


COLOFON

Exploitatie: Stichting Media Communicatie
Hoofdredacteur: Hans Knot

Lay Out: Jan van Heeren

Druk: EPC

Vaste Medewerkers:

Walter du Bateau, Michel van Hooff (Nederland);
Rene Burcksen, Jan Hendrik Kruidenier (VS); Jelle
Knot (Internationaal); Eric Wiltshire (Satelliet); Ingo
Paternoster (Duitsland); Gijs van der Heuvel
(Caribisch Gebied); Howard Rose (England);
Etienne Kerremans (Belgié)

Verantwoordelijke Uitgever
Stichting Media Communicatie
Postbus 53121

1007 RC Amsterdam

Correspondentieadres:
Hans Knot, Postbus 102, 9700 AC Groningen

Lidmaatschap:

Nederland: Euro 23,-
Europa: Euro 28,-
Rest v/d wereld: Euro 34,50

Einde abonnement?

Op de adresband staat de datum waarop het
abonnement afloopt. Vernieuw dit tijdig! Voortaan
a.u.b uw eigen adres vermelden onder medede-
lingen van uw overschrijving (zowel via een
overschrijvingskaart als elektronisch).U kunt
evenueel uw adresgegevens doormailen/ opstu-
ren met verwijzing naar de overschrijving.

Transacties:

Postgiro 4065700

t.n.v. Stichting Media Communicatie, Amsterdam
(met vermelding eigen adresgegevens)

Verzending:

Eventuele klachten inzake verzending, onregel-
matige ontvangst en adreswijziging ten alle tijden
richten aan: Stichting Media Communicatie, Post-
bus 53121, 1007 RC Amsterdam

Advertentietarieven:

eenmalig tweemalig
1/1 pagina: Euro 23,- Euro 34,50
1/2 pagina: Euro 14,- Euro 23,-
1/4 pagina: Euro 10,- Euro 16,-

Kleinere advertenties zijn niet mogelijk.
ISSN NR. 1381-8562

VOORWOORD

Beste lezers,

HANS KNOT
INHOUD
Perikelen 3
Heden en verleden 5
Nieuws uit Belgié 11
Nieuws uit Duitsland 12
Nieuws uit Engeland 13
Nieuws de wereld rond 14
Nieuws uit Amerika 14
Andermaal: twijfel mee met SMC 14
De radio als politiek strijdmiddel (2) 17
Internet surftips 27

Elke auteur en adverteerder is verantwoordelijk
voor zijn/haar eigen publicatie. Zonder toestem-
ming van de redactie is gehele of gedeeltelijke
overname, in welke vorm dan ook, uit deze
Freewave niet toegestaan.

FOTO'S

Indien niet anders vermeld zijn alle foto's uit het
Freewave archief.

OMSLA!

Boven: Het dek en de brug van de MV Laissez
Faire © Andy Cadier (Martin Kayne)
Onder: Een Constellation EC-130E, zoals gebruikt
voor de uitzendingen van de Voice of America

2 - Freewave 341



PERIKELEN

ZA 26 JAN: De ltaliaanse premier en mediamagnaat
Berlusconi heeft het plan opgevat te komen tot
privatisering van de staatsomroep RAI, dat onder
meer met twee televisiestations actief is. Het lo-
pende mandaat voor de RAI loopt eind februari af
en hij vindt dat er nu maar een einde moet komen
aan staatsomroepen.

ZA 26 JAN: De nieuwe directeur van RTLZ, Rein-
out van Kalleveen, heeft bekend gemaakt dat het
zakelijke station erop uit is om ook een radio-
broertje te krijgen. Derhalve zal men gaan opte-
ren voor één van de twee toekomstige nieuwe
frequenties die door de regering worden vrijge-
geven.

ZA 26 JAN: Het blijft rumoerig rondom de ether-
frequenties. Na de bekendmaking dat de regering
de plannen tot etherveiling aan de kant heeft ge-
zet, hebben zowel Veronica FM als De Neder-
landse Radio Groep via woordvoerders bekend
gemaakt niet blij te zijn met de beslissing van de
regering. Nu men veel minder kans maakt op de
twee beschikbare frequenties wil men naar de
rechter stappen om alsnog een veiling af te dwin-
gen. Ook zou Radio Nationaal inmiddels rond de
tafel zitten met Veronica FM om te komen tot een
nieuw station.

MA 28 JAN: De NPS, zo ging het gerucht, heeft
besloten na 37 jaar een einde te maken aan de
regionale informatierubriek Van Gewest tot Ge-
west. Drie jaar geleden werd nog besloten de
rubriek een frisse blik te geven. Het zou volgend
seizoen samengaan met Urbania, een soortge-
lijke rubriek gericht op de Randstad. Wekelijks kij-
ken 400 tot 500 duizend Nederlanders naar Van
Gewest tot Gewest. Maar het is maar een ge-
rucht dat niet veel later door de

v eindredacteur van Gewest tot

* Gewest met klem werd ontkend.
#,‘

Inmiddels had het al wel in vele
—— Kranten gestaan.

DI 29 JAN: De VARA stopt met de uitzending van
De Horzel. Eerst zouden er nog zeven afleverin-
gen van dit programma met Ischa Hoes worden
gemaakt maar Marat TV, de productiemaatschappij
van Paul de Leeuw, heeft te horen gekregen dat
dit stompzinnige programma uit de programme-

ring wordt geschrapt.

DO 31 JAN: Tot een bedrag van 15 miljoen Euro
tezamen dienen de commerciéle radiostations, die
nu al over een licentie beschikken, de komende
jaren te betalen aan de overheid. In 2004 zal op-
nieuw bezien worden of er wel of niet een ether-
veiling dient te komen.

DO 31 JAN: De inkomsten aan reclamegelden op
de televisie in Nederland is in het jaar 2001 met
6% achteruit gegaan. Men had een omzet van
681 miljoen Euro, terwijl een jaar eerder dit 726
miljoen Euro was. Vooral de internetbedrijven en
Telecom brachten in 2001 veel minder geld in het
laatje.

DO 31 JAN: Diverse namen vielen al in de nieuws-
groep Radio. Vandaag wordt bekend dat Claudia
de Breij vanaf 12 maart bij 3FM de uren van
Isabelle tussen 8 en 10 in de avond zal gaan
overnemen. Ze komt van BNN en eerdere erva-
ring op radiogebied deed ze op bij onder meer
Stadsomroep Utrecht, Radio West en Radio M.
Giel Beelen, ondertussen, krijgt nog een kansje
en wel de komende zes weken als tijdelijke ver-
vanger van Corné Kiijn, die is vertrokken naar de
TROS. Daarna zal Isabelle de plek tussen zes en
acht in de avond definitief overnemen.

VR 1 FEB: Oud directeur van | 1
de NOS, Bauke Geersing, is
één van de personen achter

het Digitenne project. Deze L J
onderneming denkt de ko-

mende jaren digitale televisie te kunnen aanbie-

den via een kleine ontvangstschotel, waarbij alle

omroepen en de in Nederland actieve commer-

ciéle stations kunnen worden aangeboden tegen

een lagere prijs als dat de kabelbedrijven per

maand vragen. Bovendien denkt men te moeten

stunten met een extra, gratis erotisch, kanaal. En

of we daar nu op zitten te wachten?

VR 1 FEB: Een absoluut record kunnen we de
eerste dag van uitzending van Big Brother in Bra-
zilié noemen. Maar liefst meer dan 100 miljoen
kijkers hebben erop afgestemd. Meer dan de helft
van de Brazilianen stemden afgelopen dinsdag
op het programma af, aldus een woordvoerder
van EndeMol. Het wordt in het land via Globo TV
uitgezonden en wordt geproduceerd door
EndeMol Globo. U begrijpt het al: een
productiemaatschappij in handen van beide on-
dernemingen. Kassa!

Freewave 341 - 3



ZA 2 FEB: Hans Kraay Sr. is met onmiddellijke
ingang weg bij de NOS televisie, alwaar hij analist
bij de sport al jaren actief was. Geruchten deden
er de ronde dat zijn gezondheid slecht zou zijn.
Maar de Volkskrant brengt vanochtend de ware
reden: ‘de onafhankelijkheid was in het spel daar
Kraay Sr.zich ook op de ledenlijst van Leefbaar
Nederland heeft laten plaatsen, hetgeen volgens
de NOS leiding te ver gaat’.

ZA 2 FEB: Monsteruitzending van de NOS onder
leiding van regisseur Rudolf Spoor. We hebben
het over de huwelijksuitzendingen van Willem
Alexander en Maxima. 500 man personeel, 60
camera’s, 500 lichtspots, 25 regie-, licht- en
materiaalwagens, 25 hoogwerkers en kranen, 70
kilometer aan kabel en werkruimte in 20
portacabins voor personeel en redactie. Doe ze
het maar eens na.

MA 4 FEB: Bij EndeMol dienen werkplekken te
verdwijnen, waarbij gedwongen ontslagen waar-
schijnlijk niet kunnen worden voorkomen. Reden
is dat de diverse televisiebedrijven, die klant zijn
bij het bedrijf, steeds minder nieuwe producties
bij de onderneming bestellen. Dit als gevolg van
de teruglopende advertentie-inkomsten bij de di-
verse televisiestations.

MA 4 FEB: De kijkcijfers van de afgelopen zater-
dag zijn bekend en het blijkt dat 6,2 miljoen Neder-
landers naar de trouwplechtigheid hebben geke-
ken. Op het moment van de uitzending stond 95%
van de toestellen, die aanstonden, afgestemd op
de feestelijke inwijding van het huwelijk. In Duits-
land keken 7,5 miljoen mensen.

DI 5 FEB: Eerst komt de NOS met het bericht dat
alle wedstrijden van Oranje weer bij de NOS ko-
men maar vandaag blijkt dat SBS de komende vier
seizoenen alle thuiswedstrijden van het Neder-
lands Elftal gaat uitzenden, waarbij per seizoen
4,3 miljard Euro aan rechten wordt betaald. In het
pakket zit ook het uitzendrecht om de Johan Cruijff
schaal.

WO 6 FEB: Paul Rémer, de zoon van Piet ofwel
Baantjer, is de nieuwe algemeen directeur van
EndeMol Nederland. De 39-jarige Rémer werkte
al enkele jaren bij de ondernemer en was verant-
woordelijk voor de productie van Big Brother.

DO 7 FEB: The Canadian Foodstore is de naam
van het televisiekanaal waarvoor Joop
Braakhekke 26 televisieprogramma’s gaat maken

en dat natuurlijk met zijn kookkunsten en zijn grap-
pen en grollen. En naar de AVRO maakt hij onder-
tussen een lange neus.

VR 8 FEB: Andermaal bankroet laten verklaren
en wachten tot er weer een bank de gaten stopt
is er niet meer bij voor de Kirch Group. Men heeft
een schuld van liefst 6 miljard Euro en dat is voor
de bevriende banken in Duitsland zelfs veel te
veel. Afwachten wat er met de boedel zal ge-
beuren.

MA 11 FEB: Het satellietplatform meldt dat in de
maand januari bijna 10.000 digitale schotels in
Nederland verkocht zijn en daarmee het aantal
huishoudens in Nederland, in het bezit van een
dergelijke schotel, de 400.000 is gepasseerd.
Aanbod onder meer boven de 200 gratis radio-
en televisiekanalen.

| WO 13 FEB: Het is
definitief, het
licentiecontract is
vandaag getekend
op het Eiland Mann.
Rusling heeft volge-
houden hetgeen
MusicMann betreft
en dus eind volgend
jaar zal het lange

| golfstation vanaf

het eiland Mann van start gaan.

DO 14 FEB: Vanaf 1 mei zal, ondanks toezeggin-
gen dat er niets in de programmering daadwer-
kelijk zou worden veranderd, TMF een interactief
televisiestation worden met als voorbeeld The
Box. Bestaande programma’s van TMF zullen naar
MTV Nederland verhuizen.

VR 15 FEB: KinderNet wil na 1 september vol-
wassen worden. Het samenwerkingsverband
met Net5 (SBS) loopt dan af en men wil vervol-
gens op eigen benen gaan staan. Men denkt aan
uitzendingen via de kabel die per etmaal 12 uurin
beslag moeten nemen. Men is al met programma-
raden van diverse kabelnetten in overleg om toe-
gelaten te worden via de kabel. Uiteraard is dit
noodzakelijk gezien er een nieuwe plek op de
diverse netten moet worden gevonden.

ZA 16 FEB: Alleen als een toekomstige 24 uurs
nieuwszender achter de decoder gaat kan er
medewerking verwacht worden van de publieke
omroep voor een dergelijk net. Indien dit niet het

4 - Freewave 341



geval zal zijn mag er verwacht worden dat een
dergelijk televisiestation, als initiatief van de NOS
en de publicke omroepen, er nooit zal komen. Men
vreest door de komst van een dergelijk station het
zal leiden tot een totale uitholling van eigen actu-
aliteiten rubrieken. Slechts de EO en BNN zijn voor-
stander van een open station dat voor een ieder
is te ontvangen.

MA 18 FEB: Is het de een niet, dan de ander maar.
De TROS verbrak enige tijd geleden de samen-
werking met de Telegraaf en Audex als het ging
om een uit te geven omroepgids. Vandaag lekte
uit dat het uitgeversconcern nu in onderhande-
ling is met de HMG voor de uitgave van een we-
kelijks programmatijdschrift. VVerdere details zijn
niet vrijgegeven.

WO 20 FEB: Vanaf zondag 3 maart zal op Radio
10FM een nieuw programma tussen 10 en 11 uur
zijn te beluisteren in de presentatie van Tom Mul-
der. Het gaat eruit onder de noemer ‘De grootste
filmhits aller tijden’. Onder meer zal er aandacht
worden besteed aan zingende acteurs en acte-
rende zangers.

h

|| =t ~3 n

VR 22 FEB: ID&T, dat zich tot nu
toe vooral bezig hield met het
organiseren van dance party’s,
wil binnen vijf maanden met een
eigen televisiestation van start
gaan. Natuurlijk zal men dance
muziek gaan brengen en verder onder meer life
style programma’s. Men heeft de afgelopen maan-
den geprobeerd samen te werken met andere
partijen, maar gezien dit niet het succes heeft
gebracht wil men nu op zichzelf een dergelijk pro-
ject starten.

ZA 23 FEB: Radio 40 is de naam van een nieuw
radiostation dat vanaf 2 april op de kabel zal gaan
uitzenden voor de babyboomers, de senioren en
ouderen. Het initiatief is ontstaan na het misluk-
ken van de Senioren Omroep Nederland. Men heeft
Willem Duys, Skip Voogd en Herman Emmink al
bereid gevonden programma’s te gaan presente-
ren. Vooral zal er aandacht komen voor easy
listening en jazz muziek.

Z0 24 FEB: Op RTL5 een herhaling van ‘Winter-
tijd’ en wel de aflevering waarin Harry de Winter
de Grandfather van de Nederlandse Pop-
journalistiek interviewt. Dit ter nagedachtenis van
Jip Golsteijn, die vorige vrijdag op 56-jarige leef-
tijd overleed.

