{"id":55829,"date":"2019-08-21T00:32:02","date_gmt":"2019-08-20T22:32:02","guid":{"rendered":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/?p=55829"},"modified":"2019-12-03T22:36:19","modified_gmt":"2019-12-03T21:36:19","slug":"busvervoer-in-groningen-en-de-tienertoer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/busvervoer-in-groningen-en-de-tienertoer\/","title":{"rendered":"Busvervoer in Groningen en de Tienertoer"},"content":{"rendered":"
tekst: Hans Knot\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0<\/strong>foto: Jan Oosterhuis, CC BY-SA 3.0, https:\/\/commons.wikimedia.org\/w\/index.php?curid=16774287<\/span><\/p>\n Wat waren het toch mooie tijden dat er, in en vanuit de stad Groningen - en dat zal ook bij andere grote steden het geval zijn geweest- diverse busondernemingen actief waren om lijnverbindingen met de stad en andere plaatsen in de provincie en\/of buurprovincies te onderhouden. Ik denk dan vooral aan de begin jaren zestig dat er op een aantal plekken in de stad Groningen de diverse ondernemingen hun verzamelpunt hadden waar men kon opstappen. Busondernemingen die onder meer actief waren in de tijd waren de ESA, GVB, GADO en DAM.<\/p>\n In september 1970 werd bekendgemaakt dat de N.V. Groninger Autobusdienst Onderneming (kortweg de GADO genoemd) de exploitatie van de autobusdiensten van de N.V. Damster Auto Maatschappij (DAM) zou gaan voortzetten. Het werd in een persbericht destijds naar buiten gebracht en het besluit was het resultaat van besprekingen, die de directie van beide N.V.\u2019s hadden gevoerd met als doel tot nauwere samenwerking te komen.<\/p>\n Gedurende meerdere besprekingen was men uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het veel beter zou zijn dat beide ondernemingen zouden opgaan in een organisatie omdat dit de beste mogelijkheden zou bieden op de vervoersvoorziening in de toenmalige toekomst op een verantwoordelijke manier te kunnen uitvoeren terwijl er ook een duidelijke vorm van kostenbesparing mogelijk was.<\/p>\n