Vorige week vond ik een oude klassefoto uit 1966 terug van de Cort van der Lindenschool aan de Violenstraat in Groningen. In mijn klas zat Ineke Ennes en ik dacht meteen aan een schoolgenoot die een tweetal klassen hoger zat, namelijk Willem Ennes. Hij was enkele jaren later actief in de Groninger groep Soulution, waar ook Hans Waterman als drummer actief was na zijn tijd bij Cuby and the Blizzards. Gek genoeg zat Hans weer bij mij in de klas op de Ludgerdusschool in de Tuinbouwstraat.
Maar voornoemde groep was niet alleen bekend in Groningen en later in geheel Nederland, maar dan onder de naam Solution. Het was in 1969 dat voor het eerst aandacht werd besteed, zo ver mij bekend, aan de Groninger Popscene. De VPRO had op Nederland 1 in het programma ‘Later’ er zendtijd voor gereserveerd onder de noemer ‘Experimentele jeugdbewegingen in Nederland.’ In Groningen waren daartoe filmopnamen gemaakt van de Jan Hekert Experience terwijl ook enkele leden van Provadya Groningen aan het woord kwamen.
In de uitzending werd niet alleen door Soulution muziek gemaakt maar ook door Wally Tax en zijn formatie Outsiders, afkomstig uit Amsterdam en al enige jaren werkend aan het hit firmament, wat uiteindelijk resulteerde in een aardige jamsession van de leden van beide formaties. Ze zorgden gezamenlijk ook voor de muzikale begeleiding van de negen filmpjes, die in het VPRO programma voorbij kwamen en achteraf werd in de dagbladpers geschreven over een unieke gebeurtenis zijnde de eerst jamsession van Nederlandse popgroepen op de televisie.
Maar hoe zat het met de Jan Hekert Experience, die door een journalist werd omschreven als zijnde een vreemde toestand. Na hun eerste optreden op het eerste, zogenaamde Heksensabbat van Provadya?-Groningen, die onder meer actief was in een pand aan de Zoutstraat vlakbij het Noorderplantsoen, was men redelijk succesvol. Als gevolg daarvan kreeg de groep ook een uitnodiging op te treden in het Amsterdamse Paradiso, de voornaamste poptempel van die tijd. Maar er waren ook andere optredens waaronder in het Utrechtse Kasieno en op de Duitse televisie.
Maar wat was eigenlijk de Jan Hekert Experience? In de groep, wat eigenlijk geen groep was, kwam Riekus Waskwosky naar voren als woordvoerder, mede daar hij van het begin af aan was betrokken. Hij was een Groninger dichter en stelde destijds in 1969: “We zijn gewoon met een man of dertig, maar het kunnen er net zo goed vijftig zijn. Ons optreden loopt altijd uit op een totale kakafonie, waarbij vooral afwijkende instrumentatie wordt gebruikt.”
Zo kon het zo maar zijn dat er mannen bij waren die speelden op waarachtig saxofoontjes die in de speelgoedwinkel waren gekocht. Er waren zogenaamde rammelaars met bongo’s, conga’s en gitaren. Anderen deden meer om te spelen met Bengaals vuur en altijd waren er tal van danseressen om de show te stelen. Riekus andermaal in 1969: “Het is een beetje de sfeer van Camus' film Orpheu Negro. Belangrijk is vooral het beschilderen van het lichaam en het verkleden. leder mens heeft zin om toneel te spelen. Wij doen het in de vorm van een soort totaal theater, zonder dat we onszelf serieus nemen. Een ludiek soort carnaval, zou je het kunnen noemen."
Daarbij werd niet als eis gesteld dat deelnemers een professionele instelling meenamen. Volgens Waskowsky sloeg het amateurisme destijds aan, waardoor voor velen het gemakkelijk was zich bij het gezelschap te voegen. Voor hen een belangrijke verandering in de toenmalige popscene. In de GPD-pers stelde hij: “Er is een grote vorm van pluriformiteit ontstaan, waardoor vele verschillende dingen naast elkaar kunnen bestaan en functioneren. Bovendien is er een groep jongeren ontstaan, die het leven niet meer zo serieus neemt.”
Hij doelde op cineast Wim van der Linden die onder meer samenwerkte met Wim. T. Schippers. Tezamen waren beiden ook actief met het maken van controversionele televisieprogramma’s voor de VPRO en was laatst genoemde later ook een geliefd presentator bij het toenmalige Hilversum 3 met het programma Ron Fon Flon, waarbij hij de nodige mensen nogal kon beledigen en/of irriteren.
In maart 1969 bestond de groep Soulution een kleine drie jaar en het markante was dat hun manager, de toen 25-jarige Sjoerd van Dorp, in maart dat jaar ook zakelijk leider was geworden van bovengenoemde Amsterdamse groep The Outsiders. Sjoerd toonde zich in de pers vooral enthousiast over Soulution want de groep zou de platenstudio ingaan om een single op te nemen. Ook meldde hij voorzichtig dat werd overwogen de naam te wijzigen in Solution, om niet te worden geassocieerd met de toen volop aan de gang zijnde soul-rage. Aangezien we stil staan bij en in het jaar 1969 vind je elders hoe het verder is gegaan met beide formaties uit respectievelijk Amsterdam en Groningen.
Dan was er rond die tijd ook het voor velen slechte nieuws dat er een einde zou komen aan het televisieprogramma ‘Bij Dorus op schoot’, In die tijd dat er weinig aanbod aan goede programma’s en bovendien een minimaal aantal televisienetten kon worden bekeken, scoorden bepaalde amusementsprogramma’s uitstekende kijkcijfers en werd de volgende dag uitgebreid in gezelschap gesproken over datgene dat werd bekeken.
Tom Manders, de man achter het typetje Dorus, had besloten dat het programma ‘Bij Dorus op Schoot’ via de VARA televisie werd stopgezet en dat hij het gelijknamige item, dat hij in zijn cabaretprogramma in theaters bracht, ook zou verdwijnen. Dit betekende dat in het seizoen 1960-1970 Dorus niet meer regelmatig op het televisiescherm was te bewonderen.
Dit betekende niet dat er in dat seizoen niets van hem werd gehoord van Tom Manders stelde dat hij op een 15 tal woensdagavonden een radioprogramma ging presenteren, terwijl er ook vier televisieprogramma’s van hem voorbij kwamen. De inhoud van deze televisieshows werd deels op verschillende locaties in ons land in kleur gefilmd en de rest van de beelden werd in het cabaret van Manders opgenomen en de televisieprogramma’s konden worden gezien als een soort van personality-show van Tom Manders.
Uiteindelijk werd de planning van de radioprogramma’s bijgesteld. Trouwens er dient vermeld te worden dat Manders al vele jaren op de radio was te beluisteren met een variatie aan programma’s. Een mooi overzicht is samengesteld door Winston Drevers.