{"id":6277,"date":"2018-10-13T00:09:51","date_gmt":"2018-10-12T22:09:51","guid":{"rendered":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/?p=6277"},"modified":"2018-11-04T14:27:34","modified_gmt":"2018-11-04T13:27:34","slug":"man-of-action-klaus-quirini","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/man-of-action-klaus-quirini\/","title":{"rendered":"Man of Action: Klaus Quirini"},"content":{"rendered":"

tekst: Hans Knot\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0\u00a0<\/strong>foto: De Galaxy in Hamburg, 1968 (c) Ron Buninga<\/span><\/p>\n

\"\"Ik neem je mee naar Klaus Quirini, wiens naam zeker kan worden geassocieerd met de tune van RNI, \u2018Man Of Action\u2019 van Les Reed and his Orchestra. Het was Ad Roland, die in 1969 betrokken was bij de voorbereidingen van RNI, die mij jaren geleden vertelde dat Meister en Bollier, de Zwitserse eigenaren van het radiostation, een exemplaar van The Man of Action hadden gekregen van Quirini met de mededeling die maar eens te beluisteren daar het een prachtige tune voor een radiostation zou zijn.<\/p>\n

Toegegeven, de man had geen betere keuze kunnen maken. Maar wie was nu die Quirini? Wel, hij werd in 1941 in Duitsland geboren en liep, na zijn schoolopleiding, stage bij een tijdschriftenuitgeverij. Hij profileerde zich daarnaast als deejay en claimde zelfs dat hij de eerste vrij improviserende deejay was in Duitsland die in een club\/dans-bar optrad en daarmee, nog voordat de naam discotheek algemeen ingang vond, de eerste \u2018Discotheken-Disk-Jockey\u2019 was. Dat was in 1959 \u2014 de man was toen dus negentien jaar oud \u2014 in de Scotch Club in Aken, die toen nog niet als een discotheek maar als een \u2018Jockey-Tanz-Bar\u2019 bekend stond.<\/p>\n

Als scholier was hij in 1955 al hoofdredacteur van het scholierentijdschrift \u2018Welt der Jugend\u2019 en later werd hij uitgever van onder meer het boulevard-tijdschrift \u2018Die Schnauze\u2019. In 1963 stond Quirini, die later nog veel voor de muziekindustrie betekende, aan de wieg van de DDO, de organisatie van Duitse deejays (Deutsche Disk-Jockey Organisation). Vanuit die functie gaf hij weer bladen uit als \u2018DDO Nachrichten\u2019 en \u2018Discotheken Rundschau\u2019. In 1967 kwam er een LP uit op het Vogue label, waarop hij de nummers aaneen praatte. Volgens Quirini zelf was ook dit weer de eerste keer dat dit in de geschiedenis van de platenindustrie gebeurde.<\/p>\n

\"\"

Klaus Quirini (archief SWR)<\/p><\/div>\n

In 1968 kwam hij in aanraking met L\u00fcthi en Gschwendt doordat hij op dat moment voor een drietal maanden als deejay werkzaam was in de \u2014 alweer \u2014 eerste discotheek op Zwitserse bodem, de \u2018Playground\u2019 die gevestigd was in Z\u00fcrich. Quirini's bezigheden haalden de plaatselijke krant en dat wekte de aandacht van L\u00fcthi en Gschwendt. De beide heren benaderden Quirini en wisten hem bij hun zeezender-project te betrekken. Men probeerde de MV Galaxy opnieuw in internationale wateren te brengen met een radiostation gericht op de Duitse jeugd, waarover binnenkort meer in een andere nostalgische terugblik.<\/p>\n

Derhalve staat dan ook op Quirini\u2019s zijn persoonlijke staat van dienst vermeld: \u20181968: Programmaleider aan boord van het zendschip van Radio Nordsee International.\u2019 Welnu, dat mag misschien op papier waar zijn geweest, maar in werkelijkheid echt niet: het schip was er toen gewoon nog niet, en toen het eenmaal in 1970 op zee lag, was Quirini al lang niet meer bij het project betrokken. Toen het project namelijk door L\u00fcthi en Gschwendt werd stopgezet, betekende dat ook het einde van Quirini's betrokkenheid.<\/p>\n

