{"id":57690,"date":"2021-08-06T21:54:26","date_gmt":"2021-08-06T19:54:26","guid":{"rendered":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/?p=57690"},"modified":"2023-12-01T13:40:39","modified_gmt":"2023-12-01T12:40:39","slug":"muzikaal-behang","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/muzikaal-behang\/","title":{"rendered":"Muzikaal behang in 1974"},"content":{"rendered":"
tekst: Hans Knot\u00a0 <\/strong>foto: Kilima Hawaiians met orkets [door: Raucamp, Koos \/ Anefo]<\/em><\/span><\/p>\n In een oud radioprogramma van Radio Noordzee, het station dat in de jaren zeventig behoorlijk succesvol was, hoorde ik recentelijk een reclamespot voor een Strengholt concern activiteit onder de noemer \u2018Reditune\u2019. Een onderneming waarin een aantal van de voormalige Radio Noordzee medewerkers na 31 augustus 1974, de dag dat het station uit de ether verdween met de komst van de zogenaamde anti-zeezenderwet, hun dagen zouden kunnen vullen.<\/span><\/p>\n Achtergrondmuziek banden voor in bedrijven, kantoren en winkels. Uiteraard tegen betaling en een mooie manier om voormalige medewerkers nog een belegde boterham te kunnen laten verdienen. Het herinnerde mij aan de resultaten van een onderzoek die in januari 1974 werden bekend gemaakt. Achtergrond muziek, die waar dan ook gedraaid of gehoord werd, diende rustige muziek te zijn. Of er sprake diende te zijn van mooie muziek was totaal niet van belang, want dat kon voor de toehoorder alleen maar een afleidende factor zijn. Of de ten gehore gebrachte muziek te licht of te zwaar was voor de toehoorder was van minder belang maar te drukke muziek kon leiden tot onrust.<\/span><\/p>\n Zie daar enige van de bevindingen van het Instituut voor Psychologisch Marktonderzoek uit Schiedam, dat in opdracht van de BUMA \u2014 het bureau muziek auteursrechten \u2014 een verkennend onderzoek had gehouden met als doel aan de weet te komen wat precies het publiek prefereerde als muzikaal geroezemoes op de achtergrond. In de volksmond was er voor dit soort muziek dan ook sprake van \u2018behang\u2019, muziek waarbij je in de achtergrond iets hoorde zonder dat je daarbij echt diende na te denken.<\/span><\/p>\n Het was destijds in de jaren zeventig van de vorige eeuw. het eerste onderzoek in deze richting ooit in Nederland gedaan. Het meest geschikt vonden de proefpersonen voor achtergrondmuziek in het algemeen de muziek van bijvoorbeeld Flutes Unlimited, de soundtrack van Turks Fruit met onder meer Toots Thielemans en het orkest van Rogier van Otterloo, Percy Faith Orchestra en opmerkelijk het trompetgebeuren van de Gebroeders Brouwer. Verder werd genoemd de muziek van Harold Smart. Edward Grieg en de orkesten van Malando en Kai Warner.<\/span><\/p>\n