ZA 23 FEB: ‘I can't live without music’ is de titel
van het liedje waarmee Coruna May Duitsland dit
jaar zal vertegenwoordigen op het Eurovisie
Songfestival. Ze deed de derde keer mee aan de
voorronde en bovendien is er een bijzondere bij-
komstigheid: Coruna is blind.

MICHEL VAN HOOFF EN HANS KNOT

HEDEN EN

VERLEDEN

Aanvullingen

VR 25 JAN: Daar zijn ze weer, de eerste
aanvullingen voor deze maand. The Temptations
werden in 1974 door Tony Allan, met het nummer
‘Pappa was a rolling stone’ gebruikt voor een
promotiespot voor de Caroline t-shirts van Jumbo.
Op Radio Mi Amigo gebruikte Joop Verhoof het
nummer ‘Brazilian Carnaval’ als tune. Mike
Mourkens gebruikte als tune ‘El Cumbanchero’ van
de Vlaamse formatie Trinity. Dan een leuke lijn in
het nummer ‘jingle jangle’ van The Archies werd
gebruikt als muzieklijn voor vele Radio Mi Amigo
jingles.

Nog meer

Dan een ergerlijk onderdeel tijdens enkele
weekenden op Radio Mi Amigo was de Franse
service op de zaterdagochtend. Edoch de ge-
bruikte tune, die ook werd ingezet voor de
productie van de promospots, is prachtig: Midnight
Soul Patrol van het orkest van Quincy Jones.
‘Michelle’ van The Beatles werd als muzieklijn
gebruikt voor acapella jingles voor Michelle op
Radio Mi Amigo en ingezongen door de formatie
LBS. Dan de tune van Nobert op Radio Mi Amigo
dat voor velen jaren een raadsel is geweest. Het
gaat om The Philly Groove Orchestra met het num-
mer ‘The Soultrain of love’. Het nummer ‘Sunrise’
van Eric Carmen werd in 1979 en 1980 's och-
tends bij de opening van de Nederlandse service
op Radio Caroline gebruikt door Arie van Loon.

Op de opening

ZA 26 JAN: In ons februari nummer bent U al
geinformeerd omtrent de opening van Radio
Caroline Nederland, zoals deze in Harlingen plaats
vond. Op die bijeenkomst ontmoette ik ook Graham
Gill, die ik voor het laatst in 1996 op de radiodag
mocht interviewen. Graham is inmiddels met pen-
sioen en 65 jaar oud. Sinds twee jaar beschikt hij,

Freewave 341 - 5



na 33 jaar in ons land te wonen, over de Ne-
derlandse nationaliteit. Ongevraagd begon hij
over zijn loopbaan te vertellen waarbij hij me
toevertrouwde waarom hij bij een aantal sta-
tions was ontslagen.

London, 390 en SRE

In de jaren zestig hebben we hem op een aan-
tal stations kunnen beluisteren. Allen Keen nam
Graham aan voor Radio London maar toen bleek
dat Graham niet gediend was van bepaalde
spelletjes, die de diverse medewerkers onder-
ling met elkaar speelden, kon hij vertrekken. Op
Swinging Radio England hield hij het behoorlijk
lang uit maar toen op een bepaalde dag het
programmaleiderschap in andere handen ging,
die van Larry Dean, was het snel uit met de
pret. Of de beide heren elkaar niet lagen werd
me niet duidelijk, maar Larry eiste van Graham
dat hij bij het lezen van het weer ‘It's 17 degrees
in the wide and wonderful’ zou zeggen in plaats
van een lokale plaats te noemen. Graham vond
dit absurd en kon vertrekken. Bij Radio 390 strui-
kelde hij over het uitspreken van ‘Eve the
women’s magazine takes you stateside’. De
dienstdoende programmaleider kreeg een me-
ningsverschil met Graham over het accent dat
hij gebruikte, waarna ook een einde zou komen
aan zijn periode bij Radio 390.

Niet veel met radio

Heden ten dage heeft Graham niet zoveel meer
met radio, Hij vertelde wel te luisteren naar Ra-
dio 10FM omdat daar leuke muziek gedraaid
wordt. Een toevallige ontmoeting met Tom Mul-
der in de tram in Amsterdam kwam nog even
ter sprake maar de meeste tijd besteedt Graham
aan zijn grote hobby: televisiekijken. En dan
wel het DX’en. Hij heeft, via satellietontvangst,
al meer dan 4000 verschillende stations ont-
vangen en vertelde met veel enthousiasme over
deze hobby.

Het jaarlijkse lijstje

Z0 27 JAN: De Britse Radio Times, dat iedere
week verschijnt, heeft een overzicht van de
favoriete deejays bij zowel de dames als de
heren. In de categorie heren zijn er liefst drie
voormalige zeezenderdeejays uit de jaren zes-
tig die nog steeds populair zijn. Zo blijkt Johnny
Walker (SRE en Caroline) op plaats 11 te staan.
Ed Stewart (Radio London) behaalde de 8ste
plaats, terwijl John Peel (Radio London) op
plaats 4 eindigde. Opmerkelijk, ruim 34 jaar na
de invoering van de MOA in Engeland.

Vermist

Z0 27 JAN: Vandaag wordt bekend dat een 17-
jarige bezoeker van de Norderney in Antwerpen
sinds gisteravond wordt vermist. Duikers van de
brandweer hebben de gehele dag gedoken, helaas
zonder resultaat. Ook toen het voormalige Veronica
zendschip in Maastricht lag afgemeerd kwam het in
opspraak toen een bezoeker na drugsgebruik de
dood vond.

De maand van de aanvullingen

MA 28 JAN: Daar lijkt het wél op. Herinner je
nog de zeer zwakke ode van het Trio Frans
Landmeyer over Radio Caroline. Wel de man heeft
dus duidelijk leentje buur gespeeld toen hij de Ne-
derlandse versie op- W
nam. Probeer maar
eens Arvingarna te
pakken te krijgen. Een
Scandinavische
groep en een titel:
‘Caroline’. Voor de
Caroline Roadshow
spots werd in de late
jaren zeventig het
nummer ‘Dixo Lucy’
gebruikt van The Wil-
ton Place Street Band. In de lijst wordt het nummer
‘Fincley Central' toebedeeld aan The New Vaudeville
Band. Streep dit maar door in de lijst, want voor de
London t-shirt spot werd de uitvoering van The
Worchester Band gebruikt. En dan Pierre van Ostade
met Platenpalet op Radio Veronica, zo rond 1964.
Hij gebruikte ‘The Spotnicks Theme’ van The
Spotnicks als tune. Tenslotte het Young Hold Trio
met ‘Wack Wack’ werd gebruikt als filler op Radio
Caroline in de jaren zestig.

Nieuwe radiogroep

DI 29 JAN: In Engeland is een nieuwe onderneming
opgericht met als doel bestaande stations over te
nemen, te ontwikkelen en te gaan voor licenties. Dit
zowel voor ILR stations en digitale licenties in En-
geland en overzee. Eén van de betrokkenen is Paul
Graham, die bij Radio Delmare, enkele mislukte zee-
zender projecten en Radio Caroline korte tijd actief
was en tevens bij diverse RSL-uitzendingen in En-
geland als organisator, zowel als deejay actief was.
De naam van de nieuwe onderneming is The
Northern Radio Group. Zijn compagnon is Steve
Marshal.

Terugkeer
WO 30 JAN: Eddie Blackwell, die in de zestiger
jaren achter de schermen bij Radio London actief

6 - Freewave 341



was en in de jaren tachtig opzien baarde door
een actiegroep van ILR stations op te richten
om gezamenlijk een vuist te kunnen maken te-
gen de nieuwe concurrent Laser 558 en daar-
mee in opspraak raakte, is terug in radioland.
De al lang gepensioneerde Eddie is benoemd
tot voorzitter van de lokale adviesraad van het
ILR station Essex FM, alwaar hij eerder de eer-
ste directeur van was in de jaren tachtig

Terug op de middengolf

DO 31 JAN: Komende zaterdag zal Radio
Caroline met een vermogen van 150 kW vanuit
Litouwen via de 945 kHz een dag lang gaan
uitzenden. Het gaat hier om een test om te zien
in hoeverre het signaal kan doorbreken in West
Europa. Het satellietsignaal, dat er normaal op
zaterdag uit gaat, zal worden overgenomen.

Geen ontvangst

ZA 2 FEB: Geen ontvangst in Groningen aan-
gaande de beloofde testuitzending vanuit
Litouwen. Hoewel er wel een DX'er is geweest
in Zweden, die het signaal heeft ontvangen.
Later blijkt dat vroeg in de ochtend, nog in de
schemering, Paul de Haan het signaal wel ont-
ving in zijn auto. Hij ging toen in de richting vanaf
Schiphol naar de Noord Oost Polder. Later was
geen ontvangst voor hem meer mogelijk. In de
loop van de zondag kwamen er meer berichten
binnen van personen die het signaal op zater-
dag hadden gehoord. VVermeld dient te worden
dat het signaal niet in opdracht van Radio
Caroline op de zender in Riga werd gezet maar
de eigenaren aan Caroline toestemming heb-
ben gevraagd hun signaal te mogen gebruiken
voor een testuitzending. Men wil, via te ont-
vangen ontvangstrapporten, potentiéle klanten
kunnen aantonen hoever het signaal van hun
zender kan reiken.

Melanie

Z0 3 FEB: Nog een aanvulling t.b.v. de
Discografielijst, waarbij steeds meer mensen
met aanvullingen komen. Het gaat om de forma-
tie Pepper & Salt met het nummer ‘See the girl
around me’. Het intro met een spinnet is ge-
bruikt voor een Veronica jingle ingezongen door
Melanie met een zeer hese stem: ‘This is
Veronicalalala’. Op Pink Elephant Lable 22.034.
In de late jaren zeventig van
de vorige eeuw werd ook het
nummer ‘Magic Bus’ van the
Who gebruikt ter promotie van
de Caroline Fun Bus Tour.

Zeer vroeg

WO 6 FEB: We hebben de radiodag nog voor de
deur staan en nu zijn er al drie gasten bekend die
van plan zijn volgend jaar op de feestelijke viering
van ‘25 jaar SMC, 25 jaar Freewave en 25 jaar
Radiodag’ te komen. Naast Lerry Tremaine uit Ame-
rika en Robin Banks uit Kent heeft ook Andy Archer
gemeld heel graag te willen komen. We willen pro-
beren zo veel mogelijk gasten te krijgen, die eerder
in de loop der jaren zijn geweest.

Opmerkelijk

DO 7 FEB: Bij voorbereiding voor een nieuwe serie,
die deze zomer van start zal gaan in Freewave en
op Soundscapes, kwam ik een advertentie tegen in
een editie van de Muziek Parade uit 1965 waarin de
lezers werden opgeroepen lid te worden van de
Caroline Club door geld te sturen in de vorm van
een bankbiljet van f2,50 naar een postbusnummer
in Hilversum. Laat het nu hetzelfde postbusnummer
zijn als later werd gebruikt door Radio Noordzee,
Postbus 117 in Hilversum.

Opmerkelijke herinneringen aan de nacht van
4 op 5 augustus 1967

VR 8 FEB: De familie Bates is sinds 1968 op de
meest opmerkelijke manieren in het nieuws geweest
en zijn er altijd weer in geslaagd de publiciteit naar
zich toe te trekken. Maar al voor de invoering van
de MOA waren ze natuurlijk actief met hun Radio
Essex en BBMS (Britain Better Music Station). Maar
begin augustus 1967, toen de familie Roughs Sands
al een tijdje bezet had met als doel er later een
onafhankelijke staat, The Principality of Sealand, er
op te stichten, was er een andere organisatie niet
zo blij mee dat dit voormalige fort uit de Tweede
Wereldoorlog, dat ook nog eens gelegen was in
internationale wateren, opgeéist was door Bates
en de zijnen.

Er zelf bij

Het was de Caroline organisatie die eerder in 1967
behoorlijk had geinvesteerd in het weg laten halen
van onnodige obstakels bovenop het platform en
die tevens een landingsplatform voor helikopters
had laten aanleggen. De bedoeling was om van het
heliplatform in de periode na de invoering van de
MOA gebruik te gaan maken. Maar toen Bates er
bezit had van genomen werd het tijd voor actie.
Met hulp van de tender Offshore Il en vrijwilligers
uit de Wijsmuller organisatie, die op de verschil-
lende zendschepen werkzaam waren, wilde men
revanche nemen. De korte tocht naar het fort, dat
uit de kust bij Harwich ligt, werd ondernomen, maar
veel verder dan het fort kwam men niet want toen

Freewave 341 - 7



men probeerde het te enteren werd men vanaf de
top van het fort met petroleumbommen bekogeld,
waarbij een klein brandje op de tender ontstond. Toen
ook nog met een gascilinder werd gesmeten was
het tijd om terug te keren naar de thuishaven.

Midden in de nacht

Maar midden in de nacht, van de vierde of de vijfde
augustus 1967, was er plotseling bezoek aan boord
van de MV Laissez Faire, het toenmalige zendschip
van Radio 355 en Radio 227. Gezien de volgende
dag officieel afscheid zou worden genomen van de
luisteraars vanwege de invoering van de MOA, wa-
ren er op dat moment meer mensen aan boord dan
normaal gebruikelijk was. Bates was op de hoogte
dat het merendeel van de bemanning van eerder
genoemde tender, door Wijsmuller aan boord van de
Laissez Faire was gezet. In de bewuste nacht was
onder meer deejay en nieuwslezer Martin Kayne aan
boord van het zendschip en hij herinnert zich: ‘Roy
Bates en een half dozijn voor ons onbekende men-
sen arriveerde midden in de nacht bij het zendschip.
Relatief gezien was het niet zo moeilijk, vanwege
het ontwerp van het schip, ongezien aan boord te
komen. Gelukkig had de bemanning door dat er on-
gewenst bezoek was en werd de touwladder snel
binnen gehaald. Kapitein Luckhurst weigerde aan
de lieden toestemming om aan boord te komen. lkzelf
heb trouwens in eerste instantie niets gemerkt van
deze gebeurtenis. Immers was het drie uur in de
nacht, een tijd die ik normaal in slapende toestand

8 - Freewave 341

doorbracht.’

Uit de droom gehaald

‘Zover ik me het herinner waren het John
Aston en Mark Sloan die me uit mijn droom
haalden met de opmerking: ‘Roy Bates is eren
hij wil met je praten’. Mijn directe gedachten
waren; ‘Hoe kan dit nu allemaal, we zitten op
zee’. Vervolgens viel alles op zijn plaats, hij
moest met een van zijn vissersboten langszij
het zendschip liggen. Ik ging mee naar dek en
werd meteen door de kapitein geinstrueerd
niemand aan boord te laten en me ook niet op
te stellen tussen de brug en in directe zicht
van de ‘bezoekers’, Ik reageerde nogal naief
door te vragen waarom dat niet mocht en kreeg
als antwoord dat de kapitein de pistolen uit de
kluis had gehaald en de situatie kritisch leek
en dus op elke persoon, die zonder toestem-
ming aan boord zou komen, zou worden ge-
schoten.’

