{"id":6287,"date":"2018-10-20T00:35:55","date_gmt":"2018-10-19T22:35:55","guid":{"rendered":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/?p=6287"},"modified":"2018-11-04T14:26:46","modified_gmt":"2018-11-04T13:26:46","slug":"de-mv-galaxy-in-de-haven-van-hamburg","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/de-mv-galaxy-in-de-haven-van-hamburg\/","title":{"rendered":"De MV Galaxy in de haven van Hamburg"},"content":{"rendered":"
tekst: Hans Knot<\/strong>\u00a0 \u00a0 \u00a0foto: Galaxy in Hamburg (archief Rob Olthof)<\/p>\n Op 15 augustus 1967 werd in Engeland de wet van kracht, die de geschiedenis is ingegaan als de Marine Offences Act. Die wet schiep voor Britten een officieel verbod om op wat voor manier dan ook mee te werken aan de programma's van de zeezenders. Het verbod gold ook het bevoorraden van de zendschepen en het adverteren op de zeezenders. Radio Caroline ging, met haar beide schepen, het gevecht tegen de wetgever aan en bleef doorgaan met haar uitzendingen tot 3 maart 1968. Op die dag liet een ontevreden onderneming \u2014 de firma Wijsmuller \u2014 die onder meer verantwoordelijk was voor het bevoorraden van de beide schepen, zowel als het leveren van het nautisch personeel, beide schepen van hun ankerpositie verslepen naar de haven van Amsterdam, waar ze werden opgelegd.<\/p>\n Even een van de vele opfrissers. Herinner je de bekende lange RNI-jingle \"Radio is king of the media\"? Een idee van Jason Wolfe, afkomstig van een promoplaatje uit de jaren zestig dat destijds werd uitgedeeld aan de deelnemers van het jaarlijkse congres van \"The National Association of Broadcasters\". Een van de RNI-jocks nam dit plaatje mee naar de MEBO II en daar moet Wolfe het hebben gevonden. Er bestaan lange en korte versies van de betreffende jingle. Van de langere versies werden weer verschillende korte gemaakt en delen van de jingles werden op hun beurt weer verwerkt in andere jingles.<\/p>\n In de periode na begin maart 1968, had de jeugd nog slechts drie stations waar ze echt met plezier naar kon luisteren, tenminste als het ging om goede popmuziek. Radio Veronica was er nog steeds vanaf haar zendschip, de MV Norderney, terwijl vanuit Luxemburg het gelijknamige radiostation haar publiek bleef verrassen met uitzendingen in het Nederlands, Duits, Frans en Engels. En dan was er natuurlijk nog Hilversum III, de voorganger van het huidige 3FM. Dat station was echter bij lange na nog niet horizontaal geprogrammeerd en zeker niet in staat om de belofte van de overheid waar te maken van een re\u00eble vervanging van de zeezenders, waar de hele dag lang programma's van een goed niveau te beluisteren waren.<\/p>\n Het einde van de Britse zeezenders had een duidelijke lacune achtergelaten. Dat was ook merkbaar, want vrijwel maandelijks vielen er in de kranten geruchten te lezen als zou er weer een nieuw project vanaf zee worden opgezet om de strijd tegen de nationale popstations van Nederland en Engeland \u2014 Hilversum III en BBC Radio One \u2014 aan te gaan. Slechts \u00e9\u00e9n van die geruchten zou later bewaarheid worden. Vanaf internationale wateren zou een nieuw en kleurrijk popstation zich laten horen. Maar voordat het zover was moesten de initiatiefnemers nog wel de nodige problemen overwinnen.<\/p>\n