Telebingo en AHuispost

Wij, mijn vrouw Jana en ik, hebben een aantal maanden geleden besloten de bladen, die gratis zijn te verkrijgen bij bijvoorbeeld Albert Heijn en de Jumbo, niet langer in de winkelwagen te leggen daar het vaak slechts weinig nieuwe informatie oplevert. Vele kookboeken voor haar en voor mij vooral vanuit de losse hand heerlijke gerechten maken is totaal geen probleem om optimaal samen, en met anderen, te genieten.

Het bracht mij in gedachten terug naar 1983 toen door de directie van Albert Heijn werd besloten tot de invoering van een nieuwe publicatie, die maandelijks diende te worden gepresenteerd en gratis kon worden meegenomen in de winkels: de Allerhande. Inmiddels zijn er vele mogelijkheden om het tot je te nemen: gedrukt, digitaal maar ook recepten als losse kaarten, maaltijden van Allerhande en meer. Maar voor 1983 was er ook een eenvoudiger publicatie, namelijk AHuispost.

 

(Klik om te vergroten)

Als ondertitel kreeg het mee: Bulletin voor de klanten van Albert Heijn. Het werd op A5 formaat gedrukt en had telkens vier pagina’s. Zelf vond ik beide publicaties van de grootgrutter altijd interessant om even te snuffelen in de recepten en aan de hand daarvan zelf de nodige aanpassingen te verrichten alvorens de keuken in te gaan. Maar ik trof ook wel berichten aan waarbij ik destijds even mijn hoofd schudde. Ik herinner mij een artikel waarin ‘drinkwijn’ werd gepromoot. Men bedoelde daarmee een wijn die op dronk was en dus een vlot drinkbare wijn was. ‘Gewoon een gezellige drinkbare wijn voor een aangenaam gezelschap’. Duidelijk een wijntje die niet te lang bewaard kon worden en na een paar dagen staan weggespoeld kon worden.

Het was in november 1979 dat men gewag maakte van de veranderingen binnen de wasmiddelenindustrie omdat men het product meer geconcentreerder ging aanbieden. Maar tevens was het de maand waarin het programma Telebingo, dat twee seizoenen lang 13 weken achter elkaar, zou worden gebracht via de AVRO televisie en uitgebreid in het huisbulletin van AH werd gepromoot. De deelnemersboekjes waren namelijk bij de winkelketen te koop. Mies Bouwman was presentatrice in een door Fred Oster geproduceerd programma. Hieronder zie je een deel van de promotie in AHuispost.

 

(Klik om te vergroten)