Kort contact

‘Ik heb toen heel even contact met Roy gehad.
Onderling waren we van mening dat Bates
aan boord wilde om de handen te krijgen op
een deel van de apparatuur om dit later weer
op zijn fort te kunnen gebruiken. Uiteindelijk
gebeurde er niets opzienbarends en vertrok
de vissersboot zonder verdere problemen.
Wel bleven we met de vraag zitten of het om
een eenvoudige sociale ontmoeting ging of dat
hij echt iets van plan is geweest, die nacht. De
familie Bates wordt bewonderd bij een grote
groep excentriekelingen en ik vind het zelf ook
heel moeilijk om niet mijn bewondering voor ze
uit te spreken. Want wees eerlijk, wie wil er
niet zijn eigen land hebben en het ook nog zo
vele jaren in bezit houden? En als Groot
Brittannié geen uitbreiding van internationale
wateren had gekregen dan had Roughs Tower
nog van veel groter nut kunnen zijn. De lieden,
die betrokken zijn bij het Sealand project, pas-
sen namelijk zeer goed in het Anorak wereldje.
Eens heb ik Bates de vraag gesteld waarom
hij nooit met Radio Sealand is begonnen en
toen antwoordde hij dat, wanneer een derge-
lijk station er zou zijn gekomen, er zeker pro-
blemen met de Britse autoriteiten zouden zijn
geweest. Daarbij zouden alle andere activitei-
ten binnen het Sealand gebeuren ten onrechte
meegetrokken zijn in de problemen.

MV Laissez Faire gezien vanaf de tender
Offshore I © Andy Cadier (Martin Kayne)




Aanvulling

ZA 9 FEB: Wel dan gaan we maar weer: In
de discografielijst op Soundscapes meldden we
al het nummer ‘Hey deejay van Noordzee’, een
nummer van Eddie Matthieu dat in 1973 en 1974
veelvuldig werd gedraaid via de zenders op de
MEBO II. In de intro van de Steve Merikke Show
op RNI worden fragmenten van een aantal num-
mers gedraaid, waarbij we er tot nu toe twee
keer naast zaten, zo bleek bij het afluisteren van
een betere kwaliteitsopname. ‘Baby | love you’
wordt genoemd als de uitvoering van Andy Kim.
Wegstrepen en vervangen door The Ronnettes.

Aanpassing

Het kleine stukje van ‘Whole lotta love’ van
Led Zepplin, bij de intro voor Steve, moet zijn de
uitvoering van CCS. Dan noemen we nog het num-
mer ‘Wild and Exciting’ van Earth and Fire. Daar
kun je aan toevoegen dat Robb Eden op RNI het
ook gebruikte voor een jingle voor
‘Comptemporary music on Sundays’. Dan hoorde
ik een promo in een programma van RNI in 1971,
die werd ingesproken door Steve Merikke ‘We
don’t sell RNI for it's not for sale. Stay around with
the Sound of today’. Hij gebruikt ‘Theme from
Tommy’ door Assembled Multitude. In 1972 had
Paul May een wekelijks programma met
soulmuziek, genaamd ‘Cloud Nine’. Hij gebruikte
als tune het gelijkluidende nummer van The
Temptations.

Rustig aan
ZA 9 FEB: De satellietuitzendingen van Radio
Caroline blijken vandaag in aangepaste vorm te
worden uitgezonden. Na een uur van stilte is er
alleen maar rustige muziek te horen. Dit ter nage-
dachtenis aan de overleden Britse prinses
Margaret. Peter Moore is actief geweest. Luiste-
raars die hebben gereageerd per e-mail aan-
gaande de uitzendingen
via een zender in Riga, het
afgelopen weekend, heb-
ben gisteren al een e-mail
terug gekregen van de
Caroline organisatie. Einde-
lijk weer een pluspuntje.

Gevonden

ZA 9 FEB: werden er uit-
voerig beelden van de
Norderney getoond in de
haven van Antwerpen via
de zeven uur journaals van
VRT TV 1 en VTM alsook

E =iy deg —— BEESD yEEONE S

in het acht uur journaal van VRT Canvas. De
reden van de actuele verslaggeving ter plaatse
is helaas minder prettig. Op 7 januari j.I. was er
op de discoboot Veronica in het Kempisch dok te
Antwerpen, zoals omschreven in de journaals,
een discofuif en is er een 17-jarige jongen sinds-
dien verdwenen. Daar is in de media al heel wat
om te doen geweest. Door het gerecht werd er
reeds uitgebreid gedregd in het Kempisch Dok
zonder resultaat. Vandaag werd er wederom
gedregd, nu door familie van het slachtoffer, en
plotseling zag men het lijk van de jongen boven-
drijven, niet zover verwijderd van de Norderney.

Kort en krachtig

MA 11 FEB: Vandaag op Caroline Nederland in
het programma van Graham Gill, bij wie het net is
of hij niet zo lang van de radio is geweest, een
kort telefoongesprek met Tony Allen, waarin de
heren even bijpraten. Leuk, beiden in een pro-
gramma na ruim een kwart eeuw terug te horen.

Nog meer herinneringen

Naar aanleiding van de opmerking in het februari-
nummer dat Radio Caroline Nederland zelfs op
postzegels is te vinden, stuurde Evert Stolman
een eerste dag enveloppe van zegels die zijn
afgestempeld op de dag dat Radio Veronica als
zeezender diende te verdwijnen. Ook stuurde hij
een soort van flyer die in de jaren tachtig werd
uitgedeeld om mensen naar de Norderney te lok-
ken, die toen in de haven van Amsterdam lag
afgemeerd. Tenslotte nog een aanmeldingskaart
om lid te worden van de Stichting Vrienden van
\eronica. (Zie ook de afbeeldingen op deze pagina.)

Nieuwe oude bekenden

VR 15 FEB: Vandaag wordt bekend dat bij Radio
192 vanaf morgen iedere zaterdagochtend tus-
sen 10 en 12 uur Cees van Zijtveld zal zijn te
horen. Deze onder meer oud AVRO medewerker,
kennen we natuurlijk uit de jaren zestig van Radio
Veronica. Vanaf overmorgen is Tom Blom (ex
AVRO, NOS en Radio Noordzee) iedere zondag-
middag tussen 2 en 5 uur te horen op Radio 192.

Freewave 341 - 9



Andermaal testen

Z0 17 FEB: Op zaterdag 23 februari zal het
programma van Radio Caroline andermaal wor-
den heruitgezonden via een zender, opgesteld
in één van de voormalige Oostbloklanden. Dit
keer zal het gaan om uitzendingen op de 576
kHz, een frequentie die door Radio Caroline in
de jaren tachtig van de vorige eeuw ook enige
tijd werd gebruikt.

Wijziging

MA 18 FEB: Heerlijk, zoals met velen wordt ge-
werkt aan de vele aanvullingen een wijzigingen
in de Discografielijst. We meldden daar onder
meer in de de LP Days of Future Past van The
Moody Blues werd gebruikt voor een LA jingle
van Mike Hagler. Het gaat om de jingle met ‘in the
beginning there was darkness’. Wel het betref-
fende nummer ‘In the beginning’ is inderdaad
van voornoemde formatie, maar staat op de LP
‘Threshold of a Dream’. Dan luisterde ikzelf naar
een recent ontvangen programma uit eind juli of
begin augustus 1967. Het is een ‘Lunchtime
Show’ op Radio Scotland met Richard Park en
daarin zit een promo voor een fanbal, waarbij
‘Western Union’ van de formatie ‘Five Americans’
ter ondersteuning is gebruikt. Een andere promo,
uit dezelfde show, is voor ‘The Sunset Scotland
Clan Ball’ en daar werd ter ondersteuning ‘Don’t
throw your love away’ van The Searchers ge-
bruikt.

Lang geleden

DI 19 FEB: Herbert Visser meldde ons vandaag:
‘Ik heb eerder vandaag zowel
Mart Roumen als Malcolm Smith
van harte gefeliciteerd ! Ik las in
de nieuwsgroep dat iemand
had uitgerekend dat het van-
daag 12,5 jaar geleden was dat
de raid op de Ross Revenge
plaatsvond. Ik heb ze maar
‘overvallen’” met dit nieuws. Ze
wisten het beiden ook niet.
Malcolm vertelde me nog dat hij
besloten heeft om de week-
enden niet langer op te offeren
voor Radio Caroline. Hij is er al
vijf hele werkdagen doorde-
weeks mee bezig. Het week-
end wil hij voortaan voor an-
dere dingen vrijhouden.”

Mart Roumen en Herbert Visser
© JvH

Overleden

VR 22 FEB: Op 59-jarige leeftijd is in zijn woon-
plaats Hilversum vanochtend Freek Simon overle-
den. Hij leed al geruime tijd aan een ernstige ziekte.
Het was Willem van Kooten die de jonge Freek in
1968 overhaalde om aan boord van de Norderney
nieuwslezer te worden. Liefst vijf jaar hield hij het
er vol tussen de bemanning, die veelal afkomstig
was uit Scheveningen en Beverwijk. Freek was
het vooral, die de humor erin hield. In 1973 besloot
hij het zendschip voor gezien te houden om aan de
wal verder te gaan werken.

Nieuws lezen

Allereerst ging hij voor het ANP werken, alwaar
zijn stem spoedig terug kwam op de radio via de
nieuwsbulletins op Hilversum 1,2, en 3. In 1976
trad Freek in dienst bij de TROS, alwaar hij ging
werken op de bureauredactie van TROS Aktua.
Ondanks zijn werk bij de omroep was Freek, die
een prachtige stem had, incidenteel nog als inval-
ler te beluisteren bij het ANP. Eind jaren zeventig
werd hij één van de drijvende krachten achter het
later zeer succesvolle programma ‘Kieskeurig’ dat
zowel een radio- als een televisieversie kende.
Ook ging hij de TROS Nieuws Show presenteren
en werd hij eindredacteur van de TROS Klanten
Service.

Vele programma’s

Freek was echter in veel meer programma’s bij de

TROS actief. We noemen nog ‘Hallo bij de TROS’,

‘Tros Wegwezen’, ‘Op Uw Gezondheid’ en ‘Per-

spectief. In de periode 1996 t/m 1999 was Freek
Simon de presentator van het
programma ‘TROS Spreekuur’
op Nederland 2. Ook was hij
werkzaam bij de productie van
diverse TELEAC series. Met het
overlijden van Freek Simon is
er een man met grote humor
heengegaan.

Eén voorbeeld

Dat Freek zeer zeker humor
had wil ik met één voorbeeld
bekrachtigen. In het begin van
de jaren negentig werden
floppy’s van hoofd officier van
Justitie in het district Amster-
dam, Vrakking, gestolen. Deze
floppy’s, uiteraard met daarop
zeer vertrouwelijke informatie,
werden aan Peter R. de Vries
—die toen nog bij de TROS in

10 - Freewave 341



Freek Simon .

dienst was — te koop aangeboden. Vervolgens werd in zijn
programma daar aandacht aan besteed en enkele voor-
beelden op de televisie vertoond van wat er op de docu-
menten aan informatie stond.

Inval

Na overleg met de politie in Hilversum werd enkele dagen
later door de politie van Amsterdam een inval gedaan in de
TROS burelen om na te gaan waar de schijfies waren met
als doel uiteraard de eigendommen van Officier Vrakking
terug te krijgen. Plots stond ook een filmploeg van RTL4 op
de stoep om berichtgeving te kunnen verzorgen voor hun
Nieuws rubriek. En daar kwam Freek Simon om de hoek.

Regenjas

Freek zag de cameraploeg, pakte zijn regenjas en liep naar
buiten om zich vervolgens als commissaris ‘Overmars’ van
de politie voor te stellen. Daarna werd commissaris Freek
geinterviewd over de inval en over eventuele resultaten.
Freek bevestigde dat men op zoek was naar de schijven,
maar dat er verder geen commentaar kon worden gege-
ven. Dezelfde avond verschenen de beelden op RTL4.
Pas een dag later werd de redactie van RTL Nieuws door
de TROS geinformeerd dat commissaris ‘Overmars’ nie-
mand anders was dan de TROS medewerker Freek Simon.

Uit eigen beweging

VR 22 FEB: Ted Bouwens meldt me vandaag dat hij defini-
tief een streep heeft gezet onder zijn medewerking aan de
programma’s op Radio 192. Duidelijk heeft hij gemeld dat
het hierbij om een privé reden gaat.

Dank aan: Jelle Boonstra, Martin van der Ven, Martin
Kayne, Jan Hendrik Kruidenier, Mary en Chris Payne,
Bert Bossink, Nico Huig, Rob Olthof, Ettienne
Kerremans, Evert Stolman en Herbert Visser.
Samenstelling: HANS KNOT

NIEUWS UIT

BELGIE

VRT start ‘Interactieve Omroep’
In de maand februari startte de open-
bare omroep met de installatie van digi-
tale ‘settopboxen’ voor interactieve te-
levisie. Settopboxen zijn toestellen die
als ‘proefproject’ geplaatst worden bij
een honderdtal huisgezinnen in Scho-
ten. De bedoeling is dat aan de hand
van deze settopboxen in het digitale
tijdperk, televisie een interactieve toe-
passing krijgt. Het proefproject moet
een hele reeks kinderziektes aan het
licht brengen. Voor het proefproject
werkt de VRT samen met Belgacom en
haar filialen Skynet en Proximus. De
combinatie van dvbt-uitzendingen
(digital video broadcasting - terrestrial)
een retourkanaal via een ADSL
telefoonlijn en een harde schijf in de
settopbox moet de VRT nieuwe vor-
men van programmering toelaten. De
VRT wil hiermee televisie aan het inter-
net linken. Via Belgacom dochter Skynet
moet de telecomoperator er voor zor-
gen dat de kijker met zijn televisietoe-
stel ook kan surfen, mailen en chatten.
Gespreid over twee jaar wordt er door
de openbare omroep, Belgacom en de
Vlaamse regering 9,02 miljoen euro in
het project gestopt. Het digitale thuis-
platform kreeg ondertussen de naam
van ‘lO’, wat staat voor Intelligente of
Interactieve Omroep.

Lang leve radio

In de week van 15 februari verscheen
er in de wekelijkse krant ‘De Bond’ een
meer dan aardige kolom van Jaak
Dreesen, criticus bij radio en televisie
voor De Bond. Graag een bloemlezing
uit zijn kolom: “Televisie mag dan een
fascinerend medium zijn (en dat blijft
het, ondanks de onzin die het scherm
vaak teistert), radio is toch ook niet mis!
Wie aandachtig naar de radiojournaals
luistert, kan het tv-nieuws rustig over-
slaan. Uiterst zelden ziet hij daar iets
waar hij nog niets had over gehoord.
Hij ziet radio-met-beelden, en die zijn

Freewave 341 - 11



zelden absoluut es-
sentieel voor de in-
houd van de bood-
schap, maar toege-
geven, een combi-
natie van kijken en
luisteren is leuker
dan alleen maar luis-
teren. En dus kijken
we toch maar tele-
visie. Gelukkig staat
radio voor meer dan
nieuwsvoorziening.
Voor intelligent amu-
sement bijvoor-
beeld, of horen
Sven Speybrouck en Koen Fillet op Radio 1 (zie
foto) niet thuis in die hoek? Ze gaan toch van
maandag tot vrijdag van 9 tot 11 uur als volleerde
cabaretiers te werk in hun programma Jongens
en Wetenschap, terwijl wij antwoord krijgen op
de wonderlijkste vragen, als daar zijn: Hoe komt
het dat mensen hikken? Of de vraag wat er ge-
beurt als een mens ondersteboven hangt. Dage-
lijks zo een programma op poten te zetten, het
moet een heidens karwei zijn, maar de jongens
redden zich prima”. Gezien de over de algemeen
geringe aandacht die radio toegemeten krijgt in
de pers, vond ik het de moeite van het melden
waard. De Bond is een wekelijks krantje dat uit-
gegeven wordt door De Bond van Grote en van
Jonge Gezinnen en dat een wekelijkse oplage
heeft van meer dan 300.000 exemplaren en naar
de aangesloten leden verzonden wordt.