De regels van Klaus Quirini<\/strong><\/p>\n

Wat Quirini in ieder geval heeft opgesteld, zijn de voorwaarden voor de beoogde Duitse deejays aan boord van het zendschip de Galaxy. Het was de bedoeling dat de deejays die zouden ondertekenen bij hun aanstelling met de belofte om zich er onvoorwaardelijk aan te houden. Ze luidden als volgt:
\n\u2022 Men dient zich te alle tijde aan het programmaoverzicht te houden.
\n\u2022 Te laat binnenkomen in de studio voor het presenteren van een programma en het niet opruimen van de studio na het programma kan leiden tot ontslag.
\n\u2022 Dubbelzinnige opmerkingen zijn tijdens de presentatie niet toegestaan.
\n\u2022 De uitzendingen dienen qua tekst altijd in aantekeningsvorm voorbereid te worden, die op verzoek aan de programmaleider dient te worden voorgelegd.
\n\u2022 De voor de uitzending uit het archief gehaalde platen dienen na het programma weer op dezelfde plek worden teruggezet.
\n\u2022 De deejay mag geen eigen platen dan wel bandmateriaal gebruiken zonder toestemming van de programmaleider.
\n\u2022 In de dagverblijven en de hutten van het schip dient steeds op uiterste schoonheid te worden gelet.
\n\u2022 Gevonden voorwerpen aan boord van het schip dienen altijd ingeleverd te worden bij de dienstdoende kapitein.
\n\u2022 Eigen politieke opmerkingen dan wel opmerkingen over de in de reclame gebrachte producten zijn in spraakvorm, dan wel via teksten in de daaropvolgende plaat, verboden.
\n\u2022 Goederen op het schip aanwezig mogen niet zonder toestemming worden verplaatst en zeker niet van het schip mee aan land worden genomen.
\n\u2022 Al het bandmateriaal aan boord, dat is gekenmerkt met de sticker \u2018Radio Nordsee\u2019 is eigendom van de eigenaren van het zendschip.
\n\u2022 Op te houden persconferenties behoren de uitgenodigde deejays netjes gekleed te zijn, inclusief het dragen van een strik.
\n\u2022 Aan boord is het geoorloofd in sporthemd of trui te werken.
\n\u2022 Groeten aan de discotheek, waar je voorheen werkte, zijn op beperkte wijze mogelijk. Het noemen van namen van andere discotheken is alleen met toestemming van de programmaleider mogelijk.
\n\u2022 Alcoholgebruik is voor het begin van het programma verboden en nadien slechts in beperkte mate mogelijk. Dit om de orde aan boord te bewaren.
\n\u2022 De kapitein is de baas op het schip, voor zover het niet om programmatische inhoud gaat. Zijn wil is dus verder wet.
\n\u2022 In de verhouding tot de bemanning van het schip dient altijd de aanspreekvorm \"U\" te worden gebruikt.
\n\u2022 Slechts als het om popprogramma's gaat mogen de luisteraars met \"lieve vrienden\" en met \"je\" of \"jullie\" worden aangesproken. In alle andere gevallen is het \"lieve luisteraar(s)\" en \"Dames en Heren\".
\n\u2022 Iedere deejay moet voor zijn eerste vertrek aan boord een foto ter beschikking stellen aan de directie, eventueel voorzien van een handtekening. Dit voor de nodig te verzorgen publiciteit.
\n\u2022 Over de honorering mag niet gepraat worden omdat anders de vertrouwelijkheid in deze beschadigd wordt.
\n\u2022 Diegene die bij de aanstelling met opzet persoonlijke gegevens vervalst en wie de scheepsregels overtreedt, komt in aanmerking voor onmiddellijk ontslag.<\/p>\n

\"\"

De Galaxy<\/p><\/div>\n

Of dit reglement daadwerkelijk in deze opzet is ingevoerd is niet duidelijk geworden daar het lijstje slechts boven water is gekomen met daarboven de tekst: \u2018Vorl\u00e4ufige Bordordnung f\u00fcr Disk-Jockeys bei Radio Nordsee.\u2019 Wel bestaat er een opmerkelijke overeenkomst met de lijst van gedragsregels die elke nieuwe deejay in de periode tussen februari 1971 tot augustus 1974 naast zijn contract moest ondertekenen bij in dienst komen van RNI, dan wel Radio Noordzee.<\/p>\n

Zoals gezegd kom ik nog terug op het mislukte project waarop bovenstaande regels geldig voor hadden kunnen zijn.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

tekst: Hans Knot\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0\u00a0foto: De Galaxy in Hamburg, 1968 (c) Ron Buninga Ik neem je mee naar Klaus Quirini, wiens naam zeker kan worden geassocieerd met de tune van RNI, \u2018Man Of Action\u2019 van Les Reed and his Orchestra. Het was Ad Roland, die in 1969 betrokken was bij de Weiter lesen<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[55,46],"tags":[],"class_list":["post-6277","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-column","category-zeezender","cat-55-id","cat-46-id"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6277"}],"collection":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6277"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6277\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6277"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6277"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6277"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}