<\/a>MaxxTraxx<\/p><\/div>\n
Tijdens de Horecava (een speciale beurs voor horeca ondernemers) werd deze digitale muziekspeler in januari 2000 gelanceerd. Het inmiddels gepatenteerde apparaat leverde in het begin 45 en later meer dan 140 verschillende non-stop muziek-formats, welke door de muziekredactie van Ad Roland Media werden samengesteld. Men kon uitsluitend als abonnee van deze service gebruik maken. De nieuwe digitale muziekservice maakte al snel bij de gebruikers het oude cassettedeck en de trouwe Cd-speler volledig overbodig.<\/p>\n
Media Tools bracht in verloop van tijd acht verschillende muzieksystemen op de markt, van simpel tot geavanceerd. Veel van deze systemen stonden vrijwel continu in contact met de servers van Media Tools. Reeds vanaf de eeuwwisseling kon een abonnee bij Media Tools binnen een paar minuten iedere gewenste titel downloaden en daarmee een eigen muziekprogramma samenstellen. Toentertijd had men nog nooit gehoord van ITunes en Spotify, want die bestonden nog niet. Binnen korte tijd had Media Tools een paar duizend abonnees en Ad Roland Media had met de horecasector er een nieuwe doelgroep bij gekregen.<\/p>\n
Diverse bedrijfsactiviteiten werden vervolgens geleidelijk afgebouwd. Het aantal uren dat Ad Roland per week maakte was zodanig, dat hem geadviseerd werd om het (als zijn gezondheid hem lief was) in de nieuwe eeuw iets rustiger aan te doen. In 2000 gaf hij de leiding van het onderzoeksbureau \u2018The Audience Profile Company\u2019 over aan zijn researchmanager, die het bedrijf voortzette in Zevenaar. Het jaar 2003 was qua drukte weer een topjaar toen hij in opdracht van de Sky Radio Group diens inschrijvingen verzorgde voor de Nederlandse etherveiling. Sky Radio wist daarmee twee kavels binnen te halen. Een kavel voor Sky Radio en een kavel voor de \u2018Gouwe Ouwe Zender\u2019. Voor wat betreft de invulling van dit laatste kavel werd later een deal met Veronica gemaakt.<\/p>\n
Na deze drukke periode besloot Ad geleidelijk aan om zijn consultancy activiteiten af te bouwen en zich te beperken tot Media Tools. Die sector had duizenden klanten waarvoor de continu\u00efteit gegarandeerd werd door de muziekafdeling van zijn bedrijf in Hilversum. Media Tools kreeg er nog wel een nieuwe afdeling bij. De afdeling waar voorheen binnen Ad Roland Media computer software werd ontwikkeld.<\/p>\n
Rond 2006 startte Media Tools met een panel van 800 aangesloten horecaondernemers om de wensen en het gebruik van muziek in deze sector (Ad kon het niet laten) te onderzoeken. Dit initiatief van Media Tools leverde veel informatie op die later ook van belang bleek te zijn voor de rechtenorganisaties Buma\/Stemra en Sena. Uit het onderzoek bleek namelijk dat er een significant verschil bestond tussen de gedraaide titels op de radio en de titels die in de horeca werden gedraaid en dat laatste legde Media Tools ook exact vast. Het was toen gangbaar dat men voor het gebruik van muziek in de Horeca de inkomsten verdeelde op basis van wat er op de radio werd gespeeld. Door de gegevens van het Ad Roland panel toe te passen, kon men daarmee bij Buma\/Stemra en Sena de repartitie inkomsten uit de horeca beter en eerlijker verdelen onder de rechthebbende componisten en artiesten.<\/p>\n
Intussen was men bij Media Tools druk met het schrijven van de software voor de nieuwste muziek streamingdienst MaxX TraxX, die in 2011 op de markt kwam en was destijds de enige professionele muziek streamingdienst voor bedrijven. Ook met dit laatste pronkstuk van Ad Roland was Media Tools toonaangevend in muziek en techniek. E\u00e9nmaal de 70 jaar in zicht ging Ad op zoek naar overname kandidaten voor de producten en medewerkers van Media Tools en die vond hij in Belgi\u00eb en Canada. Het werd voor hem tijd om meer in zijn vrije tijd te investeren. Ad Roland is nog steeds een zeer gewaardeerde gast op congressen, geeft een enkele keer een radio college en wordt in binnen en buitenland geroemd om zijn verdiensten op het gebied van radio.<\/p>\n
Jarenlang is Ad Roland met zijn bedrijf sponsor geweest van de RadioDays, die door de Stichting Media Communicatie in Amsterdam werden gehouden en waar radiomakers en fervente radioluisteraars vanuit de gehele wereld telkens naar toe kwamen.<\/p>\n
Vijf jaar geleden, in 2015, deed Ad Roland zijn bedrijf dus van de hand maar bleef contacten houden met velen binnen de radio-industrie. Hij werd een veel gevraagd persoon voor het geven van lezingen op congressen of om in gesprek te gaan met de bobo\u2019s uit de radio-industrie. Maar de situatie is in de gehele wereld op allerlei gebieden totaal veranderd waardoor snel het leggen van contacten moeilijker werd. Recentelijk meldde Ad Roland mij: \u2018Tijdens deze Covid19 periode kom ik nog maar zelden mensen tegen, waar ik in het verleden mee samenwerkte of die, welke bij Ad Roland Media een scholing kregen. Kortom ik ken bij onze buren veel radio mensen en met een enkeling heb ik bij uitzondering nog contact.\u2019<\/p>\n
Derhalve is het voor de lezers van Freewave Nostalgie en de vele mensen binnen de radio-industrie in Duitsland belangrijk te weten dat de 74-jarige Ad Roland op een prachtige manier onderscheiden is door de Koning Willem Alexander.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
tekst: Hans Knot Het was op vrijdag 24 april 2020 dat de ook in Duitsland in radiokringen zeer bekende Ad Roland werd overvallen met een grote verrassing. Het heeft de Nederlandse Koning Willem Alexander namelijk bekoord Ad Roland een hoge Koninklijke onderscheiding toe te kennen. Hij is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, een ridderschap die Weiter lesen<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":57062,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[47,46],"tags":[],"class_list":["post-57061","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-omroep","category-zeezender","cat-47-id","cat-46-id"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/57061"}],"collection":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=57061"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/57061\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/57062"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=57061"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=57061"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=57061"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}