Toekenning commerciéle radiolicenties in
Vlaanderen.

De hardnekkige geruchten over een lek die al tij-
den in Vlaanderen circuleren, worden door een
gezaghebbende insider bevestigd. De griffier van
het VCM (Vlaams Commissariaat voor de Media),
topambtenaar Roland Masyn, werd onlangs door
CD&V- parlementslid Carl Decaluwé aangewe-
zen als het mogelijke lek.Voor de duidelijkheid, het
VCM is een onafhankelijk orgaan dat uiteindelijk
besliste welke kandidaat radiostations de licentie
kregen om uit te zenden. Het VCM bestaat uit drie
magistraten waarvan één wel degelijk gelekt
heeft over de toekenning van een vergunning
aan 4FM van de groep Think Media

Even terug in herinnering

Begin september 2001, net voor de toekenning
van een landelijke radiolicentie aan 4FM, ontstond
er plotseling een koersstijging van het aandeel

van Think Media op de Brusselse beurs. Gemid-
deld werden er dagelijks een paar honderd aan-
delen verhandeld, maar op 5 en 6 september gin-
gen er meer dan 8.000 over de toonbank. Ge-
volg: verdubbeling van de koers van het
aandeel.lemand heeft een flinke winst op zak ge-
stoken, mogelijk op basis van voorkennis die werd
verkregen door ‘lekkage’ bij de VCM. De beurs-
autoriteiten van Euronext Brussel vroegen op 7
januari van dit jaar aan het VCM meer gegevens
over de timing van de procedure van toekenning
van de radiolicenties, omdat de koers en volume-
ontwikkeling van het aandeel Think Media net voor
de toekenning van een radiolicentie aan 4FM een

opvallende stijging hadden.
s

Antwerpse megadancing Zillion

en momenteel woonachtig in de
Antwerpse gevangenis, was een van de kopers.
Maurice De Velder, Think Media baas, bevestigde
dit. Maar als belangrijkste koper circuleert de naam
van Freddy Van Dyck een reclameman uit de
Kempen, aandeelhouder van Think Media en
lobbyist voor 4FM. VVan Dyck was ook de man die
Vlaams mediaminister Dirk Van Mechelen enkele
weken voor de toekenning van de radiolicenties
tijdens diens vakantie op het Griekse eiland Korfoe
toevallig tegen het lijf liep. Kortom, het wordt zelfs
voor het Vlaams Parlement zo ingewikkeld dat
alvast de oppositie de oprichting van een
onderzoekscommissie heeft geéist.

Eén der kopers
Frank Verstraeten, de eigenaar
van de ondertussen gesloten

ETIENNE KERREMANS

NIEUWS UIT DUITSLAND

Door samenwerking sterk
Het Ostseemagazin, een succesvol radiopro-
gramma dat is ontstaan middels samenwerking

van Radio Sweden, Ylies Radio uit
Finland en de NDR uit Duitsland, is m
inmiddels ruim twee maanden ook te

beluisteren in het aanbod van EuroMax, het Duits-

talige programma van World Radio Network. Het

gaat om een één uur durend programma dat we-

kelijks wordt uitgezonden en dat afwisselend

wordt geproduceerd in de studio’s in Stockholm,

Helsinki en Kiel en Schwerin. Het programma

geeft een duidelijk beeld van het dagelijks leven in

12 - Freewave 341



voornoemd deel van Europa en

N‘DR 1 bestaat uit interviews, portretten,

reportages en muziek. Men be-

schikt over een groot net aan correspondenten

binnen het gebied van de landen die betrokken
zijn bij het programma.

Wel aankoop

De Amerikaanse onderneming Liberty Media heeft
besloten wel tot aankoop over te gaan van zes
regionale kabelondernemingen in Duitsland. Ze
zullen van Telecom worden overgenomen. De
karteldienst had bezwaar gemaakt omdat men
van mening was dat Liberty door de aankoop,
waarmee een bedrag van 5.5 miljard Euro is ge-
moeid, te veel macht zou krijgen. Wanneer de
koop doorgaat heeft Liberty 60% van de Duitse
kabel in handen met een potentieel van liefst 18
miljoen kijkers.

INGO PATERNOSTER

NIEUWS UIT

ENGELAND

Voor het eerst in 32 jaar

De BBC heeft op 11 maart jongstleden voor het
eerst in 32 jaar een nieuw station geopend, ge-
naamd 6 Music. Het is een digitale service voor
hen die gepassioneerd zijn van rock en popmu-
ziek. Het heeft jaren geduurd voordat het station
er echt was en was eerder bekend onder de
werknaam Network Y.
Het gaat bij de muziek-
keuze niet alleen om de
muziek uit de afgelopen
veertig jaar maar ook om de nieuw uit te brengen
muziek. De luisteraars kunnen dagelijks interactief
meewerken aan de programmering door een
keuze te maken bij het samenstellen van de live
concerten. Hiertoe heeft de BBC een enorm groot
archief aangelegd. Het netwerk kan via internet
ook bereikt worden via www.bbc.co.uk/
6music

BEE usic

Onderzoek

Uit een recent onderzoek van de BBC blijkt dat
een groot aantal kijkers gaat zappen op de televi-
sie als een politicus aan het woord komt. In en-
kele gevallen gaat het daarbij om een percentage
van 40% van de kijkers. De BBC, die zich niet ziet
als partij die politieke problemen aan de kaak stelt

maar als onderdeel ervan, vindt dat het tijd wordt
om de onderwerpen met politieke achtergrond
aantrekkelijker te maken zodat meer kijkers gein-
teresseerd blijven.

Naar Capital Radio

John O’Hara, de voormalige managing director van
Atlantic 252, heeft een betrekking aangenomen
bij Capital plc. Hij is benoemd tot programma di-
recteur van de regionale radiostations buiten de
regio Londen. Hij zal wel samenwerken met Jeff
Smith, die dezelfde job heeft bij Capital 95.8 FM in
de Britse hoofdstad. O’Hara begon zijn radio-
loopbaan binnen de lerse piratenscéne in de ja-
ren tachtig van de vorige eeuw en wel bij Radio
Dublin. Ook was hij actief bij Radio City FM en City
Gold in Liverpool. In 1996 werd hij programma-
directeur bij Radio Hallam in Sheffield. In 1998
werd hij onderscheiden als ‘programme director
of the year’ in Engeland.

Deal met Disney

Capital is trouwens een overeenkomst aange-
gaan met het Disney Network uit de VS. Hierdoor
is via het digitale platform in Engeland nu Capital
Disney te ontvangen dat zich richt op de zeer
jonge kinderen.Het heeft Capital's station The
Cube, dat zich op dezelfde groep richtte, vervan-
gen. Het potentieel bereik is momenteel de helft
van de Britse populatie.

Meer winst

De BBC heeft met het verkopen van haar
producten het afgelopen jaar liefst 20% meer
winst gemaakt dan in 2000. Het gaat om een be-
drag van in totaal 281 miljoen Euro, waarbij de
hoogte van de winst vooral is te danken aan de
verkooprechten van ‘The Weakest Link’, een pro-
gramma dat in Nederland onder de noemer ‘De
Zwakste Schakel’ wordt uitgezonden.

Capital Gold ook naar Manchester

TWG'’ s BigAM is deels in eigendom gekomen van
Capital Radio plc. Het gaat om een deal waar
slechts 250.000 Pond van eigenaar is veranderd.
Door deze investering is het voor Capital mogelijk
geworden aan het digitaal platform in Manches-
ter deel te gaan nemen, waardoor Capital Gold
ook in deze grote stad zal zijn te ontvangen.

HOWARD G ROSE

Steun Freewave/ SMC en doe mee met

de Sponsorloterij.
inschrijfformulier op blz. 28

Freewave 341 - 13



NIEUWS DE

WERELD ROND

NIEUWS UIT
AMERIKA

Private radio

In Afghanistan is recentelijk een privaat
radiostation opgericht dat een onafhan-
kelijk programma maakt. Ook is er, even
over de grens met Pakistan, een illegaal
station door de Pakistaanse autoriteiten
uit de ether gehaald. Men richtte zich
vooral op de volkeren in Noord Oost Af-
ghanistan met als doel onrust te veroor-
zaken. Ondertussen worden er in het land
twintig jonge journalisten een trainings-
programma aangeboden door de BBC
World Service, waarin ze eerlijke radio
leren te maken.

Verlengd
Radio Telefis Eireann (RTE), de lerse
staatsomroep, heeft haar contracten met
Merlin Communications, voor het versprei-
== den van de signalen van
RTE RTE via de kortegolfzenders
van Merlin, verlengd. Hier-
voor worden niet alleen de zenders van
Merlin in Groot Brittannié ingezet maar ook
die in Singapore, Scension en Sackville
om daarmee de belangrijkste doelgebieden
van de RTE buiten de lerse grenzen te
kunnen bereiken. Merlin krijgt de signalen
binnen via de satelliet in haar centrale con-
trole kamer in Londen. Van daaruit wordt
het signaal verder verspreid naar de di-
verse zenderparken. De duur van de ver-
lenging is voorlopig op een jaar gesteld.

Speciaal voor de vrouwen

In het Afrikaanse Oeganda zal nog voor
het eind van het jaar een nieuw station
worden geopend onder de naam MAMA
FM. Op zich niet opzienbarend. Het gaat
het grote merengebied van het land be-
dienen met programma’s die alleen gericht
zullen worden op de vrouwelijke luiste-
raars. Het zendt al uit vanuit de hoofdstad
Kampala, met een bereik van rond de 400
km. Doordat er een tweede station komt
wordt een groot deel van het land be-
diend.

JELLE KNOT

Benoemingen

Clear Channel Communication heeft twee nieuwe ‘vice
presidents’ benoemd voor de verkoopafdelingen. Katey
Bryne is verantwoordelijk voor

de stations in Zuid Oost Ame- !I:_"J EARCHAMMEL
rika en Karen Theobald werkt

inmiddels voor alle stations in Groot Washington. John
Martin heeft ook een benoeming gekregen als General
Manager en wel voor de afdeling Interactieve Zaken.

Verliezen
De recessie binnen de Amerikaanse mediaindustrie blijft
zich voortzetten. Onlangs werden de kwartaalcijfers

over het laatste kwartaal van 2001
vm bekend van VIACOM. Deze onder-

neming, die onder meer eigenaar is
van MTV en TMF, bleek in de periode oktober t/m decem-
ber een verlies te hebben geleden van 43 miljoen dollar.
Over het gehele boekjaar 2001 staat een verliespost
van 224 miljoen dollar.

JAN HENDRIK KRUIDENIER EN RENE BURCKSEN

ANDERMAAL:

TWIJFEL MEE MET SMC

Wie van de drie?

Op 26 januari togen Peter Harmsen (webmaster van
SMC) en ik naar Harlingen. Daar lag een party boot
afgemeerd. Radio Caroline Nederland ging van start die
middag om twaalf uur en Sietse Brouwer deed de aftrap.
Reuze gezellig, Hans Knot en onze Duitse vriend Martin
van der VVen waren er ook en diverse Engelse deejays,
waaronder Stevie Gorden (de laatste man die van boord
van de MiAmigo ging voordat deze zonk). Dat is ‘Caroline
1’ zullen we maar zeggen. Dan heb je ook nog Caroline
UK van Malcolm, op afstand ‘bestuurd’ door Ronan, 24
uur per dag op de ASTRA satelliet. Officieel is er een
band tussen Caroline Nederland en Caroline UK, echter
we krijgen de indruk dat er in de Caroline familie een
breuk is ontstaan. Diverse deejays uit Engeland werken
nu voor de familie in Harlingen en niet meer voor Malcolm,
Caroline UK. Malcolm heeft het moeilijk. Sekteleden van
hem beginnen voor zichzelf, zo ook Sietse. Tanden-
knarsend vanuit de pub in Highgate Londen achter het
zoveelste glas witte wijn zal hij wel denken: “Shit, die

14 - Freewave 341



Hollanders zijn alweer verder dan wij, de historie
herhaalt zich andermaal.”

Horizon:

Malcolm moet nu ook voor eigen parochie uitleg-
gen (in het blad Horizon nr. 81 van januari 2002)
waarom hij dingen doet zoals hij die nu doet.
Tandenknarsend merkt Malcolm op dat hij het blad
Horizon negatief vindt, want bekend is dat de re-
dactie van Horizon niets liever heeft dan dat de
Ross Revenge weer het zeegat kiest, zich overi-
gens niet afvraagt wie de kosten van uitzending
gaat betalen alsmede de juridische consequen-
ties. De wet in Engeland is aangescherpt, waar-
door justitie in staat wordt gesteld een schip op
volle zee te enteren. Terecht neemt Malcolm dit
risico niet. Malcolm memoreerde in het blad Hori-
zon dat de studio aan boord antiek is en boven-
dien is het een vrij kostbare zaak om vanaf de
Ross Revenge een verbinding te maken met de
up link naar de satelliet. Malcolm heeft dus geko-
zen voor de goedkoopste optie van uitzenden en
dat is nu eenmaal ASTRA digitaal en door daar-
naast gebruik te maken van de oude studio van
EKR (European Klassik Rock). Studiogebruik en
de verbinding viaASTRA kosten ruim fl. 120.000,-
op jaarbasis, dat is ruim EUR 54.500,-, ook geen
kattenpis, maar wel de goedkoopste methode.
Bovendien, zo vervolgt Malcolm, alle Caroline
mensen hebben vaste banen en kunnen dus niet
permanent op het schip verblijven. Dat is dus een
van de redenen waarom - en dat valt hem wel
aan te rekenen - er overdag geen gepresenteerde
programma’s zijn. Als de vaste staf een baan heett,
dan zoek je toch ‘uitzendkrachten’?

Steekhoudend?
Het geleuter over het ‘niet kunnen ontvangen’ van
Radio Caroline is volgens Malcolm
ook geen steekhoudend argu-
ment, omdat je voor 75 pond = EUR
123,- aan een schotel kan komen
inclusief digitale tuner. Nu meen ik
me te herinneren dat onze Engelse
vriend Andrew Emmerson ten
overstaan van Hans Knot en mij
heeft uitgelegd dat men in Enge-
land geen twee schotels op het
dak mag hebben. De meeste En-
gelsen hebben hun schotel op
Astra 28 graden oost staan en de
rest van Europa op 19 graden
oost. Dit zou dus een verklaring

Peter Moore (Malcolm) © JvH

kunnen zijn waarom er in de UK enige commotie
is ontstaan over de ontvangst.

