Zesdaagse 1971: de winnaars - foto: Rob Bakker<\/p><\/div>\n
In 1979 deed organisator Ruys alsnog een poging een Zesdaagse te laten rijden in combinatie met andere sporten waaronder basketbal en Atletiek. Andermaal niet succesvol, geen belangstelling ondanks dat het werd aangekondigd als Topsport \u201979 in de zogenaamde Topsportweek. De ziekenomroep van het Katholieke Martini Ziekenhuis, Studio 73, verzorgde dagelijks reportage voor de zieken vanuit het middenveld van de speciaal gebouwde wielerbaan en ontvingen daar een aantal speciale gasten.<\/p>\n
In 1971, toen nog maar net de racefietsen en de daarbij behorende derny\u2019s waren verdwenen was er ruimte voor een tweede evenement in Groningen gekoppeld aan het onderwerp \u2018rijwielen en motoren\u2019. Het ging in dezelfde hal van start onder de noemer: \u2018Groninger Salon\u2019.<\/p>\n
Het was in de jaren vijftig een regelmatig terugkerend gebeuren om de inwoners van de stad en provincie te laten proeven aan deze vormen van vervoer. Succes was verzekerd want de omzetten stegen. Op verschillende locaties werd de tentoonstelling gehouden totdat het in de vergetelheid geraakte met als reden dat er geen groot genoeg onderkomen meer was te vinden en dus was 1961 een einde gekomen aan de eerste serie \u2018Groninger Salon\u2019.<\/p>\n
Door het gereedkomen van een nieuw complex, de Martinihal, besloten de gezamenlijke rijwiel- en motorhandelaren in Groningen in 1970 om de tafel te gaan zitten om te komen tot het herinvoeren van een oude traditie. Op vrijdag 12 maart 1971 was het zover, ten overstaan van de trotse organisatoren en hoopvolle standhouders was het de genodigde wethouder P.G. van Delden die in het toenmalige restaurant R2000 namens het gemeentebestuur een officieel openingswoord sprak.<\/p>\n
Hij stelde onder meer: \u201cDoor deze grote etalage met producten, die qua verkoop en gebruik kunnen meewerken aan een vergroting van het welzijn, wordt zeker de aandacht op Groningen gevestigd.\" Naast enkele andere sprekers nam ook de toenmalige Martinihal-directeur, de heer H. Borgman, het woord. \u201cIk ben ervan overtuigd dat de Groninger Salon van nu af aan om de twee jaar gehouden zal kunnen worden.\"<\/p>\n
Liefhebbers van rijwielen, brommers en motoren konden vervolgens tot en met de daarop volgende zondag op de tentoonstelling hun ogen uitkijken. Er was nogal wat te zien voor die tijd. Ongeveer 300 verschillende fietsen, 150 brommers en 85 motoren, die door de 18 standhouders in samenwerking met verschillende groothandelaren naar de Martinihal waren gebracht. Naast al het nieuwe dat op rijwiel- bromfiets- en motorgebied te zien was, had de Groninger Salon zowaar ook twee echte primeurs. Voor de eerste keer was in Nederland, op de tentoonstelling, de Moby-mini, het toen nieuwste model van Kapitein-Mobylette, te bewonderen. Bovendien introduceerde de Japanse Honda dealer in Groningen de eerste Honda-brommers.<\/p>\n
Er waren trouwens nog meer interessante zaken die onder aandacht van het bezoekende publiek werden gebracht. Allereerst twee motoren van het \u2018Easy-Rider-Type\u2019, genoemd naar de motoren uit de destijds populaire film met dezelfde naam, waaronder de ME-droom-Puch. Verder de Kawasaki van de destijds populaire motorcoureur Theo Louwes, inclusief een stand van zijn 400 leden tellende fanclub.<\/p>\n
Op het gebied van de motorsport was er nog meer te zien. Een groot aantal wegrace-, cross- en grasbaanmachines, evenals enige \u2018sprinters\u2019 stonden ook in de Martinihal te glimmen. Bijzonder was ook de Laverda, de machine die de \u201824 uur race van Parijs\u2019 in 1970 had gewonnen. Niet alleen nieuwe motoren, maar ook de zogenaamde \u2018veteranen\u2019 hadden een plaatsje gekregen op de \u2018Groninger Salon\u2019. In een apart hoekje stond een tiental imposante en grillige \u2018oudjes\u2019. Zo was er onder meer een James uit 1920, een Cleveland uit 1917 en een Simplex uit 1915 te zien.<\/p>\n
