{"id":6477,"date":"2018-11-17T14:59:03","date_gmt":"2018-11-17T13:59:03","guid":{"rendered":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/?p=6477"},"modified":"2019-12-03T22:33:00","modified_gmt":"2019-12-03T21:33:00","slug":"hms-hood-een-bijzonder-slagschip","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/freewave-nostalgie.nl\/hms-hood-een-bijzonder-slagschip\/","title":{"rendered":"HMS Hood, een bijzonder slagschip"},"content":{"rendered":"
\"\"<\/a>

De vele tekeningen van bouwnummer 460<\/p><\/div>\n

tekst: Lieuwe van der Velde<\/strong><\/span><\/p>\n

HMS HOOD was een bijzonder slagschip, maar ook een mooi schip. Het gaat eigenlijk wel wat ver om een slagschip mooi te noemen, maar in dit geval gaat het wel op. Het schip werd gebouwd aan de rivier de Clyde op de John Brown werf. Onder bouwnummer 460 was dit het grootste schip dat tot dan toe op deze werf werd gebouwd.<\/p>\n

\"\"<\/a>

John Brown shipyard<\/p><\/div>\n

In april 1916 vond de leiding van de Royal Navy dat het tijd werd om vier nieuwe slagschepen te bouwen die voor die tijd de modernste dienden te worden. Binnen de Britse marine werden deze schepen geen battleships genoemd, maar battlecruisers. Het schip had een voor die tijd gigantische topsnelheid van 32 knopen. Dat komt overeen met maar liefst 59,26 km per uur! Deze snelheid kwam mede door het gebruik van 24 stoomketels met evenveel stoomturbines. Allemaal verbonden door een vernuftig systeem van tandwielen en drijfstangen, genereerden deze turbines een gezamenlijk vermogen van 144.000 PK. Maar om deze snelheid te halen werd de pantsering een stuk minder. Met name de dekplaten werden dunner uitgevoerd. De leiding van de marine was er van overtuigd dat de snelheid van een dergelijk schip belangrijker was dan de plaatdikte.<\/p>\n

\"\"<\/a>

De HMS Hood in aanbouw: een prachtige overzichtsfoto<\/p><\/div>\n

\"\"<\/a>

Houtsnijwerk van de Hood<\/p><\/div>\n

Maar tijdens en vooral na de slag bij Jutland werd hier geheel anders over gedacht. Vele granaten van de Duitse marine gingen dwars door de dunnere dekplaten van de slagschepen heen en zorgden ervoor dat de munitievoorraad ontplofte. (Daar kom ik in een ander verhaal op terug.) Dus na de slag bij Jutland werd de Hood drastisch aangepakt. Het schip was toch nog in aanbouw, derhalve waren de aanpassingen niet zo moeilijk. De bewapening bestond uit 8 15 inch kanonnen. Deze kanonnen waren in staat om een granaat van 1000 kg over een afstand van 17 mijl weg te schieten. 17 Mijl komt overeen met bijna 30 km. In het nationaal archief van Schotland zijn de bouwtekeningen en de prachtige foto \u2019s van de bouw te vinden. Op onderstaande foto is de constructie van de kiel te zien.<\/p>\n

\"\"

De constructie van de kiel<\/p><\/div>\n

En zo zijn er elke 3 weken een serie foto \u2019s gemaakt van de bouw. En het is prachtig om de serie achterelkaar te zien. Dat zou voor dit verhaal uiteraard wat veel worden, maar een paar foto \u2019s wil ik toch graag laten zien.<\/p>\n\n\t\t