World Space

Wie de radiodag in 2001 heeft bezocht, had kun-
nen zien dat Caroline mensen een World Space
ontvanger bij zich hadden. Gewoon een portable
radio, met ontvangst op AM, FM en World Space.
Zo'n portable met klein schoteltje kan je overal
meenemen, mits je het schoteltje maar op het zui-
den richt. Lijkt ideaal dus, echter als luisteraar
heb je dan alleen maar Radio Caroline en een
rockstation. Voorts zit er nog een Marokkaans
station op maar dat is voor westerse oren niet
interessant. In World Space hebben ze miljoenen
ingestoken: stel dat Caroline erin stapt en de ei-
genaren van World Space stoppen ermee, dan is
men alles kwijt. Men biedt Caroline voor 20.000
pond 24 uur per etmaal aan uitzendtijd aan, dat is
* 32.672,— Als ik in Malcolm zijn schoenen stond,
zou ik ook aarzelen. Temeer, daar er nog maar
heel weinig handelaren zijn die World Space
tuners verkopen. Hans en ik zijn in Oxford Street
een Dixons binnengelopen en daar had zelfs de
bedrijfsleider er niet van gehoord. Een dubbele
handicap dus voor de luisteraar. 22 februari belde
ik nog met Malcolm en hij gaf toe dat het World
Space project nog slechts op de achtergrond
meespeelt.

Capital Radio

Een Engelse fan gaf Malcolm de suggestie om
naamlicentie te verbinden aan bijvoorbeeld Capital
Radio plc in London. Aardige suggestie vond
Malcolm, maar dan is Caroline in handen van het
grootkapitaal en dan hebben we helemaal niks
meer. Ook geen optie dus. Het aardige van
Caroline is, aldus Malcolm, dat het helemaal vrij

Freewave 341 - 15



is, zonder boekhouders, aandeelhouders en men-
sen van buiten die menen iets in de melk te brok-
kelen te hebben en elk half jaar naar de winst-
cijffers vragen. Een andere fan kwam op het idee
om investeerders te gaan zoeken teneinde
Caroline een zekere financiéle armslag te geven.
Goed idee zegt Malcolm, echter investeerders in-
vesteren niet voor de grap, maar ze willen winst
zien en dat kunnen we niet garanderen. Als je
namelijk een groep investeerders aantrekt, dan
hebben die ook het recht om bepaalde figuren uit
de organisatie te gooien: kijk maar wat er ge-
beurd is met Bob LeRoi, die uit de Medway orga-
nisatie werd gezet en kijk bijvoorbeeld naar Ray
Clark die uit The Breeze in Essex werd gezet.
Alhoewel sommigen denken dat ik op de verkeerde
manier bezig ben moet je toch toegeven dat Radio
Caroline tot op de huidige dag onafhankelijk is en
volkomen vrij. Als je Radio Caroline wilt horen,
dan koop je een schotel, als je golf wilt spelen
dan zoek je een golf club op.

Afscheiding

Wat Malcolm dus in nummer 81 van het Horizon
Magazine zegt, is deels waar. Hij koos voor de
goedkoopste optie, hij koos voor onafhankelijk-
heid. Hij koos voor vrijheid. Het vervelende is, dat
er een splitsing, zo u wilt een afscheiding, is
gekomen tussen Caroline UK en Caroline Neder-
land. In Horizon nr. 82 wordt erop gewezen dat
de Engelsen (lees Malcolm) te weinig hebben
gedaan om Caroline meer bekendheid en popula-
riteit te geven. ’s Morgens tijdens werkdagen
behoef je het niet aan te zetten, want het is non
stop en saai. Gepresenteerde programma’s be-
ginnen pas in de avond, dat is dodelijk, want de
meeste mensen hebben ’'s avonds de televisie
aan! Het kost niets meer om een interview af te
geven aan de Londense Evening Standard om
deejays, die net beginnen en die naam willen
maken, zo gek te krijgen overdag programma’s te
laten presenteren. Goede leerschool voor aan-
komende deejays en je hebt dan tenminste een
programma de gehele dag en nacht. Daar dit tot
heden niet is gebeurd, is een slechte beurt van
Malcolm.

Heruitzending

Malcolm kan het zichzelf gemakkelijk maken door
Sietse Brouwer te verzoeken de door hem ge-
brachte programma’s met presentatie te mogen
heruitzenden via de ASTRA. Niet gedaan en dus
een gemiste kans! Zou toch leuk zijn voor de luis-
teraars om Graham Gill weer eens terug te ho-
ren? Ik weet niet of u allemaal wel eens de zee-

zender nieuwsgroep leest op internet, moet u
beslist doen. Het gemiddelde niveau is vaak be-
denkelijk, maar soms lees je toch ook leuke din-
gen van de pen van Herbert Visser, Hans Knot en
anderen. Maar er zijn ook andere voorbeelden
terug te vinden. Zo meende Eric Maas Peter Moore
(Malcolm!) te moeten uitmaken voor kotsbrok en
hij omschrijft zijn eigen verkniptheid als volgt: ‘De
Ross Revenge liep op een zandbank, wat doet
Peter Moore? Hij komt lachend in beeld en zegt:
we gaan er een museum van maken. Voorbeeld
2: De Ross wordt naar binnen gesleept. Peter
Chicago krijgt een ketting naar zijn gezicht. Weet
je nog? Peter Moore komt lachend in beeld en
zegt dat hij een RSL gaat aanvragen vanaf een
kade. En dan die Caroline op de kabel, het lijkt wel
een bejaardenhuis met al die grijsaards zonder
enige passie, aldus meneer Maas.Waar liggen de
grenzen van een psychose en gezond verstand?’
Aldus meneer Maas.

Onzinnig

Meneer Maas: ik en alle lezers van Freewave
vragen u: hoe zou u het doen? Gelukkig wordt in
de nieuwsgroep meteen gereageerd op dit hys-
terische geschrijf. Ene Hans van Dijk meldt dat
Peter Moore zeker zijn vriend niet is, maar hij heeft
wel al het mogelijke gedaan om de Ross Revenge
van de sloper te redden. Hij gaat verder: ‘We kun-
nen ons natuurlijk afvragen of het misschien niet
beter was geweest als de boot of lekker vergaan
was op de Goodwin Sands of gesloopt. Tenslotte
heeft ook de Mi Amigo een eervol zeemansgraf
gekregen. Die RSL was in die tijd, begin jaren
negentig, een manier om aan geld te komen. Mo-
gelijkheden om het zeegat weer te kiezen zijn er
nu niet meer, na een nieuwe wet welke eind 1990
van kracht werd. Het is niet meer mogelijk om op
een ouderwetse manier met een zendschip van
de vrije zee uit te zenden. Dat moeten wij in de
nieuwsgroep zelfs inzien.” Na enige regels over
dit onderwerp geschreven te hebben, eindigt hij
als volgt: ‘Peter Moore zou gewoon moeten doen
waar hij goed in is en dat is de Ross Revenge
onderhouden. Het radiomaken moet hij gewoon
aan anderen overlaten die van de hoed en de
rand weten. Dat is dus niet de groep freaks die
zich om hem heen verzameld heeft. Het is toch al
een klein wonder dat Radio Caroline niet net zo
roemloos ten einde is gekomen als bij ons Radio
Veronica.” En daar heeft hij wel een goed argu-
ment in handen. Waar is het echte Radio Veronica
gebleven? Tot de volgende keer.

ROB OLTHOF

16 - Freewave 341



DE RADIO ALS POLITIEK STRIJDMIDDEL

Propagandaradio in heden en verleden (2)

g

. -
s

8. Het Oostblok

Van China stappen we over naar het Oostblok en
wel naar Radio Tirana in Albanié. Het is niet zo’n
grote stap, omdat het station voorheen samen-
werkte met China om uitzendingen te kunnen ver-
zorgen gericht op Roemenié€, Polen en het toen-
malige Tsjecho-Slowakije. De ontwikkeling van
Radio Tirana verliep vooral in jaren zestig, een
stuk sneller dan die van de andere internationale
services. Het station kon dan ook rekenen op de
nodige buitenlands hulp. Eerst werd Albanié ge-
steund met financiéle en technische hulp vanuit
Rusland en later waren het de Chinezen die het
nodige geld inbrachten. Van al dat geld werden
zeer krachtige zenders aangeschaft. Ondanks
deze buitenlandse steun drukte een groot deel
van de jaarlijkse kosten evenwel op het budget
van de Albanese regering. Eén derde deel van de
Albanese uitzendingen was tegen het einde van
de jaren zeventig gericht op de andere commu-
nistische landen.

Bij de uitzendingen bleek vaak de kwantiteit voorop
te staan; de kwaliteit van de uitzendingen van
Radio Tirana stond op zeer laag peil. Dit was
vooral het geval sinds de terugtrekking van de
Chinese financiéle ondersteuning. Vanaf dat mo-
ment ging het duidelijk bergafwaarts met de uit-
zendingen van Radio Tirana. Vergelijken we de
uitzendingen van Radio Tirana met de internatio-
nale uitzendingen van bijvoorbeeld Radio Boe-
karest in Roemenié, dan kunnen die laatste echt
professioneel worden genoemd. Dit kwam mede
door het feit, dat men daar als hoofddoel had om

de berichtgeving te verzorgen voor landgenoten
in het buitenland. De Roemenen achtten het bren-
gen van propaganda niet in overeenstemming met
de doelstellingen van de leiding van het land.

In dat opzicht verschilde de situatie in Roemenié
aanzienlijk van die in Tsjecho-Slowakije. Daar
werd sinds 1968 een hardere lijn ingezet voor de
radio-uitzendingen. Er werd gestreefd naar pro-
gramma’s, die kwantitatief op een hoog niveau
stonden en datgene brachten, wat de regering
voorschreef. In Roemenié viel er in de uitzendin-
gen een bepaalde vrijheid te bespeuren, als het
ging om politieke en culturele onderwerpen. De
internationale uitzendingen behelsden vooral on-
derwerpen, die toeristen naar het land moesten
trekken. Hierbij speelden economische motieven
een belangrijke rol, daar het land er op dat mo-
ment financieel bepaald niet goed voor stond. Wat
betreft de internationale uitzendingen van Radio
Warschau kan worden gesteld, dat men hoofd-
zakelijk de uitzendingen richtte op de vele Polen,
die in het buitenland verbleven.

De internationale

service van Ra-

dio Berlin in het

toenmalige Oost

Duitsland heeft

tegen het einde

van de jaren

zestig een duide-

lijke beperking gekregen als het om de propa-
ganda gaat. Men heeft deze vooral gericht op de
ontwikkelingslanden in de Derde Wereld. Duide-
lijk kan dus worden gesteld, dat tegen het einde
van de jaren zeventig vooral Radio Moskou en
Radio Peking op uitgebreide schaal en beide op
eigen wijze propagandaradio maakten vanuit de
communistische wereld.

9. De stem van Amerika

Al de voorgaande, communistisch georiénteerde
statons vormden de tegenstrevers van de Voice
of America. De VOA, die in 1979 dagelijks zo’n
vijftig miljoen mensen voorzag van haar program-
ma’s, is op het punt van haar propaganda in ze-
kere zin vergelijkbaar met die stations. Aan de
andere kant neigt het station toch ook meer naar
een objectieve berichtgeving als die van de Britse

Freewave 341 - 17



BBC, waarover we hieronder nog komen te spre-
ken. De VOA is niet het enige Amerikaanse
propagandastation. Andere bekende namen zijn
onder meer Radio Liberty en Radio Free Europe.
Anders dan deze twee stations is de VOA staats-
eigendom. Hetzelfde geldt voor de RIAS (Radio
In American Sector, ofwel Rundfunk im
Amerikanischen Sektor) en het AFN, die destijds
onder meer voor vermaak en nieuws zorgden
voor de Amerikaanse troepen in West Duitsland.
De politiek van deze stations was en is neerge-
legd in een groot aantal door de staat gestelde
richtlijnen, die door de direct verantwoordelijken
nauwkeurig dienen te worden opgevolgd. Vooral
de uitzendingen van de VOA hadden nogal eens
te lijden onder de “botte” uitspraken van de di-
verse radiomakers. Er werden ook vaak sterk
ideologische aanbevelingen geuit. De “waarheid”,
die werd gepredikt, was die van de “constante
Amerikaanse, democratische en anti-
communistische, waarheden van de zegeningen
van de vrije markt en het individualisme.”

—

D" YOICE OF AMERICA jog

W

Eiing

De geschiedenis van de VOA is er een met de
nodige ups and downs. Het station begon zijn
uitzendingen heel plotseling, namelijk 79 dagen
na de Japanse luchtaanval op Pearl Harbour. In
februari 1942 waren er in geheel Amerika slechts
een dozijn kortegolfzenders aanwezig. Ze moes-
ten, alvorens in gebruik te kunnen worden geno-
men door de VOA, eerst worden onteigend van
de commerciéle stations, die ze zelf voor hun
anderstalige uitzendingen gebruikten. Pas daarna
kon de VOA ze voor haar propaganda-activitei-
ten inzetten. Het gebrek aan zendapparatuur was
natuurlijk niet het enige probleem voor de VOA.
Ook de nodige gedragsregels moesten voor de

Amerikaanse propagandaradio nog worden vast-
gesteld. Radiomakers, die door de VOA werden
ingehuurd en voorheen binnen de Amerikaanse
radio-industrie actief waren geweest, moesten
overschakelen naar een totaal ander concept.
Ze moesten het idee van “radio maken voor ad-
verteerders” van zich afzetten. Nieuwe technie-
ken moesten worden aangeleerd. De radio in
Amerika — en dus ook de radiomaker — bleek be-
paald niet op deze nieuwe situatie te zijn afge-
stemd.

Voorts diende een controleregeling ingesteld te
worden voor het gebruik van de diverse frequen-
ties in Amerika, zodat de toekomstige uitzendin-
gen van de VOA niet gestoord zouden kunnen
worden. Verder moesten er duizend en één kleine
dingen worden geregeld, alvorens de program-
ma’s van de VOA van start konden gaan. Toch is
een compliment op z'n plaats daar een geheel
verward bestel binnen 79 dagen werd omgezet
in een goed functionerende organisatie, waarbij
de VOA de grootst mogelijke armslag kreeg om
als “propagandastation” te fungeren. Toch wa-
ren alle problemen daarmee niet opgelost. Vrij-
wel direct na de start van de VOA ontstonden er
problemen over het beheer en de rol van het sta-
tion. Wat was bijvoorbeeld de rol en de inbreng
van de Europese bondgenoten? Het antwoord
op die vraag werd bemoeilijkt doordat zowel het
Ministerie van Oorlogsinformatie — verantwoor-
delijk voor de Amerikaanse oorlogspropaganda —
als het Ministerie van Overzeese Zaken — de voor-
ganger van de hedendaagse CIA — zich op die
kwestie stortten. Hetgeen vervolgens weer tot
de nodige onenigheid leidde binnen de Ameri-
kaanse regering.