Een andere interessantste bezienswaardigheid op de tentoonstelling was wel de stand van rijwiel- en bromfietsenhandelaar R. Klei van de Parkweg uit Groningen. Voor het eerst had de heer Klei namelijk zijn bijzondere collectie oude fietsen buiten zijn winkel tentoongesteld. Ongeveer 20 verschillende modellen, die bijna de gehele ontwikkeling van de fiets weergaven. Dit deel van de tentoonstelling stak dan ook wat vreemd af tegen al het moderne chroom en glimmend staal dat in de Martinihal gedurende vier dagen te zien was.<\/p>\n
Klei begon in het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw al met zijn verzameling. Ook oude koplampen, die door petroleum, kaarsen of carbid licht gaven, behoorden daarbij. Hij had ze overal gekocht en de oude beestjes bleken echt niet goedkoop te zijn geweest. Hij stelde destijds dat ze gemiddeld 1500 gulden waard waren. De familie Klei, die een paar portieken van het bedrijfspand aan de Parkweg destijds woonde, ging dan ook op vakantie met een bepaald doel naast het gebruikelijke \u2018tot rust komen\u2019. Klei was altijd op zoek naar oude fietsen en zo haalde hij een oud exemplaar uit de Franse Pyrenee\u00ebn en een oude carbidlantaarn nam hij uit Engeland mee.<\/p>\n
Ook in Denemarken was nogal eens wat te vinden. Zijn oudste fiets dateerde destijds uit 1865. Het was de Michau Velocip\u00e8de fiets uit Frankrijk, uitgerust met houten wielen. Het was een van de zes modellen met een groot en een klein wieltje uitgerust. Opvallend daarbij was dat het grote wiel steeds groter werd, naarmate het model jonger was en met als resultaat dat de fiets harder ging wanneer het wiel groter was.<\/p>\n
Naast deze modellen en de eerste kettingfietsen bevatte de collectie van de veel te vroeg overleden heer Klei verder onder meer nog een exemplaar van de Engelse Parachutistenfietsen die in 1944 boven Arnhem gedropt werden. Ook de eerste vouwfiets, van Fongers, de Van Wagtendonkfiets uit 1910, behoorde tot zijn verzameling. Interessant was tenslotte een fiets uit 1920 met de zogenaamde \u2018cardan-aandrijving\u2019. Een fiets zonder ketting, dat waarschijnlijk wegens de technische gecompliceerdheid, geen succes werd.<\/p>\n
Inmiddels zijn we bijna een halve eeuw verder en besloot ik een bezoekje te brengen aan het pand van Rijwielhuis Klei aan de Parkweg, hoek Zaanstraat in Groningen. Hier zit, na het overlijden rond 1980 van de heer Klei, inmiddels de vierde eigenaar in. Bij het horen van het woord \u2018Groninger Salon\u2019 werd verbaasd gereageerd, want men wist niet wat dit inhield. Ook van de eerder genoemde prachtige verzameling, waar vroeger altijd \u00e9\u00e9n, of twee, voorbeelden in de werkplaats stonden opgesteld, is bij de huidige eigenaren totaal niets bekend. Het enige dat is gebleven is de slogan, die ook al in de jaren zeventig van de vorige eeuw op een groot bord aan de zijkant in de Zaanstraat aan de muur prijkte. \u2018Hij en Zij op een Fiets van Klei\u2019.<\/p>\n
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
tekst: Hans Knot foto: Academiegebouw Broerplein, door: Wutsje\u00a0\/\u00a0Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https:\/\/commons.wikimedia.org\/w\/index.php?curid=17987351 Recentelijk was het weer tijd om enkele buitenlandse gasten van de universiteit een aantal dagen, zowel inhoudelijk als sociaal, actief bezig te houden en als onderdeel werd op een van de dagen een stadswandeling gemaakt van een paar uur om de mooiste en meest historische plekken van Weiter lesen<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[50],"tags":[],"class_list":["post-5870","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-groningen","cat-50-id"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5870"}],"collection":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5870"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5870\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5870"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5870"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5870"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}