{"id":4251,"date":"2017-06-10T00:01:37","date_gmt":"2017-06-09T22:01:37","guid":{"rendered":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/?p=4251"},"modified":"2017-07-14T19:07:47","modified_gmt":"2017-07-14T17:07:47","slug":"1968-kleur-op-tv-en-op-hippiebroek","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/1968-kleur-op-tv-en-op-hippiebroek\/","title":{"rendered":"1968: Kleur op tv en op hippiebroek"},"content":{"rendered":"
tekst: Hans Knot<\/strong><\/span><\/p>\n In deze aflevering van mijn nostalgische column aandacht voor de opening van de poptempel Paradiso in Amsterdam in 1968 en de invoering van de kleurentelevisie in ons land.<\/em><\/p>\n Kleurentelevisie<\/strong><\/p>\n Flits en nog eens flits, maar even schakelen naar een ander televisienet en weer flits en een ander reclameblok. Het is nu net of alle kanalen op dezelfde tijd reclameblokken uitzenden. Dat was toch in januari 1968 geheel andere koek want reclame was een zeldzaamheid en we hadden slechts Nederland 1 en 2 en bovendien was het aanbod van de reclame, die wel werd uitgezonden, slechts in zwart-wit te zien.<\/p>\n En de verwachting destijds was dat de spots \u2018voorlopig\u2019 niet op de beeldbuis in Nederland zouden verschijnen. Op dat moment waren er op onze televisie nog maar acht uur aan kleuren-tv programma\u2019s te zien, wat toen overeenkwam met ongeveer 20% van de totale zendtijd per week. Het zou tevens toch nog geruime tijd duren voor er ook reclamespots in kleur op de beeldbuis zouden verschijnen.<\/p>\n In ons land waren rond die tijd pas 15.000 tv-kleurentoestellen verkocht en die konden samen voor de adverteerders niet voldoende rendement opleveren om de hogere kosten van de reclamefilms in kleuren commercieel te rechtvaardigen. Dit verklaarde destijds in januari 1968 de heer B. Doyer, gedelegeerd commissaris voor Nederland en Belgi\u00eb van het Amerikaanse reclame adviesbureau J. Walter Thompson.<\/p>\n Deze onderneming was verantwoordelijk voor het aanbod en gedeeltelijke productie van ongeveer 8 procent van alle zwart-wit reclamespots. Hij stelde tevens dat de adverteerders er zeker niet v\u00f3\u00f3r 1970 op mochten rekenen dat er in kleur aandacht zou worden besteed aan hun producten. Zo stelde hij: \u201cFeitelijk loont het pas goed als 10 procent van de kijkers een kleurentelevisie in huis heeft.\u201d Gerekend naar het aantal huishoudens in ons land destijds betekende dit dat in 1970 er 350.000 kleurentelevisieontvangers zouden moeten zijn verkocht.<\/p>\n