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog
was men echter over het algemeen wel te spre-
ken over de VOA. De organisatie was erin ge-
slaagd om, in de oren van de gemiddelde Ameri-
kaan, een redelijke reputatie op te bouwen. Het
stempel, dat de VOA in Europa vaak had opge-
plakt gekregen van “ongelooflijk en onwaar”, was
langzamerhand uitgewist en de luisteraars be-
gonnen vertrouwen te krijgen in de juistheid van
de berichtgeving van de VOA. Naast de BBC
World Service, wiens reputatie op het gebied
van betrouwbare informatie onbetwist was, had-
den ook de uitzendingen van de VOA het nodige
krediet bij de luisteraars weten te verwerven.

10. De VOA en de koude oorlog
De echte grote problemen ontstonden direct na

18 - Freewave 341



de Tweede Wereldoorlog. In de eerste plaats
was er een groot afgrijzen zowel voor het woord
“propaganda” als voor de activiteiten die daar-
mee in verband werden gebracht. Bij het woord
propaganda dacht de gemiddelde Amerikaan, na
het oorlogsgebeuren, meteen aan de Nazi's en
de Russen. Voor de Amerikanen was zoiets on-
democratisch en onnodig in een vrij Amerika. Het
was in de ogen van vele Amerikanen tevens on-
nodig om kostbare dollars aan dit doel te beste-
den. Men zag het doel van de VOA meer als het
wegtrekken van het “ideologisch waas” van de
ogen van de bevolking van landen die onder com-
munistische invloed stonden.

Het Amerikaanse Congres, bevreesd voor een
algeheel Engels monopoliepositie om de westerse
kijk op de wereld te prediken, bleef geld pompen
in de uitzendingen van de VOA. Vervolgens kwam
de “koude oorlog”, die een extra accent kreeg
door het eerste Russische experiment met een
atoombom (1949) en later de oorlog in Korea
(1950-1953). Deze gebeurtenissen vormden de
context voor de invoering en verdere uitwerking
van de zogeheten Smith Mundt Act (1948), waar-
bij garantiefondsen werden gevormd voor een
langdurig voortbestaan van de VOA. Velen za-
gen de beslissing van de regering ironisch als
een blad, dat door de wind gekeerd was. Eén
jaar eerder nog had immers de meerderheid van
het Congres zich nog uitgesproken tegen de ver-
dere financiering van de VOA. En vervolgens
sprak het merendeel zich uit voor een station,
met zenders verspreid over de hele wereld, dat
meningen, muziek, cultuur en verdere
berichtgeving ongehinderd de wereldether in zou
kunnen sturen.

Meteen werd door de VOA een grote reclame-
campagne gestart, die geheel synchroon liep met
de Campaign for Truth van president Truman
(foto), die in de volksmond
ook wel de Truman Pro-
paganda War werd ge-
noemd. In 1950 werd er
door het Congres een be-
drag van in totaal 121 mil-
joen dollar uitgetrokken
voor deze campagne om
elke vorm van commu-
nisme te kunnen bestrij-
den. Het daarop volgende
jaar werd daarvoor door
Truman de Psychological Strategy Board inge-
steld, die de verantwoordelijkheid kreeg om de

gedragslijnen van de toekomstige propaganda
vast te stellen. In 1953 stelde de tot president
gekozen Eisenhower een psychologische advi-
seur aan om hem en de regering te adviseren in
“koude oorlogvoering”, waarbij uiteraard de VOA
ook een belangrijke rol in ging spelen. Hetgeen
volgens velen een té nadrukkelijke rol was.

Een van de voorbeelden van ongenoegen kwam
van senator Joe McCarthy, bekend van de hef-
tige communistenjacht die in die tijd in Amerika
plaatsvond. Gesteund door het Hickenlooper
Report, oefende hij veel kritiek uit op de regering
en de VOA over hun propagandavoering. Gevolg
was een inkrimping van de financién aan de VOA
door het Congres, hoewel de structuur in het
geheel ongewijzigd bleef. In de jaren vijftig zond
de VOA via de diverse zenders gemiddeld 500
uren per week uit. Dat werd al snel opgevoerd
tot 850. De daaropvolgende tien jaren werd dit
aantal weer drastisch ingekrompen, waarna
weer een uitbreiding te constateren viel met de
nadruk op bepaalde gebieden, waarbij uiteraard
Vietnam en de rest van Zuid Oost Azié een be-
langrijk doelwit vormden.

Eind jaren zeventig zond men uit in 36 talen en
verder verzorgde men de programma’s op tape
en plaat die met behulp van de zogeheten
transcriptiemethode via 4.000 lokale radiostations
over de gehele wereld werden uitgezonden. Daar-
bij lag trouwens een duidelijke nadruk op het La-
tijns Amerikaans gebied. Men had toen gemiddeld
een jaarlijks budget ter beschikking van tussen
de vijftig en zestig miljoen dollar. Het bedrag dat
de VOA jaarlijks toegewezen kreeg, was gelijk
aan het gezamenlijke bedrag dat Radio Liberty
en Radio Free Europe van het Congres kregen
toegewezen.

De VOA had in die tijd 114 zenders in gebruik,
waarvan er 73 stonden gestationeerd buiten de
Amerikaanse grenzen. In totaal verzorgden 2.300
medewerkers de uitzendingen. Dat het niet altijd
een gezond bedrijf is geweest, bewezen mis-
schien de vele directeuren, die zijn gekomen en
gegaan. Meestal onder politieke invioed van de
wisselende presidenten. Eén der belangrijkste as-
pecten binnen, de organisatie van de VOA is hal-
verwege de jaren zeventig komen te vervallen,
namelijk de gewoonte dat zogenaamde stringers
aan het thuisfront berichtgeving over reacties ver-
zorgden. Dat wil zeggen dat in diverse landen ter
wereld VOA journalisten gestationeerd waren,
die de reacties op de diverse nieuwsitems dien-

Freewave 341 - 19



den te peilen en dit moesten doorgeven aan Was-
hington. Wegens financiéle problemen zijn deze
te komen vervallen.

De diverse omroepdiensten stonden en staan
onder een bepaald regime vanuit Washington,
waardoor aanzienlijke vrijheidsbeperkingen wor-
den opgelegd. De Afrikaanse service had des-
tijds echter een grotere autonomie dan alle an-
dere omroepafdelingen. De Afrikaanse service,
die overigens veel samenwerkte met de Arabi-
sche service op het eiland Rhodos, had destijds
de vrijheid gekregen om snel te reageren op uitla-
tingen van andere radiostations uit het Midden-
Oosten en Afrika. Er was erg weinig bekend over
het luisterpubliek van de VOA. Schattingen spre-
ken van zo’n 50 miljoen luisteraars per week. Per
week werd, tegen het einde van de jaren zeven-
tig, zo’'n 168 uur in het Russisch uitgezonden, 50
uur in het Viethamees, 49 uur in zowel het Ara-
bisch als het Spaans, 222 uur in het Engels en
nog vele uren in diverse andere talen. Buiten de
uitzendingen in het Russisch werd nog eens 87
uur gericht op de andere Oostbloklanden uitge-
zonden. De Chinese service was vooral de laat-
ste jaren van de jaren zeventig aanmerkelijk uit-
gebreid, omdat onderzoekingen hadden uitgewe-
zen dat er in het land veel naar werd geluisterd.
Om die reden werd het aantal uitzenduren per
week uitgebreid naar 70 uur.

In de loop van de tijd paste de VOA haar pro-
grammering op vergelijkbare wijze aan bij de ver-
anderende situatie in de wereld. In 1985 begon
men bijvoorbeeld een Cubaanse service en in de
periode 1989-1991 werd er de nodige aandacht
besteed aan de Russische en Chinese
berichtgeving over de ontwikkelingen in die beide
landen. In 1997 startte het station, in samenwer-
king met Worldnet Television and Film Service,
Radio Free Asia, Radio Free Europe |/ Radio
Liberty ook uitzendingen via de satelliet (Asiasat
2) gericht op Azié.

11. Radio Free Europe en Radio Liberty

Behalve de Voice of America zijn en waren het
vooral Radio Free Europe en Radio Liberty die
de Amerikaanse visie op het wereldgebeuren in
de ether verspreiden. Die laatste twee stations
hadden aanvankelijk een andere doelstelling en
ook een andere opzet. In eerste instantie wenste
men alleen informatie te geven omtrent het va-
derland Amerika: over gebeurtenissen die zich
voordeden, het gedrag van het volk, de verande-
ringen binnen de staatsstructuur en indien nood-

zakelijk informatie over belangrijke internationale
ontwikkelingen. Zowel Radio Free Europe als
Radio Liberty richtten zich destijds daarbij voor-
namelijk op landen met een communistisch re-
gime. Daarnaast droegen de beide stations het
karakter van een particuliere onderneming.

Radio Free

Europe werd in

december 1949

opgericht als

een particulier

station op niet-
commerciéle basis. Het stond ingeschreven bij
de Kamer van Koophandel in New York. De aller-
eerste uitzending van het station vond plaats op
4 juli 1950 via een kleine mobiele zender met een
vermogen van 7,5 kW. Deze uitzending vond
plaats vanuit het Duitse Mannheim. Regelmatige
uitzendingen naar deelgebieden startten in de pe-
riode vanaf mei 1951 tot en met mei het daarop-
volgende jaar. Radio Liberty werd — toen nog
onder de naam Radio Liberation — twee jaar la-
ter opgericht, in 1951, en, ook als een particuliere
onderneming, ingeschreven in de staat Delaware.
De uitzendingen van dit station lieten nog enige
tijd op zich wachten en startten omstreeks de
datum van het overlijden van de Russische dicta-
tor Stalin in 1953. In december van het jaar 1963
verviel de naam Radio Liberation — vanwege de
associatie dat de Amerikanen de landen van het
Oostblok zou willen “bevrijden” — en werd de
naam Radio Liberty aangenomen.

Radio Free Europe gebruikte op dat moment zen-
ders in Duitsland en Portugal (Sines) voor haar
programma’s in het Pools, Tsjechisch, Slowaaks,
Roemeens, Hongaars en Bulgaars. Radio Liberty
had, daarentegen, naast haar zenders in Duits-
land, ook zenderparken in Spanje en Taiwan in
gebruik. Hier vanuit werden de uitzendingen in
het Russisch en twintig andere talen, die in de
toenmalige Sovjet-republieken werden gespro-
ken, uitgezonden.

Tevens hadden beide stations destijds andere
taken op zich genomen, die eigenlijk tegenstrijdig
waren met het brengen van de onafhankelijke
boodschap. Zo werden grote luisterposten inge-
richt, de zogenaamde monitoring services, waar-
mee de programma’s van alle communistische ra-
diostations werden afgeluisterd. Bovendien werd
binnen beide organisaties een grote afdeling in-
gericht voor research en analyse. Een onder-
zoek van Radio Free Europe, in het midden van

20 - Freewave 341



de jaren zeventig, wees bijvoorbeeld uit dat 60% van de
Roemeense bevolking regelmatig op haar uitzendingen
afstemde, hetgeen zeer opmerkelijk was. Maar Roemenié
stond niet alleen. Als je kijkt naar een land als Polen waren
er liefst 57% van de inwoners die regelmatig afstemden
om zoveel mogelijk de westers getinte programma’s te
kunnen beluisteren. Hongarije stond voor 55%, Bulgarije
voor 43% en Tsjecho-Slowakije voor 39%. Het aantal luis-
teraars in het voormalige Tsjecho-Slowakije was op dat
moment aanzienlijk lager dan in 1968, het jaar dat de Rus-
sen het land binnen vielen. Toen stond het op liefst 68%.
Tweederde van voornoemde percentages, aldus het on-
derzoek, luisterde gemiddeld twee keer per week of meer
naar de uitzendingen van Radio Free Europe.

Onder begeleiding van Amerikaans legerpersoneel nemen Tjechische en
Slowaakse acteurs een hoorspel op in een RFE-studio

Radio Liberty claimde tegen het einde van de jaren ze-
ventig ruim 40 miljoen luisteraars te hebben in de landen
binnen de toenmalige Sovjet Unie, hetgeen ongeveer 20%
van de gehele bevolking inhield. De uitzendingen werden
deels verzorgd door een groot aantal emigranten uit de
Oostbloklanden, die allen de Amerikaanse nationaliteit had-
den toegewezen gekregen. Verder werden via begelei-
ding vanuit regeringskanalen duidelijke gedragslijnen voor-
geschreven omtrent de inhoud van de uitzendingen.
Daarom werd aan beide — als privé ondernemingen opge-
zette — stations, die geheel gefinancierd werden met Ame-
rikaans geld, ook duidelijk een rol toegekend als onderdeel
van het Amerikaanse propaganda-apparaat. Niet alleen
spreekt men over directe financiering vanuit regerings-
bronnen, maar ook over zogenaamde “gedekte” financie-
ring. Ruim veertig jaar geleden presteerde de CIA het om
bepaalde fondsen onderhands ter beschikking te stellen
van RFE en RL. Dit heeft niet alleen onder het Ameri-
kaanse volk, maar ook binnen de regeringsdiensten des-
tijds veel ongenoegen opgeleverd.

12. Ondermijnende activiteiten
De tegenstand groeide en vanaf 1971 werden de CIA

fondsen niet meer aangewend. Nadat
ze werden stopgezet kwam een com-
missie, die in opdracht van de Ameri-
kaanse regering werkte, tot de conclu-
sie dat de helft van de jaarlijkse kosten
gedekt zouden moeten worden door de
overheid. Op die manier hoopte men ook
bij de West-Europese mogendheden geld
los te krijgen voor de stations. Tevens
was men van mening, dat het restant
van de kosten zou moeten worden op-
gebracht door de inwoners van Ame-
rika en commerciéle instellingen. Uitein-
delijk besloot de Amerikaanse regering
alsnog om de totale kosten van 50 mil-
joen dollar voor haar rekening te nemen.
Het administratieve gedeelte van zowel
RFE als RL werd vanaf die tijd gevoerd
door de Board of International
Broadcasting, dat de beide stations ver-
tegenwoordigde bij het Amerikaanse
congres. In 1975 werden de beide sta-
tions samengevoegd als RFE/RL. Beide
stations zonden in die tijd uit vanuit een
gemeenschappelijk studiocomplex in
Minchen. Mensen die in de jaren tachtig
afstemden op de uitzendingen van het
station konden niet meer de harde op-
stelling beluisteren, die gericht, was te-
gen Rusland en andere communistische,
socialistische staten. Men poogde ver-
volgens objectief te zijn en geen voor-
oordelen meer te geven.

Maar was de berichtgeving, die beide
stations destijds brachten, wel effec-
tief? Kwam de boodschap over? Waar
felle anticommunisten zich geheel ver-
eenzelvigden met de berichtgeving, klon-
ken de feiten en interpretaties van de
uitzendingen in de oren van de gemid-
delde communist grotendeels als “on-
waar” of op zijn zachtst gezegd als
slechts een deel van de waarheid. Een
ding is zeker: beide stations waren dui-
delijk anticommunistisch en het gevecht
tegen het communisme was de reden
van hun bestaan. RFE en RL probeer-
den ook duidelijk een “alternatieve”
homeservice uit te zenden voor de lan-
den, waarnaar zij de signalen destijds
uitzonden. De Polen noemden het Poolse
programma “Warsaw Four” en in elk
ander land had men zo een eigen bena-
ming voor de specifiek op het eigen land

Freewave 341 - 21



gerichte uitzenduren.

