(door Hans Knot)
In de zomermaanden spreken we vaak over de komkommertijd in de dagbladpers. Allerlei berichten die normaal tijdens de drukkere perioden de kolommen van de krant niet zullen halen, zijn dan wel te lezen. Terugbladerend in een krant uit 1971 kwam ik wel een heel vreemd bericht tegen want wat doe je als je schulden hebt? Zelf heb ik geen ervaring maar ik zou beslist niet mijn vrouw verkopen zoals destijds gebeurt door een inwoner van Worms in de toenmalige West-Duitse deelstaat Rijnland-Pfalz. Met slechts één pennenstreek werd de overeenkomst getekend waarmee hij — om zijn schulden te kunnen betalen — zijn 26-jarige echtgenote voor 2000 mark verkocht aan een Italiaanse gastarbeider. De andere belanghebbenden tekenden ook, waarmee de koop een feit was geworden.
De verkoper kreeg echter spijt en drong enige maanden later de woning van de koper binnen waar hij trachtte, onder bedreiging van een gaspistool, de 'koopwaar’ terug te vorderen. Zijn opzet slaagde niet, want het vrouwtje had het best naar haar zin en zij verklaarde aan de politie liever bij haar nieuwe 'eigenaar' te blijven.
In de winter van 1971 waren er tal van geruchten dat de sneeuw een slechte invloed op het
De afgelopen vakantie telde ik voor de grap het aantal gele palen, dat nog langs de snelwegen staat om via de ANWB een noodoproep om assistentie te kunnen doen. Ze zullen wel bij lange na niet meer zoveel worden gebruikt als in de afgelopen vier decennia, immers het merendeel van de automobilisten heeft de beschikking over een mobiele telefoon om op een adequate manier bij pech of ongeluk te kunnen reageren richting hulpdiensten. In december 1970 werd op de toenmalige Rijksweg 28, de zogenaamde Veluweweg, geen patrouillerende wegenwacht meer gezien. Automobilisten die de wegenwachter nodig hadden, moesten eerst via de toen geïntroduceerde praatpalen het wegenwachtstation in 't Harde waarschuwen. Dan pas rukte de wegenwachter uit. De invoering van het toen nieuwe praatpaalsysteem dat in gebruik werd gesteld door de toenmalige minister Bakker van Verkeer en Waterstaat maakte het mogelijk dat de wegenwachter niet steeds meer hetzelfde traject behoefde te rijden op zoek naar gestrande automobilisten.
De ANWB heeft destijds becijferd dat een automobilist, die via de praatpaal een pechgeval meldde, veel sneller werd geholpen dan de automobilist die in zijn auto bleef zitten tot de wegenwacht toevallig kwam opdagen. Het scheelde ongeveer een half uur voordat actie werd ondernomen bij de laatste groep.
Het is heel gewoon dat we dagelijks met onze computer, I-phone, telefoon of wat voor moderne apparatuur dan ook, zitten te werken. Zonder problemen gaat het leven op de wereld door, uitgezonderd de incidentele storingen die er zijn of pogingen om in de huidige computernetwerken in te breken. Enorme hoeveelheden aan gegevens kunnen worden verwerkt en opgeslagen. Heel anders was dat pakweg een 45 jaar geleden. Enorm grote kasten waarmee werd gewerkt en ook de nodige storingen ontstonden.
Harry Eastwood, destijds bedrijfsleider van het computer-laboratorium van de universiteit
“De nieuwste en gevoeligste computers lijden in het bijzonder aan de kwaal," zo verklaarde Eastwood destijds aan journalisten, die zijn laboratorium bezochten. “Ondergoed, truien en overalls van nylon kunnen voldoende statische elektriciteit afgeven om een computer volkomen uit zijn evenwicht te brengen." Een andere soort van onderbreking van computerwerkzaamheden was bijvoorbeeld het laten vallen van een doos met nog te verwerken ponskaarten, waarop alle gegevens die in de computer dienden te worden ingevoerd.