{"id":4973,"date":"2017-12-12T19:05:21","date_gmt":"2017-12-12T18:05:21","guid":{"rendered":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/?p=4973"},"modified":"2018-02-26T13:03:36","modified_gmt":"2018-02-26T12:03:36","slug":"de-ramp-met-de-berlin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/de-ramp-met-de-berlin\/","title":{"rendered":"De ramp met de Berlin"},"content":{"rendered":"
tekst: Lieuwe van der Velde<\/strong><\/span><\/p>\n Op zolder bij een kennis vond ik een boekje geschreven door Jean-Louis Pisuisse. Helaas mocht ik het boekje niet houden, maar wel scannen. Ik had nog nooit van de Berlin gehoord, maar als je dan gaat zoeken, en vervolgens schrijven naar de gemeente Hoek van Holland komt er veel informatie naar boven.<\/p>\n De Schipbreuk van de \u2018Berlin\u2019<\/em> Een van de grootste rampen op zee voor de Nederlandse kust vond plaats op 21 febr. 1907. En voor de Nederlandse kust is in dit geval wel erg letterlijk, want de Berlin strandde op de pier van Hoek van Holland tijdens een flinke storm. De Berlin onderhield een regelmatige veerdienst van Harwich naar Hoek van Holland. Helaas kwamen 128 van de 143 opvarenden om het leven.<\/p>\n Prins Hendrik van Mecklenburg-Schwerin bracht een dag later een bezoek aan de onheilsplek en ging aan boord van een loodsschip, om de bergers van de overleden drenkelingen op zee en de redders van de vijftien mensen op de achtersteven aan te moedigen. Het redden van die mensen was met zeer veel moeite gelukt. Een belangrijke rol hierin was weggelegd voor Martijn Sparling uit Ouddorp, schipper van het bergingsvaartuig Van der Tak.<\/p>\n De journalist Jean-Louis Pisuisse van het Algemeen Handelsblad was een van de eerste Nederlandse journalisten ter plekke. In zijn boekje lezen we het volgende: \u2018O, die trein naar den Hoek leek mij veel te langzaam te gaan. Popelend van ongeduld zat ik aan elk station seconden te tellen en altijd scheen het mij toe, dat de trein veel langer stopte dan noodzakelijk was. In den Haag de eerste aanwijzing, dat er in de buurt iets gaande was. Heeren met petjes \u2014ongewoon verschijnsel in ons land \u2014 en binocles aan riemen. Dames ostentatief in een avonturenkostuum gestoken. Eindelijk Schiedam! En overstappen voor den Hoek. Reeds staat het perron zwart van menschen en verdringt men zich in de wachtkamers. Over zijn tijd stoomt een trein binnen. Veel te kort natuurlijk. Wagens worden erbij geschoven.<\/em><\/p>\n Er is onder de langs den trein dravende, plaats zoekende passagiers een pretstemming, als zouden ze straks naar een kermis rijden. Je hoort ze in volle bagagewagens stampen en zingen. In ons compartiment, gelukkig rustiger, gaat het gepraat over het ongeluk: wat er al van bekend is, hoe het moet zijn gebeurd, hoeveel lijken er al zijn aangebracht. Wij, verslaggevers, \u2014 een paar collega's heb ik reeds in Schiedam aangetroffen \u2014 zitten daarbij op heete kolen.\u2019<\/em><\/p>\n Het juiste aantal opvarenden op de veerboot was destijds niet onmiddellijk bekend. Berichten in Engelse kranten varieerden van 128 tot 180 opvarenden. Tegenwoordig weten we dat 128 van 143 opvarenden omkwamen, onder wie veertig bemanningsleden; bijna allemaal uit Harwich. De ramp met de 'Berlin' was destijds een zeer grote, zo niet de grootste scheepsramp, en was aanleiding om sindsdien alle scheepsongevallen door de overheid te laten onderzoeken. Hiervoor werd de Schepenwet opgesteld.<\/p>\n Toen het s.s. Berlin de haven van Harwich verliet, woensdag 20 februari 1907, stormde het al en het was bitter koud. Enkele mensen van het Duitse operakoor, die in de haven van Harwich even aan dek kwamen kijken, werden door de bemanning dringend verzocht de warmte binnen op te zoeken.<\/p>\n
\n21 februari 1907<\/em>
\nVOLLEDIG VERHAAL VAN DE SCHEEPSRAMP AAN DEN HOEK VAN HOLLAND,<\/em>
\nJ. LOUIS PISUISSE,<\/em>
\nden Verslaggever van het Algemeen Handelsblad.<\/em><\/p>\n