Het is duidelijk dat men bij RFE en RL de staats-
omroepen van eerder genoemde staten pro-
beerde te ondermijnen. In dit geval is niet het pro-
bleem of een dergelijk staatsmonopolie terecht
was, maar of een ander land het recht had een
dergelijke monopolie te ondermijnen. lets om zelf
eens over na te denken. Neem dan de volgende
voetnoot in gedachten mee: in 1970 kon de be-
volking van de communistische Oostbloklanden
alleen via de uitzendingen van Radio Free Europe
en Radio Liberty kennis nemen van het feit dat
de “Nobelprijs voor de Literatuur’ was toegekend
aan Alexander Solzhenitsyn. Hetzelfde geldt voor
de berichtgeving over de Russische invasie in
Afghanistan eind 1979.

“Hoe kan ik erachter komen wat er in Polen gebeurt als jullie radio
Vrij Europa storen?”

Vaak hebben de dissidenten in de landen van het
Oostblok hun medeburgers gewezen op het be-
staan van beide stations en het is dus duidelijk,
dat de enorme populariteit er niet voor niets was.
Het zijn niet alleen deze twee stations, die een
overduidelijke rol speelden, wat de beinvioeding
van de volkeren in de Oostbloklanden betreft.
Anderen waren bijvoorbeeld het station RIAS-
Berlin — Radio In American Sector — en de sta-
tions van AFN — de American Forces Network —
onderdeel van de AFRTS — de American Forces
Radio and Television Services. Deze stations
waren eigenlijk opgezet om de Amerikaanse mili-
tairen te amuseren. Ook deze stations zijn na-
tuurlijk met name in het voormalige Oost Duitsland
(DDR) niet onopgemerkt gebleven en ook deze
stations genoten een hoge populariteit, niet in de
laatste plaats vanwege de Amerikaanse popu-
laire muziek die er in de programma’s te beluiste-
ren viel. Volgens sommige deskundigen heeft die

muziek overigens meer bijgedragen aan het eind
van de Koude Oorlog dan alle propaganda bij el-
kaar.

De combinatie RFE/RL vierde vorig jaar officieel
haar vijftigjarig bestaan. Merkwaardig genoeg
hecht men vooral in de voormalige Oostbloklan-
den, inclusief de Sovjet Unie, sterk aan het voort-
bestaan van het station. Dat bleek al een beetje
toen in 1988 de Russen, onder Gorbatsjov, defi-
nitief stopten met het storen van de uitzendingen.
Toen de Amerikanen in 1993 de beide stations
reorganiseerden en het budget aanzienlijk inkrom-
pen, greep Vaclak Havel persoonlijk in. Met een
knipoog naar de geschiedenis bood hij het voor-
malige gebouw van het communistisch parlement
als gratis huisvesting aan. Van daaruit vinden
vanaf die tijd, met instemming van de Russische
overheid, de uitzendingen plaats. RFE/RL bereikt
op dit moment naar schatting zo’n 35 miljoen luis-
teraars in de regio. In de afgelopen jaren werden
daarnaast nieuwe diensten opgezet, zoals een
Persian Language Service, gericht op Iran, en
Radio Free Iraq, gericht op de Irakese bevolking.

13. De antipropaganda van de “BBC World
Service”

Zo gemakkelijk als het is om te omschrijven wat
propaganda is, zo moeilijk is het om aan te geven
wat daar tegenover staat. Wat “de waarheid” is,
laat zich immers niet zo gemakkelijk zeggen. Die
waarheid ligt, zoals het spreekwoord zegt,
meestal in het midden. Op dat principe is ook het
journalistieke beginsel van hoor en wederhoor
gebaseerd. De journalist luistert naar alle partijen
en neemt zelf een afstandelijke, zo neutraal mo-
gelijke positie in. Daarbij wordt getracht om feiten
en meningen zoveel mogelijk van elkaar te schei-
den. In de vormgeving van die journalistieke tradi-
tie op de radio heeft de Britse BBC — en haar
eerste directeur Sir John Reith — een belangrijke
rol gespeeld. Paradoxaal genoeg, ligt een van de
redenen daarvan in het feit dat de radio in Enge-
land een publieke aangelegenheid was. Om de
positie van de BBC als een betrouwbare bron te
waarborgen, moest de omroep zich sterk onaf-
hankelijk opstellen — iets waar Reith altijd sterk
aan heeft vastgehouden, zelfs ten tijde van de
Tweede Wereldoorlog. Zijn verhouding met Wins-
ton Churchill was dan ook niet altijd even goed.

Diezelfde vorm van objectieve journalistiek werd
het handelsmerk van de BBC External Service,
de latere BBC World Service, die daarmee de
directe tegenhanger vormt van de stations die

22 - Freewave 341



hierboven beschreven zijn. Te allen tijde werd en
wordt het nieuws van andere stations door de
BBC Monitoring Service afgeluisterd en via aller-
lei bronnen op waarheid gecheckt. Nieuws dat
negatief uitvalt voor Engeland, wordt even zo
goed gebracht als nieuws waarin het land posi-
tief naar voren komt. Een klinkend voorbeeld hoe
de luisteraars over de gehele wereld de uitzen-
dingen van de BBC World Service in de loop der
jaren zijn gaan vertrouwen, is te halen uit een
uitspraak van één der voormalige directeuren van
de External Service van de BBC, Oliver Whitley.
Hij zei in de jaren zeventig in een interview in The
Times: “Wanneer de BBC World Service de luis-
teraars in Vietnam zou gaan vertellen dat hun
president was overleden en hij zou de volgende
dag door de straten van Saigon lopen, dan zou
geen enkele inwoner van deze grote stad hem
meer herkennen”. De “propaganda” die de BBC
voerde, kunnen we dan ook bestempelen als
antipropaganda, gevoed vanuit een “politiek van
objectieve berichtgeving”.

Voor het ontstaan
van de BBC
External Service, die
destijds gevestigd
was in het Bush
House te Londen,
moeten we terug
naar de periode van
voor de Tweede We-
reldoorlog, en wel
naar de zogenaamde
Empire Service, die
in 1932 werd gestart
en gezien kan worden als het geesteskind van
Sir John Reith (foto). Hij richtte deze service op
met als doel de vele Britten in de koloniale gebie-
den dichter bij het vaderland te brengen door mid-
del van radioprogramma’s. Reith kan tevens wor-
den gezien als de grondlegger van de BBC Home
Service. Er werd een duidelijke afspraak gemaakt
met de Foreign Office, het Britse Ministerie van
Buitenlandse Zaken, dat de Empire Service niet
al te controversieel zou zijn. In het begin werden
alle uitzendingen rechtstreeks overgenomen van
de Home Service.

In juni 1937 werd er een aanzet gegeven tot an-
dere taken voor de Empire Service en wel door
de vakbondsleider Sir Walter Citrine. Hij vond het
noodzakelijk dat de BBC aan de wereld ging ver-
tellen wat men in Groot-Brittannié zoal dacht over
de dagelijkse gebeurtenissen in de wereld. On-

danks dat de Tweede Wereldoorlog vlak voor de
deur stond, bleef de BBC haar neutrale opstel-
ling, die men bij de start van de Empire Service
had overgenomen, handhaven. Het jaar 1938 kan
worden gezien als een eerste mijlpaal in de ge-
schiedenis van de Empire Service. In dat jaar
werden de eerste anderstalige uitzendingen ge-
start. Eerst de Arabische, Spaanse en Portugese
(de laatste twee worden ook wel de Latijns Ame-
rikaanse genoemd) en daarna werden de Franse,
Duitse en Italiaanse programmadiensten opgericht
met als doel de Britse journalistieke aanpak over
een deel van de aardbol te verspreiden.

De algemene Europese dienst, die ook spoedig
werd opgericht, begon direct al met een zwakke
start. De eerste propagandaopdracht was het
uitzenden van een toespraak van Chamberlain.
De Duitse vertaler, Robert Lucas, kon door de
personeelsschaarste geen typist vinden en
schreef de toespraak eigenhandig op. De omroe-
per van dienst, Goetz, laste tijdens de uitzending
ruime pauzes tijdens het voorlezen in, om het
handschrift van Lucas te kunnen ontcijferen. Ook
hier weer bleek dat alle begin moeilijk is. Gelukkiger-
wijs werd al zeer snel het begrip “radiomaken”
doorgevoerd en er volgden enige uitbreidingen in
de doelstellingen van de Empire Service. Er werd
een speciale dienst opgezet voor luisterresearch
en de aanstelling van een uitgebreid redactie-
team werd een feit.

De Tweede Wereldoorlog brak in West Europa
ongeveer gelijktijdig uit en er kwam een bepaalde
druk te liggen op de programma’s. Wat stond er te
doen? Of de eerlijke berichtgeving blijven voeren
of een hardere tactiek toepassen van oorlogs-
propaganda? Er begon een zes jaar durende
periode van gekibbel, vertrouwenscrisis en hard-
nekkige strijd tussen de BBC aan de ene kant en
de ministeries van Oorlog, Buitenlandse Zaken

Winston Churchill voor de BBC-microfoon

Freewave 341 - 23



en Informatieve Zaken aan de andere kant, met
John Reith en Winston Churchill als de meest be-
kende opponenten. Vreemd genoeg heeft de BBC
telkens weer aan het langste eind getrokken en
zodoende is de politiek van de eerlijke informatie
tijdens de Tweede Wereldoorlog constant gewaar-
borgd gebleven. Mede dankzij de slotoverwinning
van de geallieerde troepen op de Nazi’s, heeft de
vorm van antipropaganda van de BBC te allen
tijde een grote reputatie blijven behouden.

Het was ook een echte strijd en niet overal was
het succes van de BBC verzekerd. Het heeft er
bijvoorbeeld lange tijd slecht uitgezien voor de
Franse service van het station. Men verloor
steeds meer luisteraars, die maar niet geloofden
in de overwinning van het Westen. Direct na de
melding van de invasie van de troepen in
Normandié&, bleken de luisteraars van deze dienst
eindelijk overtuigd van de beloofde mogelijkhe-
den en steeg het aantal luisteraars naar de Fran-
stalige Service met enorme sprongen. De politiek
die de BBC World Service uitstraalde in haar pro-
gramma’s naar het Verre Oosten was er een van
vertrouwen en getalm. De Japanse service was
tijdens de oorlog een mix van eigen rechtstreekse
programma’s en relaisprogramma’s vanuit de Ver-
enigde Staten. Slechts een klein deel van de be-
volking werd hiermee bereikt. De uitzendingen
naar India waren zondermeer een groot succes
te noemen, mede dankzij de nationalistische ge-
voelens van de inwoners van dit immens grote
land ten aanzien van het Britse Koninkrijk, waar-
van het land destijds nog onderdeel van uitmaakte.

Minister-President Neville Chamberlain voor de BBC-
microfoons

14. De BBC na 1945

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog
zond de BBC in 39 talen uit, hetgeen meer was
dan welk ander internationaal uitzendend land.
Duitsland zond uit in 36 talen, Rusland in 22 en
Amerika in 21. In de lente van 1945 hadden de
Nazi’s 52 verschillende secties, tegenover 54 bij

de BBC. Hieruit blijkt, dat zowel Engeland als Duits-
land hun internationale diensten ten tijde van de
Tweede Wereldoorlog sterk hebben uitgebreid.
Tijdens de eerste vredesdagen, toen het gedaan
was met de Duitse propaganda, zond de BBC
meer dan 500 uur per week anderstalige pro-
gramma’s uit naar alle delen van de aardbol. Het
duurde vervolgens nog zes jaar alvorens de BBC
de toppositie vrij gaf en veel later zou men afda-
len naar de vijffde plaats aangaande het aantal
zenduren in de vreemde talen.

Sommige van de diverse diensten van de BBC
World Service hadden niet meer dan een paar
minuten zendtijd per dag, maar er werd altijd voor
gezorgd, dat elk deel van Europa bereikt werd
met een programma. Na de Tweede Wereldoor-
log werd er, zoals gemeld, danig in de zendtijd
gekort, dit onder meer bij de Nederlandse en Scan-
dinavische service. De Portugese service werd
tussen 1958 en 1963 zelfs helemaal afgeschaft.
Eind jaren zeventig zond men in 40 verschillende
talen uit. Vooral de Franse en Duitse diensten
waren altijd van groot belang en de Arabische
service kan gezien worden als de belangrijkste
service in inheemse taal.

De BBC claimde destijds dat 77% van de volwas-
sen luisteraars in de Arabische staten regelmatig
de uitzendingen beluisterde. De luisteraars in de
Sovjet Unie en de Oost-Europese landen zijn sinds
het einde van de Tweede Wereldoorlog ook een
belangrijk deel geworden van de prioriteiten van
de BBC World Service. Politieke moeilijkheden in
het Midden-Oosten hebben de BBC in de jaren
zestig voor grote problemen gesteld betreffende
de functie van het relaisstation in Somalig. Dat
werd eerst verhuisd naar Perim in de Straat Bab-
el-Mandeb, vervolgens naar Malalla in Aden, om
ten slotte geplaatst te worden in Masirah (Goud-
kust). Tevens had de BBC destijds onder meer
relaiszenders in Ascension, Cyprus en een ge-
zamenlijk station met de Deutsche Welle op
Antigua met daarnaast ook nog een relaisstation
in Tebrau, Maleisié.

Dat grote aantal zenders hoort echt bij de BBC.
Een belangrijk oogmerk van de World Service was
namelijk om met haar programma’s de hele we-
reldbol te bestrijken. Daarom werden destijds bij-
voorbeeld de dagelijkse programma’s van vijf mi-
nuten gericht op de inwoners van Malta even
belangrijk gevonden als de 24-uurs Engelstalige
service. De financiéle en politieke zaken aan-
gaande de BBC World Service lagen en liggen in

24 - Freewave 341



handen van de Britse regering; de redactionele
controle bij de leiding van de BBC. Dit is een gent-
lemen’s agreement die is ontstaan ten tijde van de
Tweede Wereldoorlog en de BBC World Service
is genoodzaakt de doelstelling van de Britse re-
gering te allen tijde te verdedigen. Het Ministerie
van Binnenlandse Zaken is op zijn beurt verplicht
de BBC altijd van de lopende politieke ontwikkelin-
gen op hoogte te stellen.

De nieuwsafdeling van de BBC World Service is
een onafhankelijke afdeling ten opzichte van de
andere diensten van de Service. In de nieuws-
kamers worden de nieuwsuitzendingen voor de
verschillende internationale diensten voorbereid.
Elk nieuwsbulletin begint met hetzelfde item en de
diensten kunnen niet eigenhandig items aan het
bulletin onttrekken. Wat betreft het aantal items is
er ongeveer 60% pro- en 40% anti-Engels nieuws
te beluisteren.

