Recensie: Zo te sterven op het water, een boek voor de overlevenden

Zo te sterven op het water, een boek voor de overlevenden
door Leo Weijers 2022
uitgeverij Boekscout Soest
330 pagina’s
ISBN: 978-94-645-0584-9

recensie: Hans Knot

Hij heeft het andermaal waar gemaakt, Leo Weijers de alles kenner op het gebied van de muziekgeschiedenis uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Reeds verschillende titels over voornoemde muziekperiode heeft hij op zijn naam staan zoals bijvoorbeeld ‘Flower Power Beat Experience’, ‘Top tien Toppers van Toen Sound of the Sixties’ en ‘Zomer Hit (te)’.

Maar andermaal weet hij in ‘Zo te sterven op het water, een boek voor overlevenden’ volop de aandacht te trekken van de lezer. Je kunt vooraf denken dat Weijers eigenlijk alles wel heeft verteld, maar dat is zeker nog lang niet waar. In dit nieuwe boek belicht hij, na een lange maar waardig voorwoord, ‘de begin jaren zeventig in vogelvlucht’.

Hij laat tal van onderwerpen op verschillende gebieden daarin de revue, op een snel geschreven manier, passeren maar de items zijn zo gekozen dat het vraagt om goed zelf herinneringen daaraan op te halen. Het gaat niet alleen om de artiesten en hun muzikale producten maar ook over wereldse vraagstukken, demonstraties, hoe de woning werd ingericht in die tijd, televisieprogramma’s en je opeens wordt geconfronteerd met ‘Grobbelebollen’. Maar ook de ramp op Camping Duinoord op Ameland, de opkomst van de roddelbladen, tv acties als ‘Geven voor het leven’.

In het boek, dat 17 hoofdstukken bevat, zijn natuurlijk zeer interessante muzikale onderwerpen die meer dan de moeite waard zijn om goed tot je te nemen. Veel is er te vertellen over bijvoorbeeld nummer 1 hits. Zelfs als intense volger van de muziekhistorie valt het mij op de Leo Weijers mij zaken weet voor te schotelen, waarvan ik niet eerder heb gehoord. Voor de gemiddelde lezer zullen er des te meer verassingen voorbij komen. En als je bij het lezen een groot aantal aantekeningen maakt is het mogelijk een prachtige quiz samen te stellen, die je in je vriendenkring kan gaan organiseren. Want welk duo maakte bijvoorbeeld een cover in Duitsland van ‘How do you do’ of welke Amerikaanse deejay was mede verantwoordelijk in de VS voor dit succes van Mouth and McNeal?

Eén van de nummer 1 Hits uit 1972 is ‘A Whiter Shade of Pale’, een heruitgebracht succes uit 1967. Een uitgebreide beschrijving, hoe het nummer is ontstaan, is een wellust om te lezen. Jammer is dat niet naar voren is gekomen hoe het nummer als eerste als proefopname via Radio London was te beluisteren. Trouwens het vermelden van de zeezenders, waar ook Weijers in zijn jonge jaren volop naar luisterde, komt veelvuldig voor in ‘Zo te sterven op het water, een boek voor de overlevenden’. Het hoofdstuk ‘Veronica blijft als U dat wilt’ gaat zelfs totaal over het onderwerp ‘zeezenders’, waarbij tal van aspecten uit de roerige geschiedenis voorbijkomen.

Ook diverse stromingen binnen de muziekindustrie uit de begin jaren zeventig worden zeer uitgebreid beschreven, zoals bijvoorbeeld de ‘Glamrock’ of de ‘Shockrock’, maar tevens worden tal van artiesten genoemd, die mede door intense plugging van de zeezenders hun populariteit van destijds te danken hebben. Bij het lezen van die specifieke hoofdstukken over de muziek uit die tijd gaan vaak weer muzikale lichtjes branden en zal zeker sommige van genoemde songs nog weer eens worden teruggeluisterd.

Een 6 tal hoofdstukken uit een door de uitgever toegezonden pdf versie zijn door mij verslonden. En zodra het boekexemplaar in de brievenbus valt weet ik zeker dat deze mee gaat op vakantie om volop van te genieten. Het enige gemis is het niet aanwezig zijn van illustratiemateriaal, maar dat kun je ook in de verbeelding naar je toe halen. Een exemplaar bestellen kan via https://www.boekscout.nl/shop2/boek.php?bid=13291