar 60 uur per week.

Een hoogtepunt in propaganda
beleefde Radio Moskou tijdens
de inval van het Sovjet-leger in
Hongarije in 1956. Men dacht de
inval te kunnen verdedigen met
het gegeven dat het Ameri-
kaanse leger destijds betrokken
was geweest bij de Suez-cri-
sis. Met die historische verwij-
zing, die bij herhaling in de pro-
gramma’s naar voren werd ge-
bracht, probeerde men de inval
in Hongarije te rechtvaardigen.
Direct, nadat de inval in Honga-
rije internationaal bekend was
geworden, begonnen overi-
gens de speciaal op Hongarije
gerichte uitzendingen van Ra-
dio Free Europe. Nog steeds is
men er in brede kring van over-
tuigd dat deze uitzendingen een
grote invloed hebben gehad op
de massale demonstraties van
het Hongaarse volk tegen de

24 - Freewave 340



aanwezig-
heid van de
Sovjet-troe-
pen en de
massale
viucht van
vele Honga-
ren uit hun
vaderland.
Ook tiidens de
inval, in 1968,
in Tsjecho-
Slowakije gingen de gebeurtenissen gepaard met een drastische
uitbreiding van het aantal zenduren van Radio Moskou gericht
op de Tsjechen en Slowaken.

B A 8, T O
Bl D 03 TR A

Regelmatige luisteraars van Radio Moskou in Nederland waren
onder te verdelen in twee groepen. De eerste groep bestond uit
de luisteraars, die sympathie hadden met datgene werd ver-
woord door de programmamakers en de tweede groep bestond
uit fervente DX’ers — waar ik zelf ook toebehoorde. Voor de
DX’ers was het een sport om de internationale services van de
verschillende stations zo vaak mogelijk te ontvangen om vervol-
gens een ontvangstbericht te versturen. Als alles goed ging,
stuurde het betreffende station dan een bedankbrief, in de vorm
van een verificatie van het ontvangstbericht en een zogenaamde
bevestigingskaart, een QSL-kaart. In 1979 voegde de Neder-
landse Service van Radio Moskou een brief bij de QSL-kaart met
informatie rond het station, dat toen vijftig jaar in de ether was. In
die brief viel de volgende tekst terug te vinden:

“Het is vijftig jaar geleden dat Radio Moskou uitzendingen voor
het buitenland is gaan verzorgen. De eerste geregelde uitzendin-
gen vanuit Moskou voor het buitenland kwamen in 1929 in het
Duits, Engels en Frans in de lucht. Vandaag de dag worden de
uitzendingen van Radio Moskou in 63 talen van verschillende
volkeren van onze planeet verzorgd. De geschiedenis van onze
omroep begon in oktober 1917, toen met behulp van het morse-
alfabet, algemeen bekend werd gemaakt dat in Rusland de Grote
Socialistische Oktoberrevolutie werd voltrokken. De Sovjet Unie
riep op de Eerste Wereldoorlog, die toen aan de gang was, stop
te zetten en tussen alle volkeren een eerlijke democratische vrede
te sluiten. Dit eerste, niet-gesproken, programma, werd door Lenin
samengesteld.”

De samenstellers van de brief sloegen vervolgens een stuk ge-
schiedenis over:

“In 1949 is Radio Moskou geregelde programma’s in de Neder-
landse taal gaan verzorgen. Vroeger en wel in het begin van de
jaren dertig, kwamen deze programma’s één keer per week in de
lucht. De Nederlandse redactie van Radio Moskou had toen ech-
ter al een brede kring van correspondenten. Vele luisteraars
herinneren zich nu nog hoe zij uit Moskou brieven van Ina Mar
kregen. Zij bewaren deze brieven en doen Ina hun groeten over-

komen. In 1941 vielen de Duitse
fascisten de Sovjet Unie aan en
begon de bloedigste oorlog uit de
geschiedenis van de mensheid.
Medewerkers van Radio Moskou
namen hun plaats in de gelede-
ren in. Hun stem brak door in het
gebulder van bommen en ge-
schut. Bij het gebouw van Radio
Moskou bulderde afweergeschut
en ontploften bommen.”

Zoals duidelijk ligt ook over deze
brief een dikke room van propa-
ganda en let ook eens op de zin-
nen, waarmee de brief vervolgde:

“Eén bom viel naast het gebouw,
maar ontplofte niet. In deze bom
werd een briefije van een Duitse
arbeider ontdekt, dat luidde:
‘vrienden, we helpen jullie met alle
mogelijke middelen’. En hoeveel
mensen waagden hun leven,
toen zij achter de frontlijn in de
door de fascisten bezette gebie-
den naar uitzendingen van Radio
Moskou luisterden? De radio is
gevorderd. Nu hebben we per-
manente radioverbindingen via
de ruimte. De techniek en schaal
van radio-omroep zijn veranderd,
terwijl de hoofdbeginselen van

" o
sl rvtormatan .
Bervhan v o 70

Erghuy. Frarch. WulaTlanl, Fun
g, ST, i, Rl Tkt
st Fresan Pariian Pusiis ol

hng
LIRS st Cinruiela 9 F sty
Latin Amarica: by Pomuguaie, Dascid o Sparke
Reamviraias mad R T palumed; i | gigh
Aerorg vhes bai i Moscow brosccans: Messes by eds
[N Bl Finpmieivng. Ameimaal Carmach, LG
-

For dacaly i orwne it me 1

i L
WAL MOSCOW, USSR

Freewave 340 - 25




het werk van onze radio onveranderd zijn geble-
ven. Deze beginselen werden door Lenin in zijn
eerste boodschap aan de volkeren van verschil-
lende landen geformuleerd. De stem van Radio
Moskou was en blijft een stem die tot samenwer-
king, wederzijds begrip en nabuurschap op-
roept.”

Aldus de brief die in 1979 aan mij en vele andere
Nederlandse luisteraars, namens de Nederlandse
Service van Radio Moskou werd gestuurd.

Na de val van de Berlijnse Muur, het symbool van
het eind van de Koude Oorlog, werd het zend-
bereik van Radio Moskou aanzienlijk ingekrom-
pen. Een deel van de services werd afgeschaft
en de Nederlandse service was, in 1994, de eer-
ste die het loodje legde. Ook op gebied van zen-
ders en frequenties moest het station het nodige
inleveren. Een belangrijk deel werd overgeno-
men door andere station, die vaak worden
gesponsord door buitenlandse instellingen. Het
kan dan ook gebeuren dat er op de voormalige
frequenties van Radio Moskou nu bijvoorbeeld
bijbellezingen te horen zijn. Onlangs werd ook de
naam van het station veranderd in Voice of
Russia.

7. Radio Peking

We blijven nog even in communistische contreien
en vervolgen onze rondgang langs de
propagandaradio met een korte beschrijving van
Radio Peking of, zoals het tegenwoordig ge-
schreven wordt, Radio Beijing, het internatio-
nale radiostation van de Chinese Volksrepubliek.
De eerste uitzendingen van een station met die
naam dateren uit december 1941. Die uitzendin-
gen waren gericht op Japan. Het meest bekend
is het station echter als het orgaan van de Chi-
nese communistische partij, dat als zodanig haar
uitzendingen in 1947 begon. Het station werd be-
rucht om de kwalijke rol die het speelde bij de
Chinese invasie in Tibet in 1949. De eerste aante-
kening, die ik over het bereik van Radio Peking
terugvond, bestond uit een opsomming van het
aantal zenduren: de Chineestalige uitzendingen
liepen van 77 uur per week in 1967 op tot meer
dan 250 uur eind 1979. Ook de programma’s in de
landstaal van Mongoli€ werden in de loop van de
jaren zeventig meer dan verdubbeld. In tegen-
stelling tot de programma’s gericht op West-Eu-
ropa en de Verenigde Staten, viel er anno 1979
nog steeds een bittere toon te bespeuren in de
programma’s die op de Sovjet Unie gericht wa-
ren. De meeste aanvallen die in de programma’s

naar voren kwamen, hadden betrekking op de
politieke en ideologische meningsverschillen tus-
sen de beide naties.

De Chinese Volksrepubliek gold in die dagen als
de op twee na grootste internationale korte-golf-
gebruiker. Hoewel de uitzendingen naar de di-
verse Aziatische landen het hoofddoel vormden
van de propagandazenders van de Chinese re-
gering, werden in die tijd meer en meer program-
ma’s op andere communistische staten gericht,
waaronder natuurlijk de luisteraars in de Sovjet
Unie. De uitzendingen in de Russische taal be-
droegen aan uren percentueel gezien liefst 20%
meer dan de uitzendingen in de Engelse taal, welke
bestemd waren voor de gehele wereld. Ook daar-
uit blijkt duidelijk dat de Sovjet Unie het belangrijk-
ste doelwit vormde voor de uit China uitgezon-
den propagandaradio.

Radio Peking richtte zich vanuit China niet alleen

op andere
landen met
propaganda
doorspekte
uitzendingen
maar ook op
het eigen
volk. Dit ge-
beurde in de
drie landsta-
| e n

Kantonees,
Kuoyau en
Chaochow,
en in het
Hoog-Chi-
nees. Om in-
vloed te krij-
gen op de
situatie in

RARIO PEKING

Europa te-
gen het einde van de jaren zestig, begon Radio
Peking eind 1968, na de invasie van de Russi-
sche troepen in Tsjecho-Slowakije, ook met uit-
zendingen gericht op de inwoners van de be-
zette gebieden. Deze uitzendingen werden al snel
gevolgd door uitzendingen in het Roemeens en
het Pools, dit deels in samenwerking met de Inter-
nationale Service van Radio Albanié — eind jaren
zeventig nam Radio Peking de zevende plaats in
op de wereldranglijst van de meest beluisterde
internationale radiostations. Nadat de denkbeel-
den van China en Albanié betreffende de Ameri-
kaanse politiek uit elkaar groeiden, is deze sa-

26 - Freewave 340



menwerking op uitzendgebied automatisch komen te ver-
vallen en werden alle uitzendingen, welke voorheen van-
uit Albanié werden uitgezonden, geprogrammeerd van-
uit de vele studio’s in Peking.

Vooral tijdens de culturele revolutie in China is dankbaar
gebruik gemaakt van het medium radio. In die periode
maakte met name Jiang Qing, de vrouw van partijleider
Mao, herhaaldelijk van de microfoon gebruik om het volk
te beinvloeden. Ook de inhoud van het befaamde rode
boekje is meerdere malen uitgezonden, om het op die
manier in het geheugen van de Chinese luisteraars te
prenten. Dat luisteren werd overigens verplicht gesteld
en dat werd gecontroleerd via zogenaamde “dorps-
groepen” en “wijkgroepen”, waarbij de inwoners ver-
plicht werden gesteld om onder de leiding van de partij
naar de programma’s te luisteren om daarna over de
inhoud te “discussiéren”.

De uitzendingen van Radio Peking werden op die ma-
nier ingezet voor een regelrechte indoctrinatie van de
Chinezen in de leer van Mao. Men installeerde daarvoor
een groot netwerk van luidsprekers op de plaatsen waar
geleefd en gewerkt werd. Zelfs op de rijstvelden ston-
den die luidsprekers opgesteld. Mao sprak eens de dui-
delijke woorden: “Een ieder moet een propagandist zijn
voor een ieder”. In de periode van de culturele revolutie
nam Radio Peking die stelling wel heel letterlijk. Sinds het
lidmaatschap van China met de Verenigde Naties is inge-
gaan, is er bepaalde matiging gekomen in de internatio-
nale propaganda vanuit de Chinese republiek. Er viel niet-
temin nog lange tijd een duidelijke rechtlijnigheid te be-
speuren in de internationale programma’s. Nog steeds
waren alle Amerikanen imperialisten en werden alle Rus-
sen betiteld als revisionisten. Over het Westen sprak
men als van de kapitalistische wereld en bij het beant-
woorden van de luisterpost viel er een duidelijke vorm
van beinvloeding te bespeuren.

Maar, ook daarin is de laatste tien jaar wel de nodige
verandering gekomen. Radio Peking, of China Radio
International (CRI) zoals het station tegenwoordig heet,
richt zich meer en meer op het presenteren van een
positief beeld van het eigen land aan de buitenwereld.
China wordt vooral naar buiten gebracht als een modern
land, dat op zijn eigen manier met de tijd meegaat. De
politieke commentaren, die vroeger wel eens meer een
kwartier door konden gaan, zijn drastisch ingekort. In
1997 betrok het station een nieuw, groot gebouw in Beijing.
Behalve in de eigen landstalen wordt er in 38 talen uitge-
zonden.

Wordt vervolgd

Copyright HANS KNOT 2002.

Reactie van een lezer

Naar aanleiding van ons speciale num-
mer over Radio Luxemburg hebben we
tientallen reacties binnen gekregen van
lezers, die verguld zijn met het mogen
ontvangen van dit speciale nummer. lk
moet dan ook stellen dat ik met zeer veel
plezier terugdenk aan het plegen van de
research en het schrijven van het ver-
haal. In ons mei-nummer zal een vervolg
komen waarbij enkele van de lezers hun
persoonlijke herinneringen zullen toevoe-
gen over hun beluistering van de
Nederlandstalige service. Hierbij trou-
wens een andere reactie van Alex
Bervoets, die onder meer schrijft: ‘Graag
zou ik je bij deze willen feliciteren met de
prachtige editie van Freewave over Ra-
dio Luxembourg. Heel mooi en leuk, vooral
om ook de toen in Vlaanderen populair
zijnde artiesten nog eens terug te zien.
Bij het lezen van de laatste Freewave
besef ik me dat het inderdaad telkens een
hele klus moet zijn om alles op tijd klaar te
hebben. Ik krijg nog al wat andere tijd-
schriften in de bus, maar de meeste bren-
gen overigens geen twaalf nummers uit,
zoals jullie, maar slechts 10. Natuurlijk voor
hen begrijpelijk met de verlofperiode en
de eindejaarsfeesten. Proficiat voor jullie
team voor de continuiteit en de ingezette
inspanningen.’

ALEX BERVOETS,
Merksem, Belgié.

INTERNET SURFTIPS

Ook deze maand weer een aantal tips
voor het opvragen van pagina’s op Inter-
net. Maar zoals gebruikelijk eerst ons
eigen webadres:
www.mediacommunicatie.nl

Daarnaast heeft Hans Knot, tezamen met
Ger Tillekens, een eigen site, via de Uni-
versiteit Groningen, waarop diverse lan-
gere verhalen over de geschiedenis van

Freewave 340 - 27



de popradio en de popmuziek. Deze site heeft de
mogelijkheid tot het beluisteren van fragmenten
en het zien van vele historische foto’s. Er wordt
gestreefd maandelijks met een (aantal) nieuwe
verhalen te komen. Bookmarken dus:
www.soundscapes.info

De verschillende thema’s binnen het on-line tijd-
schrift zijn ook zeer gemakkelijk te ontsluiten:

- Alles over zeezenders:
offshore.soundscapes.info

- Alles over landpiraten en kleinschalige radio:
micro.soundscapes.info

- Alles over historische bijdragen radio en televi-
sie: history.soundscapes.info

Rob Olthof kun je E-mailen via: SMC@caiw.nl
Hans Knot kun je E-mailen Vvia:
H.Knot@ppsw.rug.nl en/of HKnot@home.nl

In de rubriek heden en verleden berichten we
over een religieus project voor de Nederlandse
kust. Hier haal je het internetadres voor meer in-
formatie:
http://home-3.tiscali.nl/~sb159223/
december%20januari%20nummer.
htm#Media%20Nieuws.

De Radio Authority in Engeland heeft haar site
een nieuwe, verfrissende blik gegeven:
www.radioauthority.org.uk

Liefhebbers van tunes en ander oud plaatwerk
dat bijna niet is te vinden, wordt de volgende site
aangeraden:

www.tcbs.com/wax/list.htm

Peter Zwarthoed raadt de lezer via deze rubriek
aan eens te kijken op de volgende site en door te
linken naar de verwijzing naar een RNI site; zeker
de moeite waard:
www.thevandijks.nl/rni.htm

Dan een andere site met nieuws over radio, maar
ook historische terugblikken met onder meer aan-
dacht aan Radio Veronica, Radio Monique en de
Ross Revenge:
http://communicaties.msn.nl/radiopagina

We willen U meenemen naar Duitsland naar een
site die we U al eerder onder de aandacht brach-
ten. Recentelijk heeft de volgende site een aan-
zienlijke nieuwe vormgeving gekregen.
www.radiohamburg.de

Dan Errol Bruce, ooit werkzaam bij Radio Caroline
en Swinging Radio England in de jaren zestig van
de vorige eeuw, is heden ten dage woonachtig in
Canada waar hij zijn eigen site heeft:
www.virtuallystrange.net

Hij is trouwens in Toronto op de radio actief bij het
station CFRB: www.cfrb.com

Dan de nieuwe site van Emperor Rosko waarop
diverse prachtige verwijzingen naar andere sites
en uitstekende herinneringen aan Rosko zelf:
www.emperorrosko.com/home.html

Ook eens een Frans station in onze lijst en wel
FUN Radio in Parijs:
www.funradio.fr

Een ander Frans station met Latijns Amerikaanse
klanken is te vinden onder:
www.radiolatina.fr

We herinneren hem van Laser, John Moss, één
van de Amerikanen achter het project. Hij heeft
een huiselijke site opgezet waarop niet alleen
aandacht voor de familie maar ook zijn beste radio-
herinnering:
http://home.earthlink.net/~langhaus

Een klein staatje maar toch wel een internetsite
en wel Gibraltar: de staatsomroep GBC is te vin-
den op het volgende adres:

www.gbc.gi

Stan Haag zijn laatste bezoek aan de Norderney,
in de zomer van het afgelopen jaar, kan bekeken
worden op:
http://maeva.lazerhothits.com/
norderney.php

We meldden het al even in de rubriek ‘Nieuws de
wereld rond’, het station dat zich richt op de in-
woners van Zimbabwe:
www.swradioafrica.com

Als laatste deze maand een site waarop nieuws-
lezers hun eigen bloopers beschrijven:
www.paynter.org/medianews/extra10.htm

Denk je ook een interessante site te weten, die
we niet eerder hebben gemeld, stuur Hans Knot
dan een berichtje: HKnot@home.nl

HANS KNOT EN MARTIN VAN DER VEN

28 - Freewave 340