156. De politiek van
berichtgeving

Als we kijken naar het aantal landen dat in 1939,
voor de aanvang van de Tweede Wereldoorlog,
een internationale service had, dan blijft de telling
steken op 27. Een internationale service was in
die tijd ook voornamelijk om andere volkeren te
informeren. Pas in een veel later stadium werd
een internationale service ook gebruikt voor het
bereiken van landgenoten in het buitenland. Op
dat punt geldt de Nederlandse Wereldomroep,
die in 1945 officieus haar eerste uitzendingen
verzorgde, met haar uitzendingen naar Indonesié
overigens als de eerste.

de objectieve

Na afloop van de Tweede Wereldoorlog bleek dat
het aantal landen met een internationale service,
in aantal al was opgelopen tot 55. Later kwamen
daar vele landen bij en heden ten dage zijn er niet
veel staten meer waar geen internationale ser-
vice is geweest, dan wel bestaat. Wel is er de
tendens de laatste jaren dat meer en meer rege-
ringen gaan bezuinigen op de internationale ser-
vice, waardoor sommigen geheel van de radio
verdwijnen en anderen minder zendtijd hebben
gekregen, dan wel via internet hun diensten in
beperkte mate voort zetten. Ook de bestaande
omroepen maken overigens in toenemende mate
gebruik van internet — webradio — voor hun uit-
zendingen. De VOA, die daarmee in 1994 startte,
claimt op dat punt de eerste te zijn geweest.

Vooral in de periode van voor 1980 viel er een
enorme groei te melden in het aantal internatio-

nale radiostations. Als paddestoelen schoten ze
uit de grond. Van Chili tot Zambia en van Brazilié
tot Oeganda kwamen er dergelijke stations. Om
maar niet te spreken van de vele illegale strijd-
zenders, die over de gehele wereld ten tijde van
brandhaarden werden ingezet om de mening van
de bezitter van deze zenders te verspreiden. In
1980, op het hoogtepunt van de internationale
radiodiensten, gingen er per week zo’'n 20.000
uur aan internationale programma’s de ether in
via de diverse kortegolfstations. Ongeveer 33%
van deze uren werden uitgezonden door zen-
ders die werden gerund door de regeringen van
de Verenigde Staten, China en de toenmalige
Sovjetrepublieken

Een fraai, zij het
misschien minder
fris voorbeeld
biedt het station
Radio Impacto,
dat in 1983 met
een sterke zen-
der haar uitzen-
dingen begon vanuit het Zuid-Amerikaanse Costa
Rica. De programma’s waren gericht tegen de
Frente Sandinista, de marxistisch georiénteerde
revolutionaire beweging die in 1979 in het buur-
land Nicaragua de dictator Somoza ten val had
gebracht. Onder Reagan intervenieerden de Ver-
enigde Staten, zo bleek later, vanaf het begin van
de jaren tachtig heimelijk in de stijd tussen revolu-
tionairen en contrarevolutionairen. Die interven-
tie maakte deel uit van de zogenaamde “covert”
War Against Drugs. Men neemt dan ook aan, dat
Radio Impacto werd gefinancierd door de CIA en
technisch ondersteund door de Voice of America.
Bewezen is dat echter nooit. Bij het Amerikaanse
ingrijpen in Panama in 1989, waarbij Manuel
Noriega ten val werd gebracht, fungeerde Radio
Impacto als “het station van de invasie”. Ergens
in 1990, het precieze tijdstip is onduidelijk, werd
het station gesloten en de zendinstallatie overge-
nomen door de Adventist World Radio.

Het verhaal van Radio Impacto is misschien een
extreem voorbeeld. Het basisprincipe van vele
stations was in die tijd echter hetzelfde. Het was
de speciale functie van deze vorm van radio om
binnen te dringen in luistergebieden waar de des-
betreffende regeringen liever niet hadden dat
deze uitzendingen werden beluisterd. Alle lan-
den met een zeer uitgebreide internationale ser-
vice, van de Verenigde Staten tot aan Albanig,
hadden deze speciale functie als hoofddoel.

Freewave 341 - 25



Radiopropaganda was en is een diplo-
matiek wapen, een belangrijk
beinvloedingswapen om de bevolking van
andere landen tot een ander “standpunt”
te brengen. Toch drong langzaam het be-
sef door dat er zekere grenzen zijn aan
de inzet van dit psychologische wapen.
Zo werd in de jaren tachtig — dus nog
voor de val van de Berlijnse Muur en het
einde van de Koude Oorlog — werd door
de leiding van vele stations overeenge-
komen dat de koers gewijzigd moest
worden en dat een aantal hoofddoel-
stellingen gevolgd dienden te worden:

- Het brengen van de informatie betref-
fende cultuur en de idealen van het be-
treffende land, vanwaar een station haar
programma’s verzorgt.

- Het zo objectief mogelijk brengen en
becommentariéren van het wereld-
nieuws.

- Het brengen van ‘s lands regerings-
meningen, inzake belangrijke internatio-
nale gebeurtenissen.

- Het promoten van de internationale be-
trekkingen.

Uit dit lijstje valt op te maken, dat de jour-
nalistieke traditie van de BBC langzaam
aan school heeft gemaakt en dat de poli-
tiek van de objectieve berichtgeving in
zekere zin tot norm is geworden. Marconi,
de grondlegger van de draadloze com-
municatie, zei eens: “Communicatie tus-
sen volkeren, ver van elkaar, in ruimte en
gedachte, is ongetwijfeld het grootste
wapen tegen het kwaad van onbegrip
en jaloersheid.” Het medium blijkt, zoals
we hebben gezien, vooral in tijden van
oorlog ook omgekeerd te kunnen wor-
den gebruikt. Propaganda is dan een be-
langrijk politiek strijdmiddel. Daarom zijn
de criteria van de objectieve
berichtgeving nog steeds van belang bij
het vaststellen van de onafhankelijke sta-
tus van een station. De huidige discussie
over de koers van de Voice of America
en de berichtgeving van de twee belang-
rijkste brengers van het televisienieuws
rond de oorlog in Afghanistan — CNN en
Al-Jazeera — is, om tot slot van dit ver-
haal nog even op de actualiteit terug te
komen, daar een goede getuige van.

©2002 HANS KNOT

Met dit essay heb ik gepoogd een opsomming te geven van wat
er door de internationaal bezien belangrijke landen, met techni-
sche middelen waarover zij konden beschikken, zoal aan
propagandaradio werd gedaan tot ongeveer het einde van de
twintigste eeuw. De basis van dit verhaal is een eerder door mij
geschreven serie “Radio Power” dat in de jaren 1980 en 1981
verscheen in het tijdschrift RadioVisie. Voor de meer recente
gegevens werd tevens gebruik gemaakt van een drietal artikelen:
- Boender, Ary (2001), “Commando Solo.” In: Worldwide UTE
News, 7, 10 (oktober) 2001 (opgehaald van het Internet van:
www.wunclub.com <http://www.wunclub.com/newsletter/v07/n10/
roundup.html>.

- Braekel, Luc van (1999), “Truth Channel Nato. Radio en televi-
sie in het Servische luchtruim.” In: Soundscapes, 1999 (spring)
<http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUMEO02/
Truth_Channel_Nato.html>.

- Effting, Maud (2001), “De worsteling van Voice of America.” In:
De Volkskrant, 3 november 2001.

Een uitgebreide bibliografie over het onderwerp psychologische
oorlogsvoering is te vinden op de website van J. Ransom Clark,
The literature of intelligence <http://intellit. muskingum.edu/>. Bron-
nen die in dit verband meer ingaan op de radio staan hier onder de
categorie “Covert action. Psychological and Radio Propaganda
Operations” <http://intellit. muskingum.edu/intellsite/
covertaction_folder/covertactionpsyrad.htmi>.

Het verhaal over de begintijd van Duitse televisie valt na te lezen
op de web site van het VPRO programma “Andere Tijden” <http:/
/www.vpro.nl/programma/anderetijden/
index.shtml?2785571+2899536+2846299+2877404>, datin haar
uitzending van 19 maart 2000 ruime aandacht aan dit onderwerp
besteedde. Meer diepgravende analyse bieden de publicaties
van William Uricchio. Van zijn hand is beschikbaar op het internet:
- Uricchio, William (1999) “Envisioning the audience. Perceptions
of early German television’s audiences, 1935-1944.” In: E-View,
1991, 1 <http://comcom.kub.nl/e-view/99-1/uric.htm>.

Het verhaal van Radio Impacto wordt verteld in:

- Moore, Don (1992), “The last days of Radio Impacto.” In:
Patepluma Radio, 1992 <http://www.swl.net/patepluma/central/
costarica/impacto.htmi>.

Meer informatie over de radio in Nazi-Duitsland is te vinden in het
boek:

- Bergmeier, Horst J., en Rainer E. Lotz (1997), Hitler's airwaves.
The inside story of Nazi radio broadcasting and propaganda swing.
New Haven; Londen: Yale University Press, 1997.

De rol die John Reith speelde bij de oprichting en ontwikkeling van
de BBC - en zijn moeizame relatie met Winston Churchill — vormt
een verhaal apart. Zie hiervoor onder meer:

- Briggs, Asa (1985), The BBC. The first fifty years. Oxford:
Oxford University Press, 1985.

Het illustratiemateriaal bij dit artikel is afkomstig uit de volgende
bronnen. Fotos: Archief Freewave Media Magazine en Frans
Schuurbiers. lllustratiemateriaal: Archief Freewave Media Maga-
zine. QSL-kaarten: Archief Sundstrom.

Dit artikel verscheen eerder in november 2001 in het on line
Journal Soundscapes.

26 - Freewave 341



INTERNET SURFTIPS

Ook deze maand weer een aantal tips voor het
opvragen van pagina’s op Internet. Maar zoals
gebruikelijk eerst ons eigen webadres:
www.mediacommunicatie.nl

Daarnaast heeft Hans Knot, tezamen met Ger
Tillekens, een eigen site, via de Universiteit Gro-
ningen, waarop diverse langere verhalen over
de geschiedenis van de popradio en de popmu-
ziek. Deze site heeft de mogelijkheid tot het be-
luisteren van fragmenten en het zien van vele
historische foto’s. Er wordt gestreefd maande-
lijks met een (aantal) nieuwe verhalen te komen.
Bookmarken dus: www.soundscapes.info

De verschillende thema’s binnen het on line tijd-
schrift zijn ook zeer gemakkelijk te ontsluiten:
Alles over zeezenders:
offshore.soundscapes.info

Alles over landpiraten en kleinschalige radio:
micro.soundscapes.info

Alles over historische bijdragen radio en televisie:
history.soundscapes.info

Rob Olthof kun je E-mailen via: SMC@caiw.nl
Hans Knot kun je E-mailen via:
H.Knot@ppsw.rug.nl en/of HKnot@home.nl

Een verhaal voorbereidend zocht ik op internet
naar een paar gegevens en stuitte op de site van
Klaus Quirini. Wel daar zal je een zelfverering
tegenkomen. Wie was nog maar weer Quirini?
www.asiman.com/quirini/gmd/

Vorige maand hebben we de komst van een nieuw
Noors commercieel station, dat via de lange golf
gaat uitzenden onder de naam ‘Cruisin 261’ , aan-
gekondigd: www.northernstar.no

The Emperor Rosko kon-
digde ons aan dat hij via
internet een groot aantal
van zijn shows, op de di-
verse stations waar hij
heeft gewerkt, via internet
zal gaan verspreiden:
www.rosko.com

Dan een stemmenbank voor
productie van radiospots

via ISDN:
www.SunSpotsProductions.com

Nu we het toch over productiewerk hebben kun-
nen we meteen even kijken naar de volgende
site: www.jfkproductions.com

Ooit lag er voor de kust van de VS een schip
waarvan af Radio Free America kortelings heeft
uitgezonden: http://donmoore.tripod.com/
genbroad/genbroad.html

Een andere site over dit station kan worden ge-
vonden op: www.westerhuis.myweb.nl

Het complete fotoboek van RNI uit 1970 kan gele-
zen en bekeken worden op:
http://62.45.84.164/rni_book1/albfram.htm

Zoekend naar een antwoord op de vraag ‘Wat is
er met Simone Walraven gebeurd naar haar suc-
ces? kwamen we een interessante site tegen
die we je niet willen onthouden:
www.euronet.nl/users/replug/
air_frame.htm

lan Macrea, we kennen hem uit de jaren zestig
van Radio Caroline en Radio City. Wel hij is via
twee adressen terug te vinden op het net:
www.radio-two.com.au/ianmacrea.htm
www.radioschool.org

Neem eens een kijkje op de site van iemand die
een ‘fanclub’ site, en dan echt tussen aanhalings-
tekens, heeft gemaakt over Danny Vuylsteke:
www.dannyvuylsteke.be.tf

In Amerika is er een site waarvan de maker, Nick
Grace, zich bezig houdt met het verzamelen van
zaken rond clandestiene radio:
www.ClandestineRadio.com

Een bezoekje aan een station in Zwitserland is er
deze keer ook bij in onze surfrubriek:
www.radioframboise.ch

Tenslotte nog een site met zeezender foto’s:
www.magicspell.free-online.co.uk/
radiocarolinepho.html

Denk je ook een leuke site te hebben of te hebben
gevonden, die we niet eerder plaatsten, bericht
het dan even: HKnot@home.nl

MARTIN VAN DER VEN EN HANS KNOT

Freewave 341 - 27



Lachen én winnen met Bingo!

* * # E _‘__ a L

W Kans op miljoenenprijzemn...
Bij de SpopscsBingo Loverd] i hit aliijd *
froat. Rom om Andee sergen wolielijhs in
hun Bingopaeis vour eom spanninde * ¥
irchbing wvan s Bangogetalles
Elke week k L : lilpesil, andire

knoiggekike prijzen sa peparsndesrde lol!
En aam hit eind wan & aanil spelen we

BIC-BIMGO® waarin de prijen nig
hoger ijn! Dt weads lnchen... EN WINNEN?
Mol alllcem vising i, insar ook o e sl

Eum sprsarpiol voor anw cluils!
Een SpunsoeBingolol kel § cund per maand
280 guro vam ok ot pasi rechistrecks saii vy a5
club, iodére fmaand opnicge L spasnt 2o op
spane e wijoe msee vess de ockomsl van e
phgen chab, Wang reken maar wat:

izl 5 Joden npeasgn ua club femvminsts
§1.625,- per jaar soor de cliibikag!

Owok rin in cen beestjet
Bestel dan na uvw Clubloten!

[ |
]
L}
1
1 F’lﬁ.imﬂn‘hdﬂ‘m-ﬂﬂi de Bees TRER Ol A 118
b 3 nilpsiree m 6 & = endoe
: i sl -
i Ik sjEeel miee weanr urirrs
STHE TG WE DA O EC A TIE
| Fronboade:
AMSTERDEM
] E17T Mo
|
1 Fervi Fpanh.
I rafidiei
| I
i Ik ptrin i i e 5 boian b 5 Duture &
1 T loen B ES, Handiskendrg §
| 1 lat i 65,
[] RS LR T T
1 . !
g L Alle pripen worden aubnmihedh ap e
I 1 b " i H . B -
1

Ll Ty LB
RITInSS

fawa et buion i i

el o masa
Spamsor e Lo

Arrersady eerar 4
1100 N, Arsisancara
ben prsiarped m el sekyd

S !
5 OTERIF,

Winson, wirsere, s’

il i

ke

e ww ey